Dat kan inderdaad de reden zijn van het lawaai bij koeling.Steven schreef:Door de huidige opstelling. Zuigt de machine enkel lucht aan voor die delen waar het nodig is. Bij de oude Belgische loks kwam die lucht in de hele machinekamer met alle gevolgen vandien. Extra lucht en dus ook stofcirculatie op die plaatsen waar het niet gewenst is zoals bij bepaalde elektronische delen. Nu komt de lucht in de machinekamer via de airco. Waar de elektronica beter beschermd is tegen vuil en de neveneffecten er van.
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Is zo, maar heeft op zich niets met het lawaai te zien....Steven schreef:Door de huidige opstelling. Zuigt de machine enkel lucht aan voor die delen waar het nodig is. Bij de oude Belgische loks kwam die lucht in de hele machinekamer met alle gevolgen vandien. Extra lucht en dus ook stofcirculatie op die plaatsen waar het niet gewenst is zoals bij bepaalde elektronische delen. Nu komt de lucht in de machinekamer via de airco. Waar de elektronica beter beschermd is tegen vuil en de neveneffecten er van.Shrek schreef:Maar met iets grotere roosters (zoals bij alle vorige Belgische elocs) is het lawaai toch een pak minder. Het kan dus wel andersSteven schreef:Kan niet anders he, waar er luchtopeningen nodig zijn om die weerstanden te koelen daar is ook het lawaai. Kortweg aan de buitenkant dus.
Het is duidelijk dat het luchtcircuit voor de koeling van de weerstanden veel te klein is .
Daardoor hoog drukverlies krachtiger ventilator enzo enzo... reuze grote haardroger.
Om dat eruit te krijgen zal niet simpel zijn, vraagt ruimte in de machinekamer.
Dubbel zo groot luchtkanaal zou mooi begin zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Toch wel maar je hebt ook gelijk.dentheo schreef: Is zo, maar heeft op zich niets met het lawaai te zien....
Het is hetzelfde als de F16 met zijn scherp en hard fluitend lawaai bij stilstand en taxiën. Grote luchtinlaat ten opzichte van andere gevechtsvliegtuigen maar door het grote debiet aan lucht krijg je het karakteristieke vervelend geluid.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik ga toch nog even herhalen dat niet enkel onze 18'en 'reuze grote stofzuigers' zijn, dit geldt ook voor alle andere moderne siemens elocs (BR189/ES64F4, OBB1216/ES64U4 en nu ook de gloednieuwe vectrons) die zich onder DC bevinden.
Re: De nieuwe loks reeks 18
De 18 is zeer redelijk bij het optrekken en rijden, ik weet niet of U al een Vectron hebt gehoord bij dynamisch remmen onder DC ?
Ik niet...
rijdt er één in Polen ofzo ?
Ik niet...



Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Jazeker, de Vectron DC heeft daar net zijn homologatieritten doorlopen, volgende stap is het rijden in proefbedrijf van 2 locs (1 bij DB Schenker Polska en 1 bij ITL Polska):dentheo schreef:De 18 is zeer redelijk bij het optrekken en rijden, ik weet niet of U al een Vectron hebt gehoord bij dynamisch remmen onder DC ?
Ik niet...![]()
![]()
rijdt er één in Polen ofzo ?
http://www.youtube.com/watch?v=OKOW98fe ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=7fb9W7H- ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=rZWxp090vwc
Re: De nieuwe loks reeks 18
a) Zijt gij zeker dat hij in die filmpjes zijn electrodynamische rem gebruikt ?
b) Zijn de weerstanden bij de Vectron ook direkt luchtgekoeld en niet eerst op water en dan een eindje verderop een radiator, zoals in een auto, op een "handige" plaats en zonder huilende ventilator ? Link ofzo ? Heb site van Siemens al afgezocht in Engels en Duits...
b) Zijn de weerstanden bij de Vectron ook direkt luchtgekoeld en niet eerst op water en dan een eindje verderop een radiator, zoals in een auto, op een "handige" plaats en zonder huilende ventilator ? Link ofzo ? Heb site van Siemens al afgezocht in Engels en Duits...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Bij mijn weten gebruikt een siemens loc steeds zn elektrodynamische rem bij iedere remming, tenzij afgezonderd wegens defect.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Voor de goede orde: dit klopt niet. Niet op 25/12, toen dit gepost werd, en ook vandaag nog niet.Robin schreef:alle T18 zouden in dienst zijn, tot 1860
Re: De nieuwe loks reeks 18
Maar hij "remt" niet echt in de filmpjes.... 1 rijtuig of alleen....KurtDS schreef:Bij mijn weten gebruikt een siemens loc steeds zn elektrodynamische rem bij iedere remming, tenzij afgezonderd wegens defect.
en vraag b) weet iemand dat te vinden ? Zit de koellucht rechtstreeks op de weerstanden ?
Op één van de schetsen lijkt de koeltoren van de weerstanden verdacht veel die van de omvormers, zou dan indirect gekoeld zijn. en daarna ruime luchtkanalen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
De HLE18 zal altijd elektrodynamisch remmen, ongeacht het aantal rijtuigen, zelfs in losse rit.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Maar ik neem aan dat hij dan veel minder remvermogen levert en dat kan waarschijnlijk probleemloos in de 3kV gestoken worden. Tenminste de kans is groter dat de 3kV dat kan opnemen.Steven schreef:De HLE18 zal altijd elektrodynamisch remmen, ongeacht het aantal rijtuigen, zelfs in losse rit.
Heb je al kunnen zien of je tijdens het remmen de bovenleidingsspanning "iets" naar boven drukt ?
100 V ofzo ? Spanningsverliezen keren toch om.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
Nochtans den 1860 al gezien terwijl hij met een commercieel ritje bezig wasnahoj schreef:Voor de goede orde: dit klopt niet. Niet op 25/12, toen dit gepost werd, en ook vandaag nog niet.Robin schreef:alle T18 zouden in dienst zijn, tot 1860

Re: De nieuwe loks reeks 18
Het is niet omdat je ze nog niet gezien hebt op de lijn of in een rit dat ze ook niet in de atelier kunnen staat eerst heDush schreef:Nochtans den 1860 al gezien terwijl hij met een commercieel ritje bezig wasnahoj schreef:Voor de goede orde: dit klopt niet. Niet op 25/12, toen dit gepost werd, en ook vandaag nog niet.Robin schreef:alle T18 zouden in dienst zijn, tot 1860




Re: De nieuwe loks reeks 18
De locs zijn niet per nummer geleverd tot nu toe. Het is niet omdat je 1860 ziet dat de rest er ook al is.