IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
centerfold

Re: IJzeren Rijn

Bericht door centerfold »

P. Michiels schreef:
Bibke schreef:Zeg, ik heb vorige week (kerstdag) en gisteren (nieuwjaarsdag) trouwens gezien dat tss Mol en Neerpelt de berm serieus opgekuist is, net als of men de lijn terug dubbelsporig gaat maken.
Weet iemand meer?

Edit: het is eerder tussen Lommel en Neerpelt dat ik de opkuis gezien heb.
Van andere fotografen heb ik begrepen dat dat bekabelingswerken van de signalisatie betreft (?)
Het betreft hier inderdaad bekabeling voor nieuwe signalisatie. De berm van het spoor werd zo ver vrij gemaakt omdat men (eindelijk??) zo slim is geweest om vooruit te kijken en er rekening mee te houden dat er eventueel nog een 2e spoor kan komen liggen. Zo komen de kabels op termijn niet onder dit 2e spoor terecht. Ik heb me ook laten wijsmaken dat de seinhuizen in Neerpelt afgeschreven zullen worden, van zodra de nieuwe signalisatie in werking is. Jammer. Gelukkig is minstens 1 van de seinhuizen beschermd als monument. Verder valt het me op dat de nieuwe seinen veel dichter bij elkaar staan dan voorheen. Heeft men dan toch nog wilde plannen met de ijzeren rijn??
Bibke

Bericht door Bibke »

centerfold schreef:Verder valt het me op dat de nieuwe seinen veel dichter bij elkaar staan dan voorheen. Heeft men dan toch nog wilde plannen met de ijzeren rijn??
Gelukkig zou ik zeggen. De seinen lagen veel te ver uit elkaar waardoor er niet veel treinen per uur konden(kunnen) rijden.
Doordat de seinen zo ver uit elkaar liggen hebben we op 27 juni 2009 zo veel vertraging gehad bij de voorstelling van de 5183. We moesten met 2 treinen (1 goederen en 1 passagiers) terug van Neerpelt naar Mol.
Maar door werken tss Lier en Herentals was de dienstregeling van de IR iets veranderd waardoor wij niet weg konden met 2 treinen.
Uiteindelijk heeft de NMBS 1 IR moeten vervangen door bussen.
Zulks zal in de toekomst niet meer moeten gebeuren.
Shrek

Bericht door Shrek »

centerfold schreef:Verder valt het me op dat de nieuwe seinen veel dichter bij elkaar staan dan voorheen. Heeft men dan toch nog wilde plannen met de ijzeren rijn??
Dat hoeft niet noodzakelijk. Die grote afstand tussen de seinen dateert gewoon nog uit het stoomtijdperk. Bij alle lijnen waar sindsdien de seinen vervangen zijn is de afstand kleiner gemaakt :wink:
ijzeren rijn 82

Bericht door ijzeren rijn 82 »

Treinverbinding Weert-Antwerpen is haalbaar
Een treinverbinding tussen Weert-Antwerpen is haalbaar. Dat blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van onder andere de gemeente Weert. De Nederlandse en Vlaamse politiek is nu aan zet om te zorgen dat de lijn er komt, zegt wethouder Anton Kirkels van de gemeente Weert.
(bron ; nederlands dagblad de Limburger)
ijzeren rijn 82

Bericht door ijzeren rijn 82 »

trein naar Hamont maar niet naar Weert
De treinverbinding Mol-Neerpelt wordt doorgetrokken tot Hamont. Een Nederlandse studie toonde aan dat er een aanvaardbaar kostendekkingspercentage is voor het doortrekken van de lijn tot in het Nederlandse Weert maar de NMBS is niet geïnteresseerd wegens onvoldoende commercieel.
Volgens Steven Vandeput (N-VA) zijn er echter politieke redenen. De Franstaligen willen geen grensoverschrijdende verbinding in Limburg en willen dat alles via Luik blijft verlopen.

Bron ; Belang van Limburg
brunel

Bericht door brunel »

Ik denk eigenlijk dat de NMBS gelijk heeft en dat die Nederlandse studie veel politieker is geweest dan het NMBS-besluit. Heel verstandig.
P. Michiels

Bericht door P. Michiels »

Volgens mij onderschat men dat er vanuit de Nederlandse Kempen wel belangstelling is om per trein Belgie in te reizen. Nu moet men via de (dure) grensovergang Roosendaal
groentje

Bericht door groentje »

Die grensovergang is duur, niet omdat hij Roosendaal heet, maar omdat het een grensovergang is. Weert Grenspunt zal op dat vlak niet beter of slechter doen.
Maar de vraag naar grensoverschrijdend vervoer is groter dan de NMBS wil inzien. Het past alleen niet in de huidige budgettaire context om uitbreidingsplannen te koesteren, helaas.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Ik had niet anders verwacht na het nooit oppakken van Maastricht - Hasselt door de NMBS. En de IC's die stoppen in Visé en Essen zijn natuurlijk ook geen goed voorbeeld.
Bibke

Bericht door Bibke »

Infrabel vraagt vergunning aan

Infrabel heeft bij het stadsbestuur een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd voor de bouw van een perron en een tweede spoor in Hamont. Dat meldt het Nederlandse blad "Personenvervoer". Volgens de auteur van het artikel, de Antwerpse mobiliteitsjournalist Herman Welter, wil Infrabel tussen Hamont en Neerpelt een snelheid van 90 km per uur handhaven. Aanvankelijk zou de NMBS alleen in de spitsuren naar en van Hamont rijden, maar inmiddels is besloten een volledige dienst aan te bieden waardoor de lijn Antwerpen-Neerpelt wordt doorgetrokken naar Hamont. Momenteel nemen zowat 200 mensen uit Hamont-Achel in Neerpelt de trein.
UPDATE Het tweede spoor waarvan sprake in de vergunningsaanvraag is een wachtspoor met een lengte van 750m. Daar kan een trein wachten als bv. de zinktrein uit Budel richting Neerpelt er aan komt.

Bron: http://www.internetgazet.be/default.aspx?p=39424
stefanic

Bericht door stefanic »

Bibke schreef:Infrabel vraagt vergunning aan

.....Aanvankelijk zou de NMBS alleen in de spitsuren naar en van Hamont rijden, maar inmiddels is besloten een volledige dienst aan te bieden waardoor de lijn Antwerpen-Neerpelt wordt doorgetrokken naar Hamont.....
Bron: http://www.internetgazet.be/default.aspx?p=39424
Toch straf dat de gazetten het toekomstige aanbod al kennen, terwijl we daar nog een beslissing over moeten nemen... :?
spoorwegrealist
groentje

Bericht door groentje »

We zullen inderdaad moeten afwachten wat het uiteindelijke resultaat wordt. Al zou het natuurlijk een goed idee zijn, een bediening slechts enkele keren per dag, dat is toch eigenlijk niet meer van onze tijd...
centerfold

Bericht door centerfold »

MIVB-reiziger schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:ik vermoed dat enkele P treinen zullen vertrekken en doorrijden tot Hamont
maar de volledige dienst Antwerpen-Neerpelt denk ik niet
het is een begin , jammer dat er niet doorgereden wordt tot Weert !
Ik zie dat aankomst-vertrek in Neerpelt vandaag om .26-.34 plaatsvinden. Is dat één en dezelfde trein die op 8 minuten terugkeert, of blijft hij een uur aan de kant? In het laatste geval lijken de extra exploitatiekosten me niet al te groot, maar ik vrees voor het eerste...
De laatste tijd gebeurt het weer regelmatig dat er de trein uit Antwerpen een uurtje siësta krijgt alvorens hij weer vertrekt. De trein komt dan toe op spoor 2 en wordt na het vertrek van de volgende trein, omgespoord naar spoor 1. Waarom men dit ineens terug doet is mij een raadsel. Het is immers niet elk uur dat er een trein staat te wachten in Neerpelt. En een regelmaat van wanneer ze daar staan, die heb ik ook nog niet gezien. Maar, in ieder geval zou het geen probleem mogen zijn om zo'n wasmachientje door te laten rijden tot Hamont
stefanic

Bericht door stefanic »

centerfold schreef:De laatste tijd gebeurt het weer regelmatig dat er de trein uit Antwerpen een uurtje siësta krijgt alvorens hij weer vertrekt. De trein komt dan toe op spoor 2 en wordt na het vertrek van de volgende trein, omgespoord naar spoor 1. Waarom men dit ineens terug doet is mij een raadsel. Het is immers niet elk uur dat er een trein staat te wachten in Neerpelt. En een regelmaat van wanneer ze daar staan, die heb ik ook nog niet gezien. Maar, in ieder geval zou het geen probleem mogen zijn om zo'n wasmachientje door te laten rijden tot Hamont
Da's het gevolg van de aanpassingen aan de dienstregeling die we hebben moeten doen voor de electrificatiewerken Mol-Herentals. Tijdens de daluren (ongeveer tussen 10 en 15u) rijden de treinen met een iets andere kadans, waardoor ze niet meer kan gekeerd worden in Neerpelt, en daarom blijven ze daar dus een uurtje staan. We krijgen ondertussen al klachten van bewoners uit Neerpelt omdat daar treinen staan te ronken :roll: ... Ze zullen daar toch iets moeten overhebben voor hun electrificatie.

En inderdaad is er zo ruim tijd om eens tot Hamont te rijden, maar voor dat kan moet (minstens) de seininrichting en overwegaansturing thv Hamont aangepast worden. Nu is dat dus/helaas nog wel een probleem...
spoorwegrealist
Bibke

Bericht door Bibke »

stefanic schreef:En inderdaad is er zo ruim tijd om eens tot Hamont te rijden, maar voor dat kan moet (minstens) de seininrichting en overwegaansturing thv Hamont aangepast worden. Nu is dat dus/helaas nog wel een probleem...
Effe tot Budel rijden. Dan is het probleem met de overweg opgelost. :wink:
Plaats reactie