Hoe lang gaan de M4 rijtuigen nog rijden?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
bobke

Hoe lang gaan de M4 rijtuigen nog rijden?

Bericht door bobke »

HOI

De M4 rijtuigen werden gebouwd in 1979-1984. Dat betekend dat ze inmiddels al 30 jaar oud zijn. Wat al een redelijke leeftijd is. Als men ze net zolang als de klassiekjes gaan gebruiken (40 jaar), dan gaan deze rijtuigen nog ongeveer tien jaar rijden. Zijn er nu al soms vaak mankementen met dit type? of is dit één van de betere vroegere aankopen geweest door de nmbs. Het wordt dus langzaam tijd om nieuw materieel te kiezen voor de vervanging van de M4 rijtuigen. Offerte opmaken, dan pas na enkele jaren de werkelijke levering (over verschillende jaren), dat maakt al ongeveer tien jaar. Wat is jullie mening, wat koopt men het best om de M4 te veranderen? Dubbeldekkers (M6?) (probleem is dat niet overal dubbeldekkers kunnen rijden) of gewone rijtuigen of gaan men beter naar (dubbeldek)treinstellen ?

grtz
Steve

Re: Hoe lang gaan de M4 rijtuigen nog rijden?

Bericht door Steve »

Hoe dan ook zal het om (opnieuw) een zeer grote bestelling moeten gaan, want de M4-reeks bestaat uit bijna 600 stuks. Bijna 100 stuks meer dan de M6, nochtans een zeer grote bestelling en rijtuigen die je tegenwoordig overal wel ziet...

De vraag is waar de nieuwe rijtuigen voor zullen dienen. Als ze rechtstreeks naar de P-treinen en de paar overblijvende IC/IR gaan van de M4's gaan, betwijfel ik of er veel dubbeldekkers in de plaats zullen komen. Maar een "doorschuifsysteem" waarbij de recentere enkeldeks rijtuigen zouden doorschuiven naar de P's en de nieuwe rijtuigen vervolgens hun plaats innemen, zie ik ook niet meteen ontstaan: de I6/I10 doen al hoofdzakelijk P-treinen, zijn niet erg talrijk en hebben zelf ook al een redelijke leeftijd (de I6 zelfs nog ouder dan de M4); de I11 zijn nog vrij recent, hebben kenmerken die hen vrij gegeerd maken voor IC's (internationaal, HSL, 200 km/u) en zijn uiteindelijk ook niet met zovelen. En daarmee hebben we al het enkeldeks wel gehad.

Ik denk dat je de motorstellen zeker in deze hele discussie moet bekijken. Ik zou niet verbaasd zijn als de (gerenoveerde) Breaks en MS75 op termijn de plaats beginnen in te nemen van de M4's, en er in de plaats nieuwe motorstellen komen die veeleer geschikt zijn voor IR- en IC-diensten (in tegenstelling tot de Desiro, die vooral voor L en GEN zal dienen). En misschien ook nog een deel nieuwe M6 of andere dubbeldeksrijtuigen. Of misschien eindelijk eens dubbeldeksstellen, zoals de VIRM in Nederland - maar dan worden de HLE19's misschien wel overbodig... :mrgreen:
Shrek

Bericht door Shrek »

Ik denk dat de M4 nog lang zullen rijden. Je zit er met de klassiekjes trouwens 10 jaar naast: sommigen rijden al 50 jaar rond :wink: Het zou mij niet verbazen moest de M4 deze leeftijd ook halen. We zitten immers in een periode met een stijgend aantal reizigers, elk rijtuig of stel dat verdwijnt moet door meer en/of groter vervangen worden. De desiro's alleen zullen niet volstaan om de M4 van de rails te laten verdwijnen. Daarvoor moet er nog meer nieuw materiaal komen, en dat zie ik gezien de financiële toestand van het land, niet meteen gebeuren.
De M4 zijn technisch trouwens nog veel beter in orde dan bijvoorbeeld de MS75 en bieden ook veel meer comfort. Daarom denk ik dat zij ook de volgende ronde van investeringen zullen overleven. :)
LML

Bericht door LML »

Ik denk dat de M4-rijtuigen nog zo'n 10 à 15 jaar zullen rondbollen. Hopelijk kijkt men dan (eindelijk) 'ns uit richting dubbeldekstreinstellen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Shrek

Bericht door Shrek »

LML schreef:Ik denk dat de M4-rijtuigen nog zo'n 10 à 15 jaar zullen rondbollen. Hopelijk kijkt men dan (eindelijk) 'ns uit richting dubbeldekstreinstellen...
Maar zou je dan bij de bestelling van dubbeldeksrijtuigen de M4 buitengooien of toch eerder de gemoderniseerde klassiekjes of varkentjes? De M4 bieden toch wel een pak beter comfort dan de stelletjes met een vergelijkbare leeftijd. Als ze daar wat nieuwe informatiesystemen insteken kan die nog 20 jaar mee denk ik.
kika

Bericht door kika »

En hoe zit het met bvb. de kasten of botsnormen? Het is niet enkel comfort wat telt, als je relatief grote investeringen moet doen bij M4, maar minder grote bij de bvb. varkens, dan zie ik in het helaas somber in voor reizigers. Sowieso kunnen de stuurstanden enkel met type 21 werken, dus als die eruit gaat, heb je ook veel minder aan de stuurstanden (zonder investeringen). Veel MS96 wordt nu gedaan met M6, komen er daardoor niet enkel MS96 vrij om enkele diensten M4 over te nemen, ook al is dat enkel maar op enkele lijnen zinnig?

Als het investeringsklimaat blijft zoals het nu is, zie ik de NMBS eerder een lading net iets minder oude rijtuigen in het buitenland kopen als de M4 op de draad versleten is zodat ze nog eens 10-20 jaar voortkunnen.
DeVitonr15

Bericht door DeVitonr15 »

Eigelijk is het mogelijk om de stuurstanden met met type 11/12 ook te doen werken, als men de 27 terug ontmuxt kan men die ook in combinatie gebruiken. Om te zwijgen van combinaties met m5.
LML

Bericht door LML »

Shrek schreef:
LML schreef:Ik denk dat de M4-rijtuigen nog zo'n 10 à 15 jaar zullen rondbollen. Hopelijk kijkt men dan (eindelijk) 'ns uit richting dubbeldekstreinstellen...
Maar zou je dan bij de bestelling van dubbeldeksrijtuigen de M4 buitengooien of toch eerder de gemoderniseerde klassiekjes of varkentjes? De M4 bieden toch wel een pak beter comfort dan de stelletjes met een vergelijkbare leeftijd. Als ze daar wat nieuwe informatiesystemen insteken kan die nog 20 jaar mee denk ik.
Ik spreek hier niet over dubbeldeksrijtuigen (M5'en en M6'en, die zijn er al meer dan genoeg), maar over dubbeldekstreinstellen. En het onderwerp gaat trouwens over hoelang dat de M4'en nog gaan rijden. Ik spreek enkel over hetgene als de M4'en 'op leeftijd zijn' (lees: aan vervanging toe zijn), men richting dubbeldekstreinstellen kan uitkijken. We zullen zien wat het gaat worden eens de tijd daar is...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Stef

Bericht door Stef »

Van mij mogen de M4'en nog een tijdje meegaan. Ik gok ook dat ze nog een 20-tal jaar zullen meegaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:De M4 bieden toch wel een pak beter comfort dan de stelletjes met een vergelijkbare leeftijd.
Vind je dat? De Breaks zijn ongeveer even oud, en ik vind dat die een stuk zachter rijden dan de M4, die laatste schudt vaak hevig tijdens het rijden. De AM80 heeft in tweede klasse ook een afdeling met afzonderlijke zetels in plaats van banken, de M4 niet. Het enige pluspunt van de M4 vind ik de prachtige eerste klasse.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Shrek

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:
Shrek schreef:De M4 bieden toch wel een pak beter comfort dan de stelletjes met een vergelijkbare leeftijd.
Vind je dat? De Breaks zijn ongeveer even oud, en ik vind dat die een stuk zachter rijden dan de M4, die laatste schudt vaak hevig tijdens het rijden. De AM80 heeft in tweede klasse ook een afdeling met afzonderlijke zetels in plaats van banken, de M4 niet. Het enige pluspunt van de M4 vind ik de prachtige eerste klasse.
Voor het middenste rijtuig van de break heb je gelijk, maar de 2 anderen zijn echt lawaaierig vind ik :roll:
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:De M4 zijn technisch trouwens nog veel beter in orde dan bijvoorbeeld de MS75 en bieden ook veel meer comfort. Daarom denk ik dat zij ook de volgende ronde van investeringen zullen overleven. :)
Is de M4 zo veel comfortabeler? Ik dacht het niet... Het zijn in alle 2 lange banken, en het is ook niet dat de een zo veel stiller is. Airco en displays hebben ze alle 2 ook niet.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de M4 of MS75 oncomfortabel zijn!
Enkel over kleuren valt te discussiëren, maar dat heeft niks met comfort te maken.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Hallo,
Shrek schreef:De M4 zijn technisch trouwens nog veel beter in orde dan bijvoorbeeld de MS75 en bieden ook veel meer comfort. Daarom denk ik dat zij ook de volgende ronde van investeringen zullen overleven. :)
Is de M4 zo veel comfortabeler? Ik dacht het niet... Het zijn in alle 2 lange banken, en het is ook niet dat de een zo veel stiller is. Airco en displays hebben ze alle 2 ook niet.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat de M4 of MS75 oncomfortabel zijn!
Enkel over kleuren valt te discussiëren, maar dat heeft niks met comfort te maken.
Groeten,
Joris De Mol
Ik vind de M4 wel opvallend stiller dan een MS75 hoor...
Terminus

Bericht door Terminus »

Ik zie de M4'en nog heel lang in dienst voor P-treinen. Kijk maar naar de M2-rijtuigen vroeger.
TrainzDr3ver

Bericht door TrainzDr3ver »

Hoe oud waren de M2's toen ze uit dienst gingen?
Denk dat de M4 zeker langer kan meegaan als de M2, aangezien deze gemaakt zijn toen ze toch al wat verder stonden qua techniek
Plaats reactie