Brug met gestreken panto's berijden
Brug met gestreken panto's berijden
Laats zat op in de trein tussen Brugge en knokke, ik merkte dat de bestuurder de panto's liet zakken om de brug aan Dudzele te passeren (ook aan de borden)
Weet iemand waarvoor dit is, ik dacht dat er nochtans een bovenleiding in hangt.
Weet iemand waarvoor dit is, ik dacht dat er nochtans een bovenleiding in hangt.
Re: Brug met gestreken panto's berijden
Omdat dit een beweegbare brug is, heb je altijd een kleine opening tussen de bovenleiding van het spoor en de bovenleiding die op de brug hangt. Ik denk zelfs dat die bovenleiding op de brug niet onder spanning staat, maar gewoon is voor al de treinbestuurder zijn panto vergeet neer te laten.. Ik weet niet of het helemaal klopt, maar dat zal iemand anders wel duidelijk maken..
Re: Brug met gestreken panto's berijden
Dit is dezelfde brug als Kapelle op den bos. De bestuurder mag over de brug met de panto's omhoog maar dan wel aan verminderde snelheid of met de panto's naar beneden en normale snelheid. In de loop der jaren hebben ze die snelheid verlaagd voor alle versies. Toch in Kapelle op den bos.
Wat de bestuurder moet toepassen werd/word aangeduid door selectieve seinen (lichtgevende bakken die ofwel de snelheidsbeperking ofwel het neerlaten panto laat zien).
Wat de bestuurder moet toepassen werd/word aangeduid door selectieve seinen (lichtgevende bakken die ofwel de snelheidsbeperking ofwel het neerlaten panto laat zien).
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
- Locatie: Negenendertigzeventig
- Contacteer:
Re: Brug met gestreken panto's berijden
Hoe ver kan een trein nog vooruit gaan en de nodige stroom leveren voor comfort bij de passagiers (airco, verlichting)?
Re: Brug met gestreken panto's berijden
Snelheid houdt hij door het uitbollen (een trein houdt zijn snelheid veel beter dan een auto of een fiets), de airco gaat even uit en de verlichting werkt op de batterijenBlubBlub schreef:Hoe ver kan een trein nog vooruit gaan en de nodige stroom leveren voor comfort bij de passagiers (airco, verlichting)?

Re: Brug met gestreken panto's berijden
Kunnen ze dan gewoon niet de tractiestroom onderbreken zoals op L2?
-
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
- Locatie: Negenendertigzeventig
- Contacteer:
Re: Brug met gestreken panto's berijden
Hoe zit dat dan als er een stilstand was net voor de brug... heb je dan snelheid genoeg om er over te raken?
Ik denk maar aan de brug in Temse... of heeft die wel spanning op de kabel?
Ik denk maar aan de brug in Temse... of heeft die wel spanning op de kabel?
Re: Brug met gestreken panto's berijden
Neen, het is net cruciaal dat de panto de bovenleiding op de brug niet raakt bij hoge snelheidJonasN schreef:Kunnen ze dan gewoon niet de tractiestroom onderbreken zoals op L2?

Re: Brug met gestreken panto's berijden
Daarvoor dienen dus die selectieve seinen (ofwel neerlaten panto's, ofwel snelheidsbeperking van 60 km/h -voor de brug te Dudzele-).BlubBlub schreef:Hoe zit dat dan als er een stilstand was net voor de brug... heb je dan snelheid genoeg om er over te raken?
Ik denk maar aan de brug in Temse... of heeft die wel spanning op de kabel?
Als de seingever weet dat hij zijn sein niet tijdig kan openzetten voor de aankomende trein; dan zal hij op het selectief sein de snelheidsbeperking geven.
Re: Brug met gestreken panto's berijden
Beweegbare bruggen hebben normaal een "dubbele seindekking" Dwz dat het voorlaatste sein pas open komt als het sein net voor de brug al open staat. Daarmee vermijdt men dan ook dat de trein in het water zou belanden als hij niet stopt voor een rood sein net voor de brug.BlubBlub schreef:Hoe zit dat dan als er een stilstand was net voor de brug... heb je dan snelheid genoeg om er over te raken?
Ik denk maar aan de brug in Temse... of heeft die wel spanning op de kabel?
Re: Brug met gestreken panto's berijden
Terzijde, dit is ook de reden waarom je komende van Antwerpen het station van Boom enkel in kleine beweging kan binnenrijden als er een probleem is met de brug.peejee2 schreef:Beweegbare bruggen hebben normaal een "dubbele seindekking" Dwz dat het voorlaatste sein pas open komt als het sein net voor de brug al open staat. Daarmee vermijdt men dan ook dat de trein in het water zou belanden als hij niet stopt voor een rood sein net voor de brug.