Nieuwe treinhaltes op lijn Hasselt - Mol

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Asterix

Nieuwe treinhaltes op lijn Hasselt - Mol

Bericht door Asterix »

HNB schreef:Nieuwe treinhaltes op lijn Hasselt - Mol

De spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel overwegen forse investeringen in nieuwe stopplaatsen in Zonhoven en Beringen.

Beide haltes liggen langs de treinverbinding tussen Hasselt en Mol. De bedoeling is dat er nieuwe parkeerterreinen worden aangelegd met overdekte fietsenstallingen. Infrabel zal instaan voor de aanleg van nieuwe perrons, de NMBS Holding zorgt dan weer voor de bouw van parkeerplaatsen.

Concreet worden plannen gemaakt voor de aanleg van 51 parkeerplaatsen aan de stopplaats in Beringen. Bovendien is er sprake van de bouw van een overdekte fietsenstalling met plaats voor 140 fietsen.

In de gemeente Zonhoven wordt de nieuwe parking wat kleiner wegens plaatsgebrek. Daar kunnen binnenkort 42 automobilisten hun wagen parkeren en is er plaats voor 90 fietsen.

Bij de NMBS hopen ze de werken af te krijgen voor eind 2012.

Aan de investeringen zou een totaal prijskaartje hangen van ongeveer 800.000 euro. In Zonhoven wordt zo'n 445.000 euro geïnvesteerd. De parking in Beringen kost 250.000 euro. In de nieuwe fietsenstalling wordt 110.000 euro gepompt.

Busstation en parkeerterrein

In Beringen komt er een halte in Beverlo aan het kruispunt tussen de Koerselsesteenweg en de Motstraat. ‘Daarnaast wordt er een busstation gebouwd in samenspraak met openbaar vervoersmaatschappij De Lijn en komt er een parkeerterrein met fietsenstallingen', zegt schepen van Mobiliteit Anne Wouters-Cuypers (CD&V).

Drie fases

Het gemeentebestuur wil dat gebied in drie fases uitbreiden en vernieuwen.

‘Op termijn komen er zelfs kantoorruimtes', verklapt de schepen. ‘Maar eerst wordt er werk gemaakt van een stopplaats met kiosk.' In januari wordt de samenwerkingsovereenkomst met Infrabel en De Lijn besproken tijdens de gemeenteraad.

Het gemeentebestuur van Zonhoven reageert bijzonder tevreden op de plannen van de NMBS.

‘We wisten al langer dat er bijkomende investeringen in de pijplijn zaten', vertelt burgemeester Johny De Raeve (Open VLD). ‘Aan de Halveweg wordt binnenkort gewerkt aan een halteplaats. Zo komt er een soort station op die plek en wordt het pendelen wat gemakkelijker voor onze inwoners.'

Bij de NMBS willen ze nog niet vooruitlopen op de zaken. ‘De raad van bestuur heeft wel een studie besteld om te onderzoeken welke stopplaatsen sluiten, vernieuwd of weer geopend worden. Maar die studie loopt momenteel nog.'
neigezug

Re: Nieuwe treinhaltes op lijn Hasselt - Mol

Bericht door neigezug »

En dan nog ICE-TD's op deze lijn.
Men zou ook best voor brandbestreiding zorgen op deze lijn.
LML

Bericht door LML »

ICE-TD's op een lokaal lijntje (wat wel een IR-verbinding wordt genoemd,... snappe wie het snappe kan...)??? MW41 is o.k., maar nog liever: Talent, Desiro, GTW, Lint of iets dergelijks op deze lijn. Iets wat snel optrekt en snel afremd...

DB bestelde ze, had ze en ze waren even snel terug uit dienst en verkocht. Dus ook niet echt betrouwbaar materieel...

Ik ben benieuwd voor de nieuwe stopplaatsen: ligging, toegankelijkheid, e.d.,...
Laatst gewijzigd door LML op 01 jan 2012, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
melle

Bericht door melle »

De MW41'en trekken toch snel op? En ze remmen toch ook snel af?
kika

Bericht door kika »

neigezug schreef:En dan nog ICE-TD's op deze lijn.
Wat bedoel je precies? Parkeerplaatsen en fietsenrekken horen tot de basis van een degelijke stopplaats of halte, de kostprijs is niet fenomenaal hoog, al vraag ik me wel af wat daar allemaal in verstopt zit. Verder wordt er nog vermeld dat in een nieuwe studie wordt gekeken naar wat er opgedoekt dan wel uitgebreid zou kunnen worden. Een IC tussen Antwerpen - Mol - Hasselt is simpel gezegd weggesmeten geld, wat je niet kan zeggen van het opkalefateren van perrons en fietsenstallingen, waar het hier om gaat.
Men zou ook best voor brandbestreiding zorgen op deze lijn.
Ook hier: wat bedoel je precies? Gaat het om bermbrandjes en moet er volgens jou meer en beter gesnoeid worden? MW41 is al lang niet meer zo licht ontvlambaar als in haar startperiode.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

LML schreef: MW41 is o.k., maar nog liever: Talent, Desiro, GTW, Lint of iets dergelijks op deze lijn. Iets wat snel optrekt en snel afremd...
Hier wil ik toch even tegen in gaan, ok met een dieselstel zal je nooit het acceleratievermogen halen dat tegenwoordig mogelijk is met sommige elektrische motorstellen. Maar over het afremmen wil ik u écht wel radicaal tegenspreken. De motorwagens T41 zijn samen met de MS96 de beste remmers, de MW41 remt zelfs nog iets beter heb ik de indruk. En dan hebben we het niet over de theoretische remkracht. Want deze is berekend zonder dynamische rem, wat zowel bij de MW41 als de MS96 van serieus belang is bij het afremmen.

Dus zeker op gebied van remmen; als een bestuurder met een Motorwagen T41 alles in de hoek gooit, kan ik je verzekeren dat je jezelf best goed vast houd. :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

de types die hij opnoemt hebben in de meeste gevallen ook een dieselversie die beter is als onze MW41 in verschillende opzichten, comfort, motor, lawaai, stuurpost.
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:de types die hij opnoemt hebben in de meeste gevallen ook een dieselversie die beter is als onze MW41 in verschillende opzichten, comfort, motor, lawaai, stuurpost.
Maar met een ICE-td ga je fors mogen investeren in perrons, want dat past niet overal :mrgreen:
LML

Bericht door LML »

Steven schreef:de types die hij opnoemt hebben in de meeste gevallen ook een dieselversie die beter is als onze MW41 in verschillende opzichten, comfort, motor, lawaai, stuurpost.
Voilà...
LML

Bericht door LML »

HLE 2302 schreef:
LML schreef: MW41 is o.k., maar nog liever: Talent, Desiro, GTW, Lint of iets dergelijks op deze lijn. Iets wat snel optrekt en snel afremd...
Hier wil ik toch even tegen in gaan, ok met een dieselstel zal je nooit het acceleratievermogen halen dat tegenwoordig mogelijk is met sommige elektrische motorstellen. Maar over het afremmen wil ik u écht wel radicaal tegenspreken. De motorwagens T41 zijn samen met de MS96 de beste remmers, de MW41 remt zelfs nog iets beter heb ik de indruk. En dan hebben we het niet over de theoretische remkracht. Want deze is berekend zonder dynamische rem, wat zowel bij de MW41 als de MS96 van serieus belang is bij het afremmen.

Dus zeker op gebied van remmen; als een bestuurder met een Motorwagen T41 alles in de hoek gooit, kan ik je verzekeren dat je jezelf best goed vast houd. :mrgreen:
Ook deze reactie spreek ik tegen...
Kijk naar onze buurlanden: op lokale lijntjes zijn er talrijke materieeltypes die tot hun recht komen. Voor Mol-Hasselt gaat een MW41 nog net, maar op vergelijkbare lijnen in onze buurlanden rijdt er een totaal ander trein (lees: light-rail of light-train). Een MW41 vind ik qua materieel een 'trein'. Zo'n diesel-Desiro, Talent, GTW, Lint,... ik garandeer u: die zijn nog pittiger dan een MW41, zelfs comfortabeler...
Over acceleratievermogen, remkracht, aandrijfkracht e.d. ga ik hier niet beginnen. Ik ben geen kenner, dus dat interesseert me ook niet...
Het wordt hoog tijd dat in ons Belgiëlandje voor lokale lijntjes richting light-rail of -train wordt gekeken i.p.v. zwaardere treinen voor deze diensten in te zetten. Zowel in dieselversie als elektrische versie. In de buurlanden kan het en is het de normaalste zaak, bij ons nog steeds taboe (spijtig)...
Laatst gewijzigd door LML op 01 jan 2012, 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
kika

Bericht door kika »

LML schreef:Kijk naar onze buurlanden: op lokale lijntjes zijn er talrijke materieeltypes die tot hun recht komen. Types heb ik hierboven al opgenoemd. Voor Mol-Hasselt gaat een MW41 nog net, maar op vergelijkbare lijnen in onze buurlanden rijdt er een totaal ander trein (lees: light-rail of light-train). En zo'n diesel-Desiro, Talent, GTW, Lint,... zijn nog pittiger dan een MW41.

Over acceleratievermogen, remkracht, aandrijfkracht e.d. ga ik hier niet beginnen. Ik ben geen kenner hierover, dus dat interesseert me ook niet...
Prima om over een ander dieselstel te fantaseren op die lijn, maar is dát nu wat acuut is? Deze keer moet ik NMBS en Infrabel toch gelijk geven dat ze een beetje geld steken in deftige haltevoorzieningen i.p.v. voortijdig dieselstellen vervangen. De huidige stellen zijn amper 10 jaar oud, terwijl er inderdaad andere diesels zijn met betere eigenschappen (zo kan je in een Talent meer mensen laten op- en afstappen als bij een MW41), maar om de huidige nu al te vervangen is weggesmeten geld. Mocht er morgen een andere spoorwegmaatschappij voorbijkomen die ze voor een heel goede prijs wil overnemen, ben ik ze ook liever kwijt dan rijk, maar de realiteit is wat ze is.
LML

Bericht door LML »

Ik heb toch niet gesproken om de MW41'ers nu al te vervangen? Laat deze treinen bollen zolang ze nog (kunnen) bollen. Als ze aan vervanging toe zijn (wanneer zal de toekomst wel uitwijzen), mag men gerust in de richting van light-rail of -train kijken. Dit geldt voor alle lokale lijntjes. Mol-Hasselt is daar een mooi voorbeeld van...
kika

Bericht door kika »

LML schreef:Ik heb toch niet gesproken om de MW41'ers nu al te vervangen? Laat deze treinen bollen zolang ze nog (kunnen) bollen. Als ze aan vervanging toe zijn (wanneer zal de toekomst wel uitwijzen), mag men gerust in de richting van light-rail of -train kijken. Dit geldt voor alle lokale lijntjes. Mol-Hasselt is daar een mooi voorbeeld van...
Nee hoor, neigezug had het over de ICE-TD, helaas zonder veel uitleg. Ik heb de indruk dat wij het min of meer met elkaar eens zijn hoor :D De Desiros komen al veel meer in de buurt van een light-train, maar die zijn allemaal elektrisch en komen daar in ieder geval dus niet terecht. NMBS is ook duidelijk bang van lightrail. Deels de regelgeving maar ook deels de politiek kan daarvoor met de vinger gewezen worden.
Plaats reactie