De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

hle2127 schreef:siemens had een waterkoeling systeem voorgesteld ,dan zouden ze geluidsloos lijn maar dit ging waarschijnlijk een pak geld kosten dus de nmbs koos maar voor luchtventilatie en daardoor dit lawaai als ze remmen voor de rest hoor je ze niet en als ze 2 min stilstaan zijn ze wel geluidsloos
Die discussie is al verschillende keren gevoerd en de situatie blijkt genuanceerder dan dat, lees het topic er eens op na. :wink:
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Aan het concept van de rheostaat-koeling wordt naar verluidt gesleuteld, en ik heb er vertrouwen in dat het geluidsprobleem aangepakt wordt door Siemens.
Iedereen is het erover eens dat het onaanvaardbaar luid is.
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door 260689 »

Bij 25KV heb je dit geluid niet. Aangezien ze alles aan het voorbereiden zijn voor 25kV zou dit in de toekomst geen probleem meer mogen geven. Ik geef toe, het is luider dan anders. Vooral onder de koepel in FN. Maar niets kan tippen aan de kracht en bedrijfszekerheid bij deze loc. Dus stop met zagen en zijt content.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door groentje »

Vooraleer heel het net is omgeschakeld naar 25 kV zijn we 2070, of later. Ik denk in elk geval niet dat ik het nog ga meemaken.
En deze locs mogen dan wel beter zijn dan wat we hadden, terechte kritiek moet kunnen geuit worden. Het geluid van de ventilatoren is er echt wel teveel aan, ik hoop dan ook dat er een oplossing komt om dat te dempen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

260689 schreef:Bij 25KV heb je dit geluid niet. Aangezien ze alles aan het voorbereiden zijn voor 25kV zou dit in de toekomst geen probleem meer mogen geven. Ik geef toe, het is luider dan anders. Vooral onder de koepel in FN. Maar niets kan tippen aan de kracht en bedrijfszekerheid bij deze loc. Dus stop met zagen en zijt content.
Wat is het verschil tussen 3 en 25KV? Onder 25KV moet toch ook geremd worden? :P Of is er dan meer recuperatie?

Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18? Want zelfs in Leuven, waar de 18 bij aankomst vanuit Luik nog maar pas op 3KV is overgeschakeld, hoor je gewoon de fluittoon van een kilometer ver.
pietje

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door pietje »

MIVB-reiziger schreef:
260689 schreef:Bij 25KV heb je dit geluid niet. Aangezien ze alles aan het voorbereiden zijn voor 25kV zou dit in de toekomst geen probleem meer mogen geven. Ik geef toe, het is luider dan anders. Vooral onder de koepel in FN. Maar niets kan tippen aan de kracht en bedrijfszekerheid bij deze loc. Dus stop met zagen en zijt content.
Wat is het verschil tussen 3 en 25KV? Onder 25KV moet toch ook geremd worden? :P Of is er dan meer recuperatie?

Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18? Want zelfs in Leuven, waar de 18 bij aankomst vanuit Luik nog maar pas op 3KV is overgeschakeld, hoor je gewoon de fluittoon van een kilometer ver.
hm, dat is ook al eens uitgelegd dacht ik :?
De recuperatierem kan slechts gebruikt worden voor zover er afnemers zijn en bij 3 kV is de kans niet onbestaande dat die er bij momenten niet (of onvoldoende) zijn binnen 1 hoogspanningspost.
Bij 25 kV is die kans veel groter omdat 1 post een veel groter gebied bestrijkt en dat de recuperatie stroom zelfs gewoon terug het HS net opgestuurd kan worden, want dat is al AC.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

MIVB-reiziger schreef: Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18?
misschien Noorderkempen binnenkort :D. Bij mijn weten het enigste station onder de 25KV
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
pietje

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door pietje »

Robin schreef:
MIVB-reiziger schreef: Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18?
misschien Noorderkempen binnenkort :D. Bij mijn weten het enigste station onder de 25KV
Oei jij vergeet blijkbaar heel de Athus-Meuselijn :lol: Allemaal stations onder de 25 kV
Natuurlijk zal je daar de 18 niet direct tegenkomen voor passagiersdiensten, maar just is just :wink:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Robin »

pietje schreef:
Robin schreef:
MIVB-reiziger schreef: Bestaat er overigens een station dat zelf onder 25KV ligt, bediend door de 18?
misschien Noorderkempen binnenkort :D. Bij mijn weten het enigste station onder de 25KV
Oei jij vergeet blijkbaar heel de Athus-Meuselijn :lol: Allemaal stations onder de 25 kV
Natuurlijk zal je daar de 18 niet direct tegenkomen voor passagiersdiensten, maar just is just :wink:
niet bekend met die lijn eigenlijk :oops:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

Er is ook nog lijn 42, dus een station onder 25kV is nu niet meteen een zeldzaamheid. Een station dat door de 18 bediend wordt daarentegen... :P
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Bibke »

En men is bezig met het vernieuwen van de lijn 162 zodat daar ook onder 25 kV kan gaan gereden worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef:Er is ook nog lijn 42, dus een station onder 25kV is nu niet meteen een zeldzaamheid. Een station dat door de 18 bediend wordt daarentegen... :P
tegen april ergens gaan alle IC O treinen normaal met een 18 voorzien worden, daarvan is er nog altijd eentje die naar gouvy gaat en dus onder 25kV zal eindigen/beginnen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door nahoj »

Met moderne 3kV onderstations met 4-kwadrantengelijkrichters zou je ook de stroom kunnen terugsturen op het hoofdnet. Maar ja, dat is wellicht ook te duur... :roll:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13020
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

Ik heb enkele berichten over de omschakeling naar 25kv bij deze topic gevoegd. Hier gaan we weer verder over de 18 :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steven »

Shrek schreef:
Steven schreef:Kan niet anders he, waar er luchtopeningen nodig zijn om die weerstanden te koelen daar is ook het lawaai. Kortweg aan de buitenkant dus.
Maar met iets grotere roosters (zoals bij alle vorige Belgische elocs) is het lawaai toch een pak minder. Het kan dus wel anders :wink:
Door de huidige opstelling. Zuigt de machine enkel lucht aan voor die delen waar het nodig is. Bij de oude Belgische loks kwam die lucht in de hele machinekamer met alle gevolgen vandien. Extra lucht en dus ook stofcirculatie op die plaatsen waar het niet gewenst is zoals bij bepaalde elektronische delen. Nu komt de lucht in de machinekamer via de airco. Waar de elektronica beter beschermd is tegen vuil en de neveneffecten er van.
Plaats reactie