Ik stuurde enkele foto's van het nieuwe station Koksijde naar een trein-tijdschrift voor eventuele publicatie. Helaas kreeg ik van alle doorgestuurde foto's de melding dat ze te donker zijn.
Echter wil ik hierover geen discussie starten, de persoon die mij terugmailde is een ervaren treinfotograaf, dus zal deze persoon zeker een punt hebben en eerlijkheidshalve: enkele van de foto's waren ook effectief te donker.
Hierbij plaats ik een 4 tal foto's (de donkerste laat ik achterwege), ik zou graag eens weten of deze echt zo donker uitvallen? De reden? Ik voel mij nu helemaal niet zeker en begin zelfs wat de moed te verliezen....
Om eerlijk te zijn: fototechnisch gezien zijn het inderdaad niet de beste platen. Vooral bij de eerste foto inderdaad een groot verschil qua lichtsterkte tussen het gebouw en de lucht (geen probleem voor het menselijke oog, wel voor optische toestellen!), en ook duidelijk tegenlicht in de volgende foto's. Op de laatste foto is er zelfs een soort melkwitte zweem over het gebouw.
Qua kwaliteit prima voor het web enzovoort, maar als je spreekt over publicatie in een gedrukt medium, zijn een goede kwaliteit en resolutie eigenlijk een must...
Enige oplossing om de kwaliteit van dergelijke opnames significant te verbeteren: de foto's in RAW-formaat maken en dan goed nabewerken in Photoshop o.i.d. Het voordeel van het RAW-formaat is dat je nog erg veel kunt aanpassen zonder dat de beeldkwaliteit vermindert.
Als je in dit soort omstandigheden van een deels vrij donker motief in natuurlijk buitenlicht bij een lichte hemel fotografeert met standaardinstellingen krijg je heel vaak (ik zou haast zeggen standaard) het effect dat dentheo twee posts naar boven in een paar rake bewoordingen omschrijft.
Wanneer je daar als mens in werkelijkheid naar zo’n stationsgebouw (in dát buitenlicht) staat te kijken heb je de neiging om je hand even boven je ogen te houden om de details beter te zien.
Uw automatisch naar een gemiddelde belichting strevende camera heeft echter niet zo’n hand, en als je de opnamen later bekijkt op je beeldscherm of als afdruk dan zie je dus opvallend weinig detail in de donkere partijen.
Ik treed daarom beide voorgaande auteurs bij dat de foto’s voor verbetering vatbaar zijn!
En ik merk nog op dat de antennemast in de laatste foto beter net buiten beeld kan vallen, dus het camerastandpunt had dan beter een halve meter meer naar rechts kunnen zijn, met iets naar links gedraaide camera. De hoek van de luifel gaat helaas onherroepelijk over in de perronoverkapping, maar daar is niets aan te doen.
Desnoods knip je rechts een smal randje van de foto weg.
Het gaat in dit geval over foto’s van een stationsgebouw, maar het effect van te donkere foto’s zie ik regelmatig op (niet alleen) dit forum, en dat komt vaak door de lichtomstandigheden, en ook door de in het algemeen veelal donkere kleur van draaistellen (bogies) van treinen.
In mijn ogen zou het niet verkeerd zijn als sommige fotografen hun foto’s zelf eens kritisch tegen het licht zouden willen houden. Beter goed met fotoshop nabewerkt dan slecht op het forum gezet, zou ik zeggen.
Ik weet niet in hoeverre het mogelijk was, maar ik zou op een ander moment op de dag de foto's gaan maken zijn. De natuurlijke belichting zat hier duidelijk niet mee.