hle2127 schreef:siemens had een waterkoeling systeem voorgesteld ,dan zouden ze geluidsloos lijn maar dit ging waarschijnlijk een pak geld kosten dus de nmbs koos maar voor luchtventilatie en daardoor dit lawaai als ze remmen voor de rest hoor je ze niet en als ze 2 min stilstaan zijn ze wel geluidsloos
Die discussie is al verschillende keren gevoerd en de situatie blijkt genuanceerder dan dat, lees het topic er eens op na.
Aan het concept van de rheostaat-koeling wordt naar verluidt gesleuteld, en ik heb er vertrouwen in dat het geluidsprobleem aangepakt wordt door Siemens.
Iedereen is het erover eens dat het onaanvaardbaar luid is.
Bij 25KV heb je dit geluid niet. Aangezien ze alles aan het voorbereiden zijn voor 25kV zou dit in de toekomst geen probleem meer mogen geven. Ik geef toe, het is luider dan anders. Vooral onder de koepel in FN. Maar niets kan tippen aan de kracht en bedrijfszekerheid bij deze loc. Dus stop met zagen en zijt content.
Vooraleer heel het net is omgeschakeld naar 25 kV zijn we 2070, of later. Ik denk in elk geval niet dat ik het nog ga meemaken.
En deze locs mogen dan wel beter zijn dan wat we hadden, terechte kritiek moet kunnen geuit worden. Het geluid van de ventilatoren is er echt wel teveel aan, ik hoop dan ook dat er een oplossing komt om dat te dempen.
260689 schreef:Bij 25KV heb je dit geluid niet. Aangezien ze alles aan het voorbereiden zijn voor 25kV zou dit in de toekomst geen probleem meer mogen geven. Ik geef toe, het is luider dan anders. Vooral onder de koepel in FN. Maar niets kan tippen aan de kracht en bedrijfszekerheid bij deze loc. Dus stop met zagen en zijt content.
Wat is het verschil tussen 3 en 25KV? Onder 25KV moet toch ook geremd worden? Of is er dan meer recuperatie?
Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18? Want zelfs in Leuven, waar de 18 bij aankomst vanuit Luik nog maar pas op 3KV is overgeschakeld, hoor je gewoon de fluittoon van een kilometer ver.
260689 schreef:Bij 25KV heb je dit geluid niet. Aangezien ze alles aan het voorbereiden zijn voor 25kV zou dit in de toekomst geen probleem meer mogen geven. Ik geef toe, het is luider dan anders. Vooral onder de koepel in FN. Maar niets kan tippen aan de kracht en bedrijfszekerheid bij deze loc. Dus stop met zagen en zijt content.
Wat is het verschil tussen 3 en 25KV? Onder 25KV moet toch ook geremd worden? Of is er dan meer recuperatie?
Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18? Want zelfs in Leuven, waar de 18 bij aankomst vanuit Luik nog maar pas op 3KV is overgeschakeld, hoor je gewoon de fluittoon van een kilometer ver.
hm, dat is ook al eens uitgelegd dacht ik
De recuperatierem kan slechts gebruikt worden voor zover er afnemers zijn en bij 3 kV is de kans niet onbestaande dat die er bij momenten niet (of onvoldoende) zijn binnen 1 hoogspanningspost.
Bij 25 kV is die kans veel groter omdat 1 post een veel groter gebied bestrijkt en dat de recuperatie stroom zelfs gewoon terug het HS net opgestuurd kan worden, want dat is al AC.
MIVB-reiziger schreef:
Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18?
misschien Noorderkempen binnenkort . Bij mijn weten het enigste station onder de 25KV
Oei jij vergeet blijkbaar heel de Athus-Meuselijn Allemaal stations onder de 25 kV
Natuurlijk zal je daar de 18 niet direct tegenkomen voor passagiersdiensten, maar just is just
MIVB-reiziger schreef:
Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18?
misschien Noorderkempen binnenkort . Bij mijn weten het enigste station onder de 25KV
Oei jij vergeet blijkbaar heel de Athus-Meuselijn Allemaal stations onder de 25 kV
Natuurlijk zal je daar de 18 niet direct tegenkomen voor passagiersdiensten, maar just is just
MIVB-reiziger schreef:Er is ook nog lijn 42, dus een station onder 25kV is nu niet meteen een zeldzaamheid. Een station dat door de 18 bediend wordt daarentegen...
tegen april ergens gaan alle IC O treinen normaal met een 18 voorzien worden, daarvan is er nog altijd eentje die naar gouvy gaat en dus onder 25kV zal eindigen/beginnen.
Met moderne 3kV onderstations met 4-kwadrantengelijkrichters zou je ook de stroom kunnen terugsturen op het hoofdnet. Maar ja, dat is wellicht ook te duur...
Steven schreef:Kan niet anders he, waar er luchtopeningen nodig zijn om die weerstanden te koelen daar is ook het lawaai. Kortweg aan de buitenkant dus.
Maar met iets grotere roosters (zoals bij alle vorige Belgische elocs) is het lawaai toch een pak minder. Het kan dus wel anders
Door de huidige opstelling. Zuigt de machine enkel lucht aan voor die delen waar het nodig is. Bij de oude Belgische loks kwam die lucht in de hele machinekamer met alle gevolgen vandien. Extra lucht en dus ook stofcirculatie op die plaatsen waar het niet gewenst is zoals bij bepaalde elektronische delen. Nu komt de lucht in de machinekamer via de airco. Waar de elektronica beter beschermd is tegen vuil en de neveneffecten er van.