Ik denk dat men beter van de Luchhaven een systematische knoop voor de noordelijke rand van Brussel maakt. En daar dan het Gen aan op hangt. Dan laten we alle ICs op de Luchthaven en Brussel Zuid stoppen. IRs mischien ook in Noord. Voor de rest worden alle stations in Brussel een goed doordacht GEN geïntegreerd, met kwartierdiensten op alle assen (waarbij de helft van die treinen "versneld" zijn, dus een aantal stations overslaan). Een kwartierdienst is echt het minumum als je het OV aandeel wil verhogen. Vergeet niet dat als 10% van de automobilisten op de trein overstapt je twee keer zoveel treinreizigers hebt...Portbou schreef: - Het feit dat je moet vermijden dat mensen al te ver op hun stappen moeten terugkeren...
Als je bvb. van Mechelen naar Schaarbeek moet is een treinverbinding met overstap in Brussel-Zuid natuurlijk totaal onaangepast. Een oplossing hiervoor kan zijn dat een deel van de tijd die gewonnen wordt door het niet meer bedienen van de stadsstations Noord en Zuid gebruikt kan worden voor een systematische halte in Vilvoorde van waaruit stoptreinen naar Brussel rijden.
NMBS weldra Europa's beste?
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Als je nu eens de Westelijke koker puur voor ICs en HSTs gebruikt, en de persons in Brussel Centraal daar verwijdert. Hetzelfde doe je met de Oostelijke koker. Die dient dan ook puur voor ICs die niet in Centraal stoppen. Kan je de sporen van beide kokers in Centraal een stuk opschuiven. Vervolgens komt er ruimte vrij om de sporen van de middelste koker perrons aan beide kanten te geven. Kan je doen zoals bij de S-Bahn in München. Instappers en uitstappers scheiden, en een trein elke twee minuten. Daar kan je een hoog performant GEN mee uitbouwen.groentje schreef: Op termijn gaan we inderdaad naar een systeem moeten gaan waar het GEN-verkeer door dezelfde kokers rijdt, en de IC's eruit gefilterd worden, met de nodige (dure) fly-overs en ongelijkgrondse kruisingen, die weliswaar goedkoper zullen zijn dan een gebruiksonvriendelijke nieuwe tunnel die maar bereikt wordt door een serie roltrappen waar Antwerpen-Centraal bij verbleekt. Want de trein hoort in Brussel wat mij betreft wél deels de rol van metro op zich te nemen, met een hoge frequentie en voldoende haltes.
De Gen treinen gaan dan door het midden, en gebruiken ook in Brussel Zuid de middelste perrons, zodat de overstapwegen van de ICs en HSTs relatief kort zijn.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Dit lijkt me een uitstekend idee !K V B schreef: Ik denk dat men beter van de Luchhaven een systematische knoop voor de noordelijke rand van Brussel maakt. En daar dan het Gen aan op hangt. Dan laten we alle ICs op de Luchthaven en Brussel Zuid stoppen.
Zodra de diabolo klaar is kan dit gerealiseerd worden.
Groeten,
Bart.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
We gaan dan natuurlijk wel een paar verbindingen helemaal moeten herdenken, zelfs zonder kopmaken verlies je nog steeds behoorlijk wat tijd met een omleiding via de luchthaven. Ik betwijfel eerlijk gezegd of daar veel animo voor is in pakweg Luik, Leuven of Antwerpen.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Hallo,
Het is natuurlijk wel een strategie die in het buitenland ook vaak wordt toegepast...
Denk maar aan Paris CDG en Paris Nord of Frankfurt Hbf en Frankfurt Fernflugh...
Anderszijds, heb je nog die hele NoordZuid nodig in Brussel als je toch enkel maar Brussel-Zuid gaat bedienen?
Groeten,
Joris De Mol
Het is natuurlijk wel een strategie die in het buitenland ook vaak wordt toegepast...
Denk maar aan Paris CDG en Paris Nord of Frankfurt Hbf en Frankfurt Fernflugh...
Anderszijds, heb je nog die hele NoordZuid nodig in Brussel als je toch enkel maar Brussel-Zuid gaat bedienen?
Groeten,
Joris De Mol
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Hallo,
Meer dan de tijd die gewonnen wordt door Brussel Noord en Brussel Centraal niet meer te bedienen ?
Groeten,
Bart
Hoeveel extra tijd zou de bediening van de luchthaven kosten vanaf L25(N) en L36 ?We gaan dan natuurlijk wel een paar verbindingen helemaal moeten herdenken, zelfs zonder kopmaken verlies je nog steeds behoorlijk wat tijd met een omleiding via de luchthaven. Ik betwijfel eerlijk gezegd of daar veel animo voor is in pakweg Luik, Leuven of Antwerpen.
Meer dan de tijd die gewonnen wordt door Brussel Noord en Brussel Centraal niet meer te bedienen ?
Groeten,
Bart
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Hallo,
Bovendien is er geen treinverbinding die zowel één van de Parijse stations als Paris CDG bedient.
Bovendien moeten hier de GEN-treinen rijden die wel in Brussel Noord en Brussel Centraal stoppen.
Groeten,
Bart
...niet helemaal... Paris CDG wordt enkel door TGVs bediend... Niet door Teoz, Corail, Regionale treinen...Joris schreef: Het is natuurlijk wel een strategie die in het buitenland ook vaak wordt toegepast...
Denk maar aan Paris CDG en Paris Nord
Bovendien is er geen treinverbinding die zowel één van de Parijse stations als Paris CDG bedient.
...dit is wel vergelijkbaar.Joris schreef:of Frankfurt Hbf en Frankfurt Fernflugh...
Natuurlijk wel... Hoe geraken de treinen anders van de Luchthaven in Brussel-Zuid ? De oplossing langs L28 is een stuk trager.Anderszijds, heb je nog die hele NoordZuid nodig in Brussel als je toch enkel maar Brussel-Zuid gaat bedienen?
Bovendien moeten hier de GEN-treinen rijden die wel in Brussel Noord en Brussel Centraal stoppen.
Groeten,
Bart
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Centraal knippen lijkt mij in "politieke" praktijk bijna onmogelijk.
De grootste geldschieter van de NMBS is de politiek en die stappen bijna allemaal af in centraal.
Zelfs de Beneluxen stopten ooit in Kalmthout, toen we een senator hadden.

De grootste geldschieter van de NMBS is de politiek en die stappen bijna allemaal af in centraal.
Zelfs de Beneluxen stopten ooit in Kalmthout, toen we een senator hadden.



Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Ik denk dat we nog iets belangrijks over het hoofd zien. De Schuman-Josaphat tunnel. Ik denk dat deze voor treinen komende uit Antwerpen wel een meerwaarde kan bieden bij het ontlasten van de NZV, niet?
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Wat valt er dan op de luchthaven te rapen dat, bijvoorbeeld, niet kan worden gevonden in Vilvoorde? Zo strategisch goed ligt de luchthaven niet. Evenmin is er zo opzienbarend veel capaciteit te vinden. De vraag is dan ook nog maar of de luchthavenuitbater dit ziet zitten, net zoals de reiziger. Zolang de luchthaven niet OP lijn 36/36N ligt, zou ik niet weten wat ik er moet gaan zoeken als ik naar Brussel wil sporen. Dat een luchthaven dan de ronkende naam "luchthaven" heeft, doet dan weinig terzake, denk ik zo.Portbou schreef:Dit lijkt me een uitstekend idee !K V B schreef: Ik denk dat men beter van de Luchhaven een systematische knoop voor de noordelijke rand van Brussel maakt. En daar dan het Gen aan op hangt. Dan laten we alle ICs op de Luchthaven en Brussel Zuid stoppen.
Zodra de diabolo klaar is kan dit gerealiseerd worden.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Het enige grote voordeel zie ik vooral voor de werkende mensen in en rond de luchthaven die beter kunnen bediend worden. De internationale verbindingen zoals met CDG en Schiphol, de vakantiegangers maar voor alle andere mensen richting Brussel heeft dat inderdaad weinig nut. Bijkomend is dat de luchthaven blijft zitten met 3 perronsporen en niet meer dan dat.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
De werknemers zijn vaak beter af (zowel qua afstaplocatie op en rond de luchthaven als ritprijs en ook rituren 's morgens vroeg en 's avonds laat) met de buslijnen die er welig groeien dankzij de START-plannen. Hoeveel reizigers reizen nog vanuit Zaventem naar Schiphol om daar het vliegtuig te nemen? Als men dat al doet, dan eerder per vliegtuig.
Re: NMBS weldra Europa's beste?
Men wil bekomen dat er geen vluchten meer zijn vanuit Zaventem naar Schiphol net zo min als er nog zijn naar CDG, de reden waarom air France al een check in heeft in Brussel zuid. Je zal dus nog meer van die combitickets zien voor bepaalde bestemmingen van Thalys naar Schiphol en dan uw vlucht.