Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dekooiker

Re: Vervangend (bus)vervoer in geval van calamiteiten

Bericht door dekooiker »

kuba.g schreef:Niet wilde niet meer verder rijden, maar mocht niet meer verder rijden. Hij was vanaf 6 uur 's ochtends aan het werken, en zat al over zijn uren. Helaas brak hij door de druk vanuit de reizigers en heeft wel gereden. Ik zou echt niet op zijn plaats willen zijn mocht hij toen onderweg onverhoopt een ongeluk o.i.d. krijgen - hij was onbevoegd een bus vol mensen aan het besturen :|
Het gaat hier om een lijnbus.
En de reglementering is in deze zeer duidelijk: de rij- en rusttijden gelden niet voor dit soort vervoer.
Varkens worden vervoerd door een bestuurder die zich aan rust-en rijtijden moet houden maar bij mensenvervoer is dat niet nodig.
Dat hij 'al van 6u aan het rijden was' meen ik te moeten zien in het licht van een onderbroken dienst.
Enkele ochtendritten, een paar avondritten en dat is het.
Tenminste als het een bestuurder van De Lijn zelf is; bij de exploitanten durft het wel zo te zijn dat er meer dan 10 uur gereden moet worden.
Het is hoe dan ook niet tof om net voor het einde van de dienst te horen dat er nog gependelt moet worden.
De trein.
Alleen voor durvers.
Nils

Bericht door Nils »

kika schreef:
MaartendeJ schreef:Voor een aanrijding met persoon staat ongeveer anderhalf uur. Dat dit 3 uur duurde (melding was ook in NL gekomen, maar stond de hele avond er nog op) is uitzonderlijk. Waarom duurde het zo lang eigenlijk?
Anderhalf uur? Waar staat dat of waar slaat dat op? Anderhalf uur totdat het spoor weer vrijgegeven wordt of nog iets anders? Heb je dan over een standaard procedure bij NS?
kuba.g schreef:Het duurde 6 uur. Langste dat de NS HiSpeed conducteur in haar leven ooit had meegemaakt, vertelde ze.
6 uur is lang, veel te lang, maar ook niet uniek. Was ze nog jong?
Het duurde zolang omdat er sprake is/was van een misdrijf (lees mogelijk geduwd),
dit vraagt dan ook meer en uitgebreider onderzoek dan normaal en neemt veel tijd...
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:
kuba.g schreef:Zowel bij de internationale loketten als bij de conducteurs van de Thalys werden ze allemaal geweigerd - ze hadden geen recht om met de Thalys mee te kunnen, kregen ze te horen.
Dat is opvallend: zowel NMBS als NS Hispeed zijn lid van de Railteam-alliantie, en ook Thalys is lid. Op de website van Railteam staat te lezen:
„Hop on the next available train“ (HOTNAT)
Mocht u vertraging oplopen en de door u geboekte aansluitende trein missen, dan kunt u met uw eigen kaartje de eerstvolgende trein die beschikbaar is nemen, zonder bureaucratische hindernissen of nieuwe reserveringen. De „Hop on the next available train“-service geldt onder voorbehoud van beschikbaarheid en biedt geen zitplaatsgarantie.
Afgaande op deze omschrijving zou je in recht moeten hebben om van de Thalys gebruik te maken om je reis te vervolgen.

Verder staat op de website van de EU het volgende:
Indien de verwachte vertraging bij aankomst op de eindbestemming volgens het vervoerscontract meer dan 60 minuten is,
dan heeft u de keuze tussen:
- terugbetaling van de volledige kosten van het kaartje voor het gedeelte van de reis dat niet is afgelegd en voor het gedeelte dat wel is afgelegd maar niet volgens uw oorspronkelijke reisplan en u besluit hiervan af te zien en onmiddellijk terug te keren;
- voortzetting of omleiding, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de eerstvolgende mogelijkheid;
- voortzetting of omleiding, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming op een latere datum die u schikt.
Gezien de informatie die is gegeven was het al vrij evident dat de vertraging meer dan 60 minuten zou bedragen. Ofwel: NMBS zou klanten de keuze hebben moeten bieden om met de Thalys verder te reizen. Het betreft immers een internationale reis, de Thalys is een vergelijkbare vervoersomstandigheid (ok, wellicht iets beter), en het is de eerstvolgende mogelijkheid - sneller dan de bussen die nog besteld moesten worden.

Aangezien dat niet is gebeurd, zou je kunnen overwegen om een klacht in te dienen. Het is immers je recht. En het is de plicht van de vervoerder om je fatsoenlijk te vervoeren, iets wat hier zeer zeker niet is gebeurd.
Ik raad iedereen ook aan om inderdaad een klacht in te dienen. Eerst bij NS of NMBS (afhankelijk waar je je ticket hebt gekocht) en daarna bij de toezichthouder (IVW in Nederland en de FOD Mobiliteit in België).

Ik weet van minstens 1 procedure in een soortgelijk geval, alhoewel de te verwachten vertraging toen maar 1 uur was (en dus niet meer dan 1 uur, aldus NS) wegens uitval van 1 Benelux. NS is in ieder geval van mening dat de Thalys niet valt onder de definitie van "vergelijkbare vervoersomstandigheden". Uitspraak van IVW moet nog komen.

Dergelijke uitspraken zijn nodig, en liefst meer dan 1 uit meerdere landen. De EUropese Commissie zal namelijk volgend jaar een rapport opstellen over EU-verordening 1371/2007 en kan daarin verbetermaatregelen opnemen. Als blijkt dat op basis van de huidige verordening het niet meer mogelijk is gestrande IC-reizigers met de Thalys mee te sturen, dan is er duidelijk verbetering nodig. Onder de oude CIV (versie 1980) was dat namelijk wel mogelijk.

Groetjes,
Rian
kuba.g

Bericht door kuba.g »

Ik had de laatste Beneluxtrein dus had niet eens de mogelijkheid... maar anders had ik de Thalys natuurlijk wel genomen.

Ik heb zo'n subjectieve vermoeden dat het een strategie van de Thalys/NMBS is om altijd standaard te weigeren in zulke gevallen, en mogelijk de enkele geval die dan alsnog de Thalys instapt omdat hij zijn rechten kent, achteraf te vergoeden.

Houd ons in ieder geval op de hoogte, ik ben benieuwd naar de uitspraak van IVW!

Ik had trouwens ook nog iets anders meegemaakt die dag in Brussel Zuid: http://hgbtf.net/viewtopic.php?f=14&t=9624
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

kuba.g schreef:Ik had de laatste Beneluxtrein dus had niet eens de mogelijkheid... maar anders had ik de Thalys natuurlijk wel genomen.

Ik heb zo'n subjectieve vermoeden dat het een strategie van de Thalys/NMBS is om altijd standaard te weigeren in zulke gevallen, en mogelijk de enkele geval die dan alsnog de Thalys instapt omdat hij zijn rechten kent, achteraf te vergoeden.
Nee, de NMBS redeneert ongeveer zoals NS. Ik weet ook weer van een geval (mede-forumlid) waarbij een reiziger in Antwerpen bij uitval van een Benelux aan het loket om een toelating tot de Thalys had gevraagd, die hem werd geweigerd. Een bevestiging van zijn vertraging kon er dan nog wel vanaf. De Thalys-conducteur liet hem wel op de Thalys, maar dan tegen betaling van een toeslag. Bij het terugvragen van die toeslag vond de NMBS dat de Thalys niet als Benelux-vervanging gebruikt mocht worden, alhoewel de eigen procedures dat toen wel voorschreef (inmiddels niet meer trouwens). Dat geval ligt nu, bij mijn weten, bij de FOD Mobiliteit, die er zijn tijd voor neemt om erover te delibereren.

Groetjes,
Rian
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

kika schreef:
MaartendeJ schreef:Voor een aanrijding met persoon staat ongeveer anderhalf uur. Dat dit 3 uur duurde (melding was ook in NL gekomen, maar stond de hele avond er nog op) is uitzonderlijk. Waarom duurde het zo lang eigenlijk?
Anderhalf uur? Waar staat dat of waar slaat dat op? Anderhalf uur totdat het spoor weer vrijgegeven wordt of nog iets anders? Heb je dan over een standaard procedure bij NS?
Gebaseerd op de ervaring. +90' is gebaseerd op de (gemiddelde) vertraging waarmee de aanrijdingstrein aankomt op het tijdelijke eindpunt (meestal volgens knooppuntstation) van de trein.

Kan ook twee uur duren, kan ook in 5 minuten geduurd hebben (bijna-aanrijding, maar goede afloop).
dentheo

Bericht door dentheo »

Het is ook een soort "standaardtijd" bij NS voor aanrijding.
Indien de verkeersonderbreking korter dan twee uur ingeschat wordt, worden er GEEN bussen besteld.
Bij normale aanrijding dus geen bussen, duurt het onverwachts toch langer, dan wel bussen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Terminus

Bericht door Terminus »

Vraagje in de marge: toen ik nog studeerde zag ik 's morgens in Antwerpen vaak dubbeldekbussen van De Lijn die op touringcars leken. Bestaan deze nog steeds? Waarvoor worden die ingezet (en uiteraard: zijn dat geen goede alternatieven bij calamiteiten, indien deze beschikbaar zijn?)?
Steve

Bericht door Steve »

Terminus schreef:Vraagje in de marge: toen ik nog studeerde zag ik 's morgens in Antwerpen vaak dubbeldekbussen van De Lijn die op touringcars leken. Bestaan deze nog steeds? Waarvoor worden die ingezet (en uiteraard: zijn dat geen goede alternatieven bij calamiteiten, indien deze beschikbaar zijn?)?
Nu heb je nog een aantal dergelijke touringcars die voor De Lijn ingezet worden, bijvoorbeeld op lijn 178 Brussel - Maaseik (grotendeels bedoeld voor studenten en militairen). Maar dat soort bussen is in handen van privé-exploitanten die als pachter voor De Lijn rijden. De Lijn zelf (de "regie") heeft bij mijn weten geen dergelijke bussen.
KB

Bericht door KB »

Terminus schreef:Vraagje in de marge: toen ik nog studeerde zag ik 's morgens in Antwerpen vaak dubbeldekbussen van De Lijn die op touringcars leken. Bestaan deze nog steeds? Waarvoor worden die ingezet (en uiteraard: zijn dat geen goede alternatieven bij calamiteiten, indien deze beschikbaar zijn?)?
Ik vermoed dat die op lijn 68 (spitssneldienst Bocholt - Antwerpen) reden (rijden?). Eens nakijken/navragen op Zone 01? Deze bussen zijn/waren wel niet van De Lijn zelf, maar van onderaannemers, de zogenaamde pachters.
L'union fait la force.
Klangfilm

Bericht door Klangfilm »

MIVB-reiziger schreef:
Nu heb je nog een aantal dergelijke touringcars die voor De Lijn ingezet worden, bijvoorbeeld op lijn 178 Brussel - Maaseik (grotendeels bedoeld voor studenten en militairen). Maar dat soort bussen is in handen van privé-exploitanten die als pachter voor De Lijn rijden. De Lijn zelf (de "regie") heeft bij mijn weten geen dergelijke bussen.
De Lijn had 3 LAG touring cars die werden ingezet voor sneldiensten, de laatste van die drie reed op lijn 19 Hulst/Antwerpen/Breda en is verkocht bij het stopzetten van de samenwerking met NL op die lijn in 2004.
kuba.g

Bericht door kuba.g »

rvdborgt schreef:Dat geval ligt nu, bij mijn weten, bij de FOD Mobiliteit, die er zijn tijd voor neemt om erover te delibereren.
Dus wij krijgen straks een uitspraak hier over van zowel de IVW als de FOD Mobiliteit? Hopelijk zal dat duidelijkheid brengen! Houd je ons op de hoogte hierover?
K V B

Bericht door K V B »

Was het overigens niet mogelijk om slechts een spoor buiten dienst te nemen?
Klangfilm

Bericht door Klangfilm »

K V B schreef:Was het overigens niet mogelijk om slechts een spoor buiten dienst te nemen?
Of er één spoor of meerdere buiten dienst worden gesteld hangt af of na de aanrijding de stoffelijke resten van het slachtoffer zich op één of meerdere sporen bevinden.
Plaats reactie