ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
12 januari 2012
Spoorbeheerder ProRail wil met een serie goedkope, eenvoudige spoortunnels gemeenten en provincies aansporen om zoveel mogelijk overwegen te ondertunnelen. Het aanleggen van een ongelijkvloerse kruising kan op die manier dertig procent goedkoper, verwacht ProRail.
Standaardtunnel
De standaardtunnels worden ontworpen door drie partijen die Prorail binnenkort selecteert voor de Tunnelalliantie. Zij gaan de komende jaren alle spoortunnels bouwen en kunnen daardoor goedkoper werken, zegt strategisch adviseur Ger van der Wal van ProRail. ‘Nu is iedere tunnel een uniek project met een eigen projectorganisatie en –partners. Straks is dat proces sterk vereenvoudigd.’
Risico
Een ander groot voordeel is dat aan de tunnelaanleg geen financieel risico kleeft voor de gemeente of provincie. Ze kiezen een tunnel uit de catalogus waarvoor ze een vaste prijs betalen. ‘In eerste instantie is er een maximale prijs, waarmee de wethouder naar de gemeenteraad kan. Daarna volgt een inventarisatie van wat allemaal nodig is en krijgt de gemeente drie offertes. Daaruit kiezen ze de beste.’
Geen behoefte
Uit eerste gesprekken met gemeenten blijkt dat zij ‘heel gelukkig zijn’ dat het risicoloos kan, zegt Van der Wal. Aanvankelijk bood ProRail ook een leaseconstructie aan, waarbij de gemeenten in twintig jaar hun tunnel afbetalen. Maar aan financiële oplossingen blijkt geen behoefte. De prijs voor een tunnel bedraagt gemiddeld vijf miljoen euro. ‘Gemeenten gaan liever zelf naar de Bank Nederlandse Gemeenten om dat te lenen.’
Hoofdspoornet
Nederland telt nog 2600 gelijkvloerse overwegen, waar trein en auto elkaar kruisen. Daarvan zijn er duizend op het hoofdspoornet. Die hebben voor ProRail prioriteit, omdat tunnels op die plekken de doorstroming van weg- en spoorverkeer sterk verbeteren en de veiligheid vergroten.
Bron: Binnenlands Bestuur
ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
Re: ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
Bij ons waren er in 2010 nog altijd 1902 overwegen blijkbaar. Er waren 49 ongevallen met 9 dodelijke slachtoffers. bron
Eigenlijk vreemd dat we er slechts 600 minder hebben dan Nederland. Tegen 2015 wilt Infrabel er nog eens 200 afschaffen, die vooral op de drukste lijnen liggen.
Ik ben in elk geval blij dat er geen overwegen zijn langs de lijnen die ik dagelijks gebruik: lijn 25 en 26.
Eigenlijk vreemd dat we er slechts 600 minder hebben dan Nederland. Tegen 2015 wilt Infrabel er nog eens 200 afschaffen, die vooral op de drukste lijnen liggen.
Ik ben in elk geval blij dat er geen overwegen zijn langs de lijnen die ik dagelijks gebruik: lijn 25 en 26.
Re: ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
Zouden gemeentes in België "meebetalen " aan tunnels en viaducten ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
Het zou wel eens kunnen dat Infrabel op die manier de bruggen en tunnels betaalbaar probeert te maken, maar over het algemeen heb ik daar geen weet van. Blijkbaar heeft Infrabel zijn tempo aangepast naar het huidig economisch klimaat, want in plaats van 200 overgangen tussen 2010 en 2015 af te schaffen gaan ze nu maar 20 overgangen per jaar proberen weg te werken (bron).
Re: ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
In Engeland zijn er nogal wat overwegen voor voetgangers, kennen we die al in België ?
Met zo'n smalle doorgang of draaiding, tourniquet .
Met zo'n smalle doorgang of draaiding, tourniquet .
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
Dat blijft even onveilig als een overweg en zou hier dus niets uithalen. Zo'n dingen zijn enkel nuttig op een plek waar de mensen anders het spoor zouden oversteken zonder enige vorm van beveiliging, gelukkig zijn er hier niet zoveel van die plaatsen.dentheo schreef:In Engeland zijn er nogal wat overwegen voor voetgangers, kennen we die al in België ?
Met zo'n smalle doorgang of draaiding, tourniquet .
Waar men volgens mij wel makkelijk een standaard in kan vinden zijn kleine voetgangersbruggetjes over de spoorweg. Bij werken aan perrons zie je soms zo'n constructies, ze zijn wel stevig maar zien er niet al te duur uit.
Re: ProRail gaat goedkope spoortunnels aanbieden
Er zijn meer plaatsen dan dat je denkt, Schrek, waar het de gewoonte is om de sporen over te steken, omdat er vroeger een weg of een pad liep. In Zwitserland gaat men nu op zulke onmisbare, maar momenteel onbewaakte en dus onveilige overwegen, een goedkope overweginstallatie zetten. Ik ben voor, dat zou er tenminste voor zorgen dat onvoorzichtige voetgangers gewaarschuwd worden dat er iets aankomt.