Wijlen L201
Wijlen L201
L201, de voormalige industrielijn die de goederenbundel Brugge-Dijk langsheen de L51 (Brugge - Blankenberge) verbond met de zeehaven van Brugge, is waarschijnlijk één van de recenst gesloten industrielijnen in België.
Op 15 december 2004 werd dit lijntje van plus minus 2 km definitief gesloten. De trein verliet de dag ervoor voor de laatste maal de laatste aansluiting in de Brugse haven die nog van de trein gebruik maakte: Denolf Recycling. Dit bedrijf ontving meermaals per week lege schrootwagens om daar gevuld te worden met schroot. Loc van dienst was de laatste jaren een 77/78.
Met het verdwijnen van deze laatste aansluiting verdwijnt ook de trein definitief uit de Brugse Zeehaven. Ooit lag er hier een dicht vertakt netwerk, langsheen de Pathoekeweg, Louis Coiseaukaai, de Krakeleweg en langsheen de verschillende kaaien.
Momenteel is men al bezig met het ontmantelen van de resterende sporen in het havengebied, en ook van de industrielijn zelf. Het spoormateriaal werd trouwens door het Stoomcentrum Maldegem (SCM) opgekocht en zal in de maand augustus met de HLR 80 en een aantal platte wagens overgebracht worden naar de thuisbasis te Maldegem.
Hieronder enkele foto's van twee weken terug. L201 zelf is nog niet opgebroken, maar zelfs die foto's zullen binnenkort geschiedenis zijn.
Op 15 december 2004 werd dit lijntje van plus minus 2 km definitief gesloten. De trein verliet de dag ervoor voor de laatste maal de laatste aansluiting in de Brugse haven die nog van de trein gebruik maakte: Denolf Recycling. Dit bedrijf ontving meermaals per week lege schrootwagens om daar gevuld te worden met schroot. Loc van dienst was de laatste jaren een 77/78.
Met het verdwijnen van deze laatste aansluiting verdwijnt ook de trein definitief uit de Brugse Zeehaven. Ooit lag er hier een dicht vertakt netwerk, langsheen de Pathoekeweg, Louis Coiseaukaai, de Krakeleweg en langsheen de verschillende kaaien.
Momenteel is men al bezig met het ontmantelen van de resterende sporen in het havengebied, en ook van de industrielijn zelf. Het spoormateriaal werd trouwens door het Stoomcentrum Maldegem (SCM) opgekocht en zal in de maand augustus met de HLR 80 en een aantal platte wagens overgebracht worden naar de thuisbasis te Maldegem.
Hieronder enkele foto's van twee weken terug. L201 zelf is nog niet opgebroken, maar zelfs die foto's zullen binnenkort geschiedenis zijn.
- Bijlagen
-
- De lijn bevindt zich tussen het groen op de verhoogde berm doorheen de rustige woonwijken van Sint-Pieters.
- 16.jpg (176.49 KiB) 4757 keer bekeken
-
- L201 maakt een grote bocht naar links, terwijl het over een verhoogde berm doorheen de woonwijken van Sint-Pieters loopt.
- 17.jpg (185.61 KiB) 4758 keer bekeken
-
- De bundel Brugge-Dijk (zichtbaar op de achtergrond) is de oorsprong van L201. Het vereenvoudigd sein in het midden van de foto beveiligd de toegang tot de bundel komende van de industrielijn. Links ligt de L51.
- 18.jpg (192.5 KiB) 4758 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Trainspotterke op 13 jul 2006, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
als iemand een scanner heeft wil ik anders wel eens het volledige plan van hoe het er vroeger uitzag. heb hier een boekje liggen van begin de jaren 60 met daarin de volledige plannen van brugge-zeehaven en ook zeebrugge. zelfs hoe ze de lijn naar knokke wilden leggen. maar dat is dan uiteindelijk nog een stuk opgeschoven enz.
Nog...
- Bijlagen
-
- Eenmaal voorbij dat bord kijken we nog even achterom. De maximumsnelheid op de industrielijn was 40 km/u. De snelheidsdriehoek op de foto is eigenlijk verkeerd gebruikt, want het duidt aan dat er nog hogere toegelaten snelheden zich op de lijn bevinden, w
- 13.jpg (204.46 KiB) 4745 keer bekeken
-
- Eenmaal de Pathoekeweg overgestoken valt de snelheid naar beneden tot 10 km/u. Dit is ook het eigenlijke einde van L201. Vanaf hier begint het havengebied.
- 14.jpg (194.18 KiB) 4748 keer bekeken
-
- De overweg met de Pathoekeweg. Tot hier is het spoor nog niet opgebroken.
- 15.jpg (194.89 KiB) 4748 keer bekeken
More...
- Bijlagen
-
- D.m.v. deze mooie brug werd de sluis overgestoken die het Boudewijnkanaal (Brugge - Zeebrugge) met het kanaal Gent-Brugge verbindt.
- 10.jpg (198.81 KiB) 4728 keer bekeken
-
- Kruising met de Krakeleweg.
- 11.jpg (211.94 KiB) 4729 keer bekeken
-
- Op de plaats waar het fietspad naar rechts afbuigt, lag vroeger een spoor naar de gistfabriek en de Kolenkaai, die aan de andere oever van het kanaal Gent-Brugge lagen. Deze plaatsen werden bereikt d.m.v. de Krakelebrug.
- 12.jpg (178.76 KiB) 4734 keer bekeken
Nog een bitje ...
- Bijlagen
-
- De Entrepot regelde vroeger het treinverkeer binnen de haven van Brugge. Er lag hier ook een goederenbundel. Momenteel is dit voormalige douanegebouw omgevormd tot een fuifzaal.
- 07.jpg (188.45 KiB) 4707 keer bekeken
-
- Tussen de lantaarnpaal links en het groen rechts kwam het spoor vroeger de oude tereinen binnen waar vroeger een grote goederenbundel lag.
- 08.jpg (194.45 KiB) 4711 keer bekeken
-
- Na het oversteken van de Brug zijn er nog resten waar te nemen van spoortracé's die richting de kaaien gingen.
- 09.jpg (173.51 KiB) 4713 keer bekeken
toffe reportage...
ik maakte die ook eens van de (al 20 jaar geleden uitgegraven) diesellijn die in komen (comines) aftakte en ging naar warneton... indien je die foto's wilt zien voeg je me maar toe op msn (HLD5307@hotmail.com)
greetz, 5307
ik maakte die ook eens van de (al 20 jaar geleden uitgegraven) diesellijn die in komen (comines) aftakte en ging naar warneton... indien je die foto's wilt zien voeg je me maar toe op msn (HLD5307@hotmail.com)
greetz, 5307
...
- Bijlagen
-
- Ter hoogte van de zeilclub moest de trein zich tussen de zeiljachten wringen.
- 04.jpg (188.81 KiB) 4677 keer bekeken
-
- Voorbij de Entrepot vervoegt de lijn de Louis Coiseaukaai, aan de rechterkant, langsheen de grote magazijnen. Op de voorgrond is de wissel zichtbaar die gebruikt werd voor rangeringen aan de Entrepot.
- 05.jpg (182.04 KiB) 4682 keer bekeken
-
- Op deze plaats lagen twee gloednieuwe sporen, voorzien van betonnen dwarsliggers en langelaste rails. Aangezien er aan de aansluiting geen mogelijkheid was om kop te maken, moest dit hier gebeuren.
- 06.jpg (184.26 KiB) 4687 keer bekeken
...
- Bijlagen
-
- Hier kwamen de treinen aan bij de aansluiting van Denolf Recycling. Links het spoor dat zich binnen de aansluiting begeeft richting weegbrug en laadspoor, rechts een spoor met koetzak die gebruikt werd voor rangeringen en het stallen van materieel.
- 01.jpg (191.6 KiB) 4659 keer bekeken
-
- Na een bocht rond het clubhuis van de zeilclub te hebben gemaakt, vervoegt de lijn weer de Louis Coiseaukaai voor de laatste meters.
- 02.jpg (174.78 KiB) 4665 keer bekeken
Deze aansluiting was ook het eindpunt van het spoorstuk langsheen de Louis Coiseaukaai, maar in de tijd dat de dieren nog konden spreken liep ook dit spoor verder in de richting van Dudzele Herdersbrug.
OP 24 december 2004 ben ik de rangeringen eens geweest gaan fotograferen. Loc van dienst was toen de 7829.
De foto's heb ik jammer genoeg niet meer in opgeslagen versie op een pc staan!
Ik heb ze wel ooit eens afgeprint en in een mapje gestoken. Op uitstappen wil ik wel nog eens dit mapje meenemen om te laten zien, voor wie geïnteresseerd is!
Eén foto, van de 7829 met schrootwagens aan de aansluiting, heb ik op A4-formaat afgedrukt. Ik zal deze anders eens inscannen en ook hier plaatsen. De kwaliteit zal dan wel niet zo goed zijn!
OP 24 december 2004 ben ik de rangeringen eens geweest gaan fotograferen. Loc van dienst was toen de 7829.
De foto's heb ik jammer genoeg niet meer in opgeslagen versie op een pc staan!


Eén foto, van de 7829 met schrootwagens aan de aansluiting, heb ik op A4-formaat afgedrukt. Ik zal deze anders eens inscannen en ook hier plaatsen. De kwaliteit zal dan wel niet zo goed zijn!