waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zuid

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
COCOKEN007

waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zuid

Bericht door COCOKEN007 »

Een vraagje

Waar de TGV en Thalys en de Eurostar stoppen alsook de ICE en ik spreek over spoor 1 tot 6 in het Brussel Zuid station ligt er onder de betonnen dwarsliggers geen ballast , weet iemand hoe dat komt?
Want soms kan het een hels lawaai zijn als treinen daar toekomen of vertrekken.
Het gepiep en gesnij gaat door je oren dat er eventjes doof van wordt.
Graag jullie reactie
Cocoken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door Steven »

Dat gepiep heeft niets te maken met of zonder ballast onder de sporen hoor. Het systeem dan men daar heeft toegepast heeft men evengoed in Antwerpen centraal en nog andere plaatsen toegepast.
Het gepiep dat je hoort komt van de schijfremmen die de trein vast houden bij de laagste snelheid tot stilstand.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door Steve »

Van gepiep en gesnij gesproken: op spoor 4 in Brussel-Centraal, en enkel dat spoor, is het momenteel bijzonder erg. Het geluid komt bij elke trein voor en lijkt van de sporen zelf te komen en niet van remschijven. Een verband met de (spoor?)werkzaamheden die regelmatig plaatsvinden in de NZV?
COCOKEN007

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door COCOKEN007 »

juist MIVB , het is oorverdovend en het is precies of de wielen snijden in de rails, je moet echt je oren
dichthouden met je handen maar mn vraag is eigenlijk waarom geen ballast onder de sporen
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Dat gepiep heeft niets te maken met of zonder ballast onder de sporen hoor. Het systeem dan men daar heeft toegepast heeft men evengoed in Antwerpen centraal en nog andere plaatsen toegepast.
Het gepiep dat je hoort komt van de schijfremmen die de trein vast houden bij de laagste snelheid tot stilstand.
Dat "gepiep" gewrijf heeft wel degelijk te maken met het type spoor.
Daar dit type spoor veel minder flexibel is dan het type spoor met ballast.
Waarschijnlijk zullen ze niet geinvesteerd hebben in geluidsdempers die op de rails gefixeerd worden.
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door Paul »

COCOKEN007 schreef:maar mn vraag is eigenlijk waarom geen ballast onder de sporen
Ik neem aan dat de rails daar in beton zijn vastgezet, zoals op een aantal hogesnelheidslijnen in Duitsland?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door Steven »

nighttrain schreef:
Steven schreef:Dat gepiep heeft niets te maken met of zonder ballast onder de sporen hoor. Het systeem dan men daar heeft toegepast heeft men evengoed in Antwerpen centraal en nog andere plaatsen toegepast.
Het gepiep dat je hoort komt van de schijfremmen die de trein vast houden bij de laagste snelheid tot stilstand.
Dat "gepiep" gewrijf heeft wel degelijk te maken met het type spoor.
Daar dit type spoor veel minder flexibel is dan het type spoor met ballast.
Waarschijnlijk zullen ze niet geinvesteerd hebben in geluidsdempers die op de rails gefixeerd worden.
Dat valt op die bewuste sporen vrij goed mee. Het zijn daar op die sporen vooral de remmen van HST-treinen die je zal horen en niet het gepiep van wiel/spoorstaaf, anders hadden alle treinen er last van en niet zoals nu enkel HST treinen (de ICE zelfs iets minder dan zijn Franse tegenhangers trouwens).
In Brussel centraal is het inderdaad vooral te wijten aan de spoorstaaf en de kromming van het spoor in het algemeen. Waarom het op spoor 4 erger is kan ik echter niet verklaren.

wat de ballast betreft kan ik niet op slag een antwoord geven waarom men een betonbedding verkiest boven een bedding met ballast.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door Kristofke »

nighttrain schreef:
Steven schreef:Dat gepiep heeft niets te maken met of zonder ballast onder de sporen hoor. Het systeem dan men daar heeft toegepast heeft men evengoed in Antwerpen centraal en nog andere plaatsen toegepast.
Het gepiep dat je hoort komt van de schijfremmen die de trein vast houden bij de laagste snelheid tot stilstand.
Dat "gepiep" gewrijf heeft wel degelijk te maken met het type spoor.
Daar dit type spoor veel minder flexibel is dan het type spoor met ballast.
Waarschijnlijk zullen ze niet geinvesteerd hebben in geluidsdempers die op de rails gefixeerd worden.
U hebt volgens mij eindelijk de verklaring gegeven waarom in Antwerpen-Centraal op spoor 6 van begin station Kievit tot begin hal Antwerpen-Centraal er van die blokjes tegen het spoor bevestigt zijn... geluidsdempers?

Een ander voordeel van balast is dat afval en uitwerpselen sneller uit het zicht verdwijnen.

Antwerpen-Centraal is daar zeer slecht in het opkuisen van de spoorwegbedding. In de zomer kan het op spoor 11-12 echt naar de urine stinken omdat vele reizigers die breaks die daar altijd staan gebruiken als openbaar toilet.

Ik heb soms goesting om er zelf ne keer met ne hogendrukreiniger op te vliegen.

Brussel-zuid heeft daar op die sporen minder last van wegens het gesloten toiletsysteem van de internationale treinen.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
nighttrain schreef:
Steven schreef:Dat gepiep heeft niets te maken met of zonder ballast onder de sporen hoor. Het systeem dan men daar heeft toegepast heeft men evengoed in Antwerpen centraal en nog andere plaatsen toegepast.
Het gepiep dat je hoort komt van de schijfremmen die de trein vast houden bij de laagste snelheid tot stilstand.
wat de ballast betreft kan ik niet op slag een antwoord geven waarom men een betonbedding verkiest boven een bedding met ballast.
Het gebruik van het type "Sonneville" heeft niet aleen de voordelen als infrastruktuur layout (onderhoud ,stabiliteit),maar ook eenvoudig om "suspect packages" te zien. Dus de veiligheid op die internationale HST ontvangstsporen.
Naar gelang hoe de sporen geslepen zijn,dus hoe past de "champignon" van de rail in de het loopvlak van het desbetreffende wiel op de as, gaat dit meer of minder lawaai maken.Dus de ene kant de slijping en aan de andere kant de afdraaiing.Kort gezegd hoe verhouden de profielen zich?
link naar een document over de geluiden http://www.fnaut-paca.org/Docs_pdf/Brui ... iaires.pdf
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef: link naar een document over de geluiden http://www.fnaut-paca.org/Docs_pdf/Brui ... iaires.pdf
Mooie samenvatting...

Eigenaardig heeft hij het precies nergens over de op de rail geklipste of geklemde blokjes om de eigenfrequentie van de rail te veranderen en het geluid te dempen.
Toch zie je die nu in verschillende landen ... misschien nog allemaal proeftrajecten ??
Theo
Groeten vanop de Heide
COCOKEN007

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door COCOKEN007 »

Hallo iedereen,
Ik ga mn vraag nog eens herhalen.

Waarom geen ballast op spoor 1 to 6 ??????

mercikes
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door Kristofke »

COCOKEN007 schreef:Hallo iedereen,
Ik ga mn vraag nog eens herhalen.

Waarom geen ballast op spoor 1 to 6 ??????

mercikes
Hebt ge eigenlijk wel de antwoorden gelezen?
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door groentje »

Nighttrain heeft toch al een (mogelijk) antwoord gegeven, Coco? Makkelijker onraad te zien bij bompaketten? Wat bij die internationale treinen belangrijker wordt geacht dan bij de doorsnee voorstadstrein...
COCOKEN007

Re: waarom geen ballaststenen op spoor1 tot 6 in Brussel Zui

Bericht door COCOKEN007 »

jaja ik heb het sorry

het antwoord is inderdaad gegeven door nighttrain, mn excuses

bedankt iedereen

vg

Cocoken
Plaats reactie