Treinen reden vorig jaar ietsje stipter

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
bobke

Treinen reden vorig jaar ietsje stipter

Bericht door bobke »

Vorig jaar kwam 86,8 procent van de treinen tijdig aan in het eindstation. Dat is 1,1 procent beter dan in 2010, het slechtste jaar ooit, blijkt uit cijfers van de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel.
In 2011 arriveerde 86,8 procent van de treinen met een vertraging van maximaal net geen zes minuten (5'59 minuten) op zijn eindbestemming. Het gaat om het tweede slechtste resultaat ooit, nauwelijks beter dan rampjaar 2010 (85,7 procent). Vorig jaar reden de treinen alleen in juli (91,9 procent) en augustus (89,9 procent) wat klokvaster. Vanaf september ging het weer bergaf.

NMBS en Infrabel pakten vorig jaar nochtans uit met een actieplan van 128 maatregelen. De twee spoorbedrijven moesten efficiënter communiceren, sneller in actie schieten bij incidenten, de treinen beter onderhouden en het personeel stiptheidsdiscipline bijbrengen. Zo zou de stiptheid tegen 2015 weer op 90 procent komen.

Boete
"Maar voorlopig is het resultaat beperkt", klinkt het. De manke cijfers hebben ook een prijskaartje. In 2011 betaalde Infrabel 3,5 miljoen euro boete vanwege het barslechte jaar 2010. Dit jaar ligt de boete allicht lager, maar ze zal er zijn.

De oorzaken van treinstoringen zijn bekend: het spoornetwerk is zo overbelast dat bij het kleinste incident een sneeuwbaleffect optreedt en de hele dienstregeling verstoord raakt. Maar ook de pannes van verouderde treinen en locomotieven en breuken aan bovenleidingen spelen het verkeer serieus parten. Tegelijk neemt ook het aantal 'externe' incidenten toe: kabeldiefstallen, zelfdodingen, obstakels op het spoor, storingen op buitenlandse netten, schrijven de Coreleokranten.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... pter.dhtml
kika

Re: Treinen reden vorig jaar ietsje stipter

Bericht door kika »

bobke schreef:De oorzaken van treinstoringen zijn bekend: het spoornetwerk is zo overbelast dat bij het kleinste incident een sneeuwbaleffect optreedt en de hele dienstregeling verstoord raakt. Maar ook de pannes van verouderde treinen en locomotieven en breuken aan bovenleidingen spelen het verkeer serieus parten. Tegelijk neemt ook het aantal 'externe' incidenten toe: kabeldiefstallen, zelfdodingen, obstakels op het spoor, storingen op buitenlandse netten, schrijven de Coreleokranten.
Goed dat extern tussen aanhalingstekens staat. Kabeldiefstallen en zelfdodingen kan je niet veel aan doen, maar zonder cijfers wil ik dat niet geloven. Is het echt véél meer en op ongelukkerige momenten en plaatsen? Obstakels zijn vervelend maar afhankelijk van welke ligt de bal wel bij Infrabel: denk bijvoorbeeld aan een omgewaaide boom: op tijd snoeien en niet te dicht bij het spoor laten groeien en als de boom op andermans grond groeit moeten ze dat ook in de gaten houden. Storingen op buitenlandse netten hebben wel een héél miniem aandeel op de punctualiteit van het binnenlandse net - of zou toch moeten. Als je kijkt naar hoe vaak er treinen werden afgeschaft tussen Luik en Maastricht, hebben ze daar niet echt recht van spreken.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

Je kunt je wel vragen stellen over de toekenning van oorzaken. Vorig jaar meegemaakt dat de IC Antwerpen - Rijsel op lijn 59 een half uur vertraging had opgelopen. De terugrit vertrok dus met vertraging uit Rijsel. In Railtime stond dit toen als 'vertraging opgelopen op een buitenlands net'. Tja...
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

bobke schreef:In 2011 arriveerde 86,8 procent van de treinen met een vertraging van maximaal net geen zes minuten (5'59 minuten) op zijn eindbestemming.
Die zes minuten gelden als norm, maar dat kan in de praktijk anders zijn. Stel dat je op de eindbestemming van de trein een andere trein moet halen die vijf minuten na de theoretische aankomsttijd van je eerste trein vertrekt. De eerste trein komt met 5'50 vertraging op zijn eindbestemming aan en zo mis je je aansluiting. Die trein zal dus als "op tijd" de statistieken ingaan, maar jij arriveert met minstens een uur vertraging op je bestemming.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
KB

Bericht door KB »

bobke schreef: (...) De oorzaken van treinstoringen zijn bekend: het spoornetwerk is zo overbelast dat bij het kleinste incident een sneeuwbaleffect optreedt en de hele dienstregeling verstoord raakt. (...)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... pter.dhtml
Klopt dat wel? Voor de Brusselse Noordzuidverbinding wil ik dat wel geloven en zo zullen er misschien nog wel trajecten zijn, maar het lijkt me toch een wat gemakkelijk excuus.
L'union fait la force.
markske

Bericht door markske »

Aansluiting is overstaptijd 2' + de tijd nodig om van de twee verst van elkaar gelegen perronen te stappen, hier wordt meestal 3' voor genomen.
Dus een aansluiting is enkel daar waar minimaal 5' tussen de trein van aankomst en de trein van vertrek is.
Indien de aankomende trein 5' vertraging heeft dan zal de vertrekkende trein in de meeste gevallen 3' wachttijd hebben.
Het gevolg is dat de mensen wel hun aansluiting hebben maar dat de vertrekkende trein ook vertraging heeft.
Nu komt het wel vaker voor dat er voor 5, of minder, mensen een aansluiting verzekert wordt een andere volle trein extra vertraging krijgt. Hier zijn er dan weer misnoegde reizigers.
IR3607

Bericht door IR3607 »

Bestaan er bij de spoorwegen ook stiptheidscijfers die de vertraging onderweg meten?

Concreet voorbeeld: IR3605 van De Panne naar Landen via Gent, Brussel en Brussels Airport.

95% van de tijd is deze trein vertraagd, maar toch is hij voor de NMBS steeds op tijd. Door de voorziene kering op de luchthaven van 9 minuten, de stilstand te Leuven van 9 minuten en de marge van 5' om nog steeds 'op tijd' te zijn in de statistieken, is deze trein zowat altijd op tijd, zelfs al komt hij op de luchthaven toe met 17 minuten vertraging.

Deze trein heb ik al vaak 18 minuten vertraging weten hebben, terwijl hij toch nog 'op tijd' in Landen was. Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel treinen in die situatie zitten... de stiptheidscijfers inclusief treinen die onderweg vertraging oplopen maar door de veel te lange rittijden toch 'op tijd' toekomen zouden wellicht veel slechter zijn dan de 85-90% die men vandaag publiceert.
dentheo

Bericht door dentheo »

Klassieke truc in verschillende landen, men geeft een trein veel "rijtijd" op het laatste stuk van het parcours.... soort recuperatie en goed voor de statistieken.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika

Bericht door kika »

Is er ook iets voorzien in de beheersovereenkomst dat een rit tussen bvb. Oostende-Luik maximum zoveel minuten mag duren? En dat op enkele belangrijke assen, inclusief een minimumfrequentie? Op zo'n manier kan je dat (deels) opvangen, en je kan het uiteraard nog zo uitgebreid en gedetailleerd maken als wenselijk is.
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Dat 86,8 % van de treinen op tijd op zijn eindbestemming aankwam, zegt ook niet zoveel over het aantal reizigers dat met vertragingen te maken kreeg. De ene trein is de andere niet. Juist tijdens de spitsuren, dus wanneer de treinen gemiddeld het drukst bezet zijn, komen de meeste vertragingen voor. Eigenlijk moet je niet het het aantal treinen, maar het aantal passagiers dat op tijd op zijn bestemming arriveert, tellen. Dan zal je wellicht een volledig ander resultaat bekomen...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Asterix

Bericht door Asterix »

IR3607 schreef:Deze trein heb ik al vaak 18 minuten vertraging weten hebben, terwijl hij toch nog 'op tijd' in Landen was. Ik vraag mij eigenlijk af hoeveel treinen in die situatie zitten... de stiptheidscijfers inclusief treinen die onderweg vertraging oplopen maar door de veel te lange rittijden toch 'op tijd' toekomen zouden wellicht veel slechter zijn dan de 85-90% die men vandaag publiceert.
Hetzelfde principe als voor de treinen tussen Antwerpen-Berchem en -Centraal met Centraal als eindhalte...
kika

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Dat 86,8 % van de treinen op tijd op zijn eindbestemming aankwam, zegt ook niet zoveel over het aantal reizigers dat met vertragingen te maken kreeg. De ene trein is de andere niet. Juist tijdens de spitsuren, dus wanneer de treinen gemiddeld het drukst bezet zijn, komen de meeste vertragingen voor. Eigenlijk moet je niet het het aantal treinen, maar het aantal passagiers dat op tijd op zijn bestemming arriveert, tellen. Dan zal je wellicht een volledig ander resultaat bekomen...
Wil jij dat iemand met een kladblok achter je aanloopt en opschrijft waar je naar toe gaat en hoe laat je vertrekt? Ik in ieder geval niet. Ik ben het met je eens dat voor reizigers de verplaatsingsduur telt en dus niet enkel een klein stukje trein, maar het volledige traject inclusief overstappen op andere vervoersmiddelen. Een compromis is me dus liever, waarbij dit huidige gedrag van de NMBS wordt ingeperkt en niet alle verkeersgegevens van alle treinreizigers worden geregistreerd. Dat er speling nodig is in de dienstregeling zal niemand ontkennen, maar het is wel erg duidelijk dat het nu zeker niet altijd 'gezond' is.
Asterix

Bericht door Asterix »

Zou men niet beter werken met 'straftijden' waarbij zelfs een minuut vertraging meetelt maar uiteraard minder zwaar dan een kwartier? Waarbij ook het aantal keren vertraging meetelt? Voorts ook extra strafpunten indien men een overstapstation met vertraging aandoet.
Plaats reactie