Zwart-wit bord met tekst 'i > 12'

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Cipallieter

Zwart-wit bord met tekst 'i > 12'

Bericht door Cipallieter »

Wat betekent het zwart-witte bord met de tekst 'i > 12' onderaan de seinen op de foto in bijlage aub?
Bijlagen
Foto0007.jpg
Steven

Re: Zwart-wit bord met tekst 'i > 12'

Bericht door Steven »

Duid hellingen aan waarbij het getal in promille moet gelezen worden.
In dit geval is de helling groter dan 12 promille of meer dan 12m/1000m.
Er bestaan zo twee borden het ander bevat de aanduiding i>= 18 (in het echt is het onderste beentje van dat groter dan symbool voorzien van een dubbel streepje.)
Cipallieter

Bericht door Cipallieter »

Waarom moet er verwittigd worden voor 12 en 18 promille en niet voor bvb. 10 of 15 promille?
Zijn dat referentiewaarden?
Steven

Bericht door Steven »

Omdat dit ook zo in gebruik is voor de rest van de regels. Men moet ergens een lijn trekken. Dit heeft vooral gevolgen bij het rijden op zicht op dergelijke hellingen. In bepaalde situaties mag men op dergelijke hellingen geen rit op zicht toepassen om maar een klein stukje te verduidelijken. Ook op gebied van immobilisatie kan van belang zijn (dit eerder naar goederentreinen toe en het aantal schroefremmen dan men minimum moet aansluiten). Ik ga echter niet veel verder in detail treden omdat dat enkel zou zorgen voor lange citaten uit onze reglementenboek.
zwart look

Bericht door zwart look »

Duidelijke uitleg. Had het bord ook al eens gezien, maar wist geen weg om achter de bedoeling te komen.
Ik heb twee vragen:
1. bestaan er dan ook onderbordjes die aangeven dat er een stevige afdaling volgt (mbv <=)?
2. is er ergens een reglement te vinden waarin alle borden staan geëxpliceerd die langs de spoorbaan staan?
Steven

Bericht door Steven »

De bordjes plaatst men voor dalende stukken.
Het volledige boek der regels zoals in gebruik bij de nmbs noemt men HLT, op verschillende websites staan er wel stukken online maar het enige en volledige werk is niet echt online te vinden.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Het HLT is een intern document van NMBS en kan in geen enkel geval gebruikt worden om daarin voorkomende fouten te vergoelijken.
Dat schijnen heel wat mensen niet te weten ;-)

De juiste uitleg over het bord is overigens dat er een inclinatie van meer dan 12 mm/m volgt, maar minder dan 18 mm/m.
Dat laatste deel is belangrijk omdat er ook een bord met het cijfer 18 bestaat.
De trein.
Alleen voor durvers.
zwart look

Bericht door zwart look »

Dank aan beide reageerders,

Ik vraag me echter wel af waarom de NMBS/Infrabel haar seinreglement niet openbaart.
In de ons omringende landen vond ik, ihkv openheid cq. duidelijkheid, zulke reglementen vrij gemakkelijk.

Lijkt me toch goed ihkv het verbeteren, bestendigen van het veiligheidsgevoel van de reiziger cq. vervoerder.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

zwart look schreef:Dank aan beide reageerders,

Ik vraag me echter wel af waarom de NMBS/Infrabel haar seinreglement niet openbaart.
In de ons omringende landen vond ik, ihkv openheid cq. duidelijkheid, zulke reglementen vrij gemakkelijk.

Lijkt me toch goed ihkv het verbeteren, bestendigen van het veiligheidsgevoel van de reiziger cq. vervoerder.
Ik denk dat u een onderscheid moet maken tussen dokumenten.U hebt een algemeen reglement die voor alle diensten geldig is"exploitatie regels". En daaruit gaat elke dienst/bedrijf" zijn dokument filteren voor een bepaalde doelgroep.Zonder aan de philosophie of proncipes te raken.
Bv algemeen reglement zegt dat het verboden is een rood sein voorbij te rijden.
de diensten van de treinbestuurder gaan dit "vertalen " in de boekjes HLT Door te zeggen het is verboden.... maar je mag het voorbij rijden mits....
dus je hebt een alomvattende exploitatiedocument en je hebt "beroepsdocumenten"
of anders gezegd de bestuurders van de NMBS hebben ee gedistileerd document "HLR 1& etc maar de DB bestuurders hebben een eigen "??" dokument gebasseerd op het exploitatiereglement.Tuurlijk oet dit alles gevalideerd worden en aangepast als het exploitatiedokument geweizigd zal worden.
Steven

Bericht door Steven »

Op ons boekje HLT staat zelfs sinds enige jaren vermeld dat er copyrights zijn. Wij mogen dus niet zomaar teksten overnemen uit het boekje.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Op ons boekje HLT staat zelfs sinds enige jaren vermeld dat er copyrights zijn. Wij mogen dus niet zomaar teksten overnemen uit het boekje.
dit is logisch,zo een document kost algauw 500.000€ zonder de permanente opvolging voor weizegingen.
gluurderken

Bericht door gluurderken »

jullie doen hier of alles is staatsgeheim. :oops:
Over SNCF en NS vinden we van alles over hun reglementering van het spoor. :)
En jullie doen hier of de HLT ide bijbel is en mag niet uit gelezen worden. :evil:
We zitten hier op een forum waar we kunnen van mekaar leren. :!:
Vergeet niet dat er iemand is die zich als treinbestuurder heeft voorgedaan en toch deftig 3 ritten heeft gebolt zonder fouten,
waar zou die zijn informatie gehaald hebben.( keur niet goed dat hij gereden heeft, versta me niet verkeerd).
Als alles zo geheim is waarvoor dient deze site dan. :?:
Men vraagt hier soms schemas van elektrische treinen en diesels en sporenplannen van stations.
Dat mag je ook niet geven want dan kan mn treinen saboteren en sporenplannen is gevaarlijk voor terreur :mrgreen:
Dus dan moet dit forum voor meer dan 50 percent zwijgen :idea:

yooo :wink:
Steven

Bericht door Steven »

er is een verschil tussen 'met je eigen woorden iets zeggen" en een letterlijke kopie maken (scannen van documenten).
Guus

Bericht door Guus »

Of in wet tekst gezegd: het kopiëren van deze teks :wink: tvorm, op enigerlei,hetzij fotokopie,foto etc is strafbaar :wink:
deadlock

Bericht door deadlock »

nighttrain schreef:
Steven schreef:Op ons boekje HLT staat zelfs sinds enige jaren vermeld dat er copyrights zijn. Wij mogen dus niet zomaar teksten overnemen uit het boekje.
dit is logisch,zo een document kost algauw 500.000€ zonder de permanente opvolging voor weizegingen.
Nee. Dat kost het niet.
Plaats reactie