[quote="Jeroen]De discussie gaat niet zozeer over de opportuniteit van een vakbondsactie, wél over het gegeven dat die ene actie onaangekondigd was en dat dit (naar mijn bescheiden mening) niet door de beugel kan. Als de vermoeidheid, de aanslepende situatie etc etc geen determinerende factoren zijn om zo een plotse actie goed te keuren, snap ik niet wat de relevantie ervan is in jouw betoog. En inderdaad, ik ben eerder verontwaardigd door de acties van het personeel dan door die van de directie. De acties van het personeel raken mij, hebben een impact op mij terwijl een relatie directie-werknemer in een bedrijf mijn zaak niet is. Jullie voeren acties, duidelijk bedoeld om de reizigers zwaar te treffen maar als er dan reactie op komt, volgen er kleinzerige uitspraken à la
'de directie doet dat ooook' 
. Wel, de directie dwarsboomt mijn reisplannen niet op het onverwachte of gaat geen pinten gaan pakken tijdens de uren waardoor de treinen stilvallen.[/quote]
Als het personeelstekort al enkele jaren aansleept en de directie na veel zagen van de vakbonden én het personeel onvoldoende onderneemt dan mag het logisch zijn dat er reactie komt.
Voorbeeld: aantal ostch staat op -5.
Er is een kader, dat wil zeggen, de hoeveelheid personeelsleden van elke functie die nodig zijn om de boel draaiende te houden.
Het langdurig onder dat kader werken zorgt ervoor dat de vakantiedagen en compensatiedagen (vergelijk het met de zaterdagrust) niet opgenomen kan worden.
Ouderschapsverlof mag men bijvoorbeeld niet weigeren en dan stapelen die compensatiedagen zich snel op.
Op nog maar te zwijgen van het feit dat er een nachtdienst voor een dag ouderschapverlof wordt gezet!
Zulke zaken kunnen op den duur niet meer en dan krijgen we acties.
En die zijn helemaal niet bedoeld om reizigers te treffen,nee, anders doet de directie gewoonweg niets.
Nu wel.
De trein.
Alleen voor durvers.