Geautomatiseerde omroepen

Alles over reizigerstreinen in België.
rvdborgt

Re: Geautomatiseerde omroepen

Bericht door rvdborgt »

wimpie3 schreef:Sinds vandaag draait men in Leuven... mijn mening: zeker een verbetering qua stem (er zaten vroeger enkele mannen bij met een zwaar Leuvens accent!). De 16:9 schermen zijn echter een achteruitgang: het lettertype is te klein.
Tot voor kort was alles in hoofdletters en nu gebruikt men de normale schrijfwijze. Die laatste is in principe wel beter leesbaar dan alles met hoofdletters, maar dat veronderstelt natuurlijk wel dat ook de kleine letters groot genoeg zijn. En dat is nu inderdaad wat op het randje.
wimpie3 schreef:Ik vrees echter dat mensen minder gaan luisteren naar de boodschappen, omdat ze redelijk monotoon klinken. Een 'live' stem roept meer op tot luisteren dan deze 'zagerige' luchthavenvariant. Maar goed, dat zal de praktijk uitwijzen.
De intonatie aan het einde van de zin klopt vaak niet: die hoort normaliter wat naar beneden te gaan, maar vaak gebeurt dat niet, waardoor het lijkt alsof er nog meer komt, of waardoor het minder natuurlijk overkomt. Daar mogen ze ook nog wat aan bijschaven.

Groetjes,
Rian
LHOON

Bericht door LHOON »

Kristofke schreef:Dat zal bij de update van het systeem even per ongeluk aan gestaan hebben.

Het is maar een hokje aanklikken in de parameters van een station om treinnummers te afficheren en/of aan te kondigen.

Maar momenteel is het dus een bewuste keuze van de directie om geen van deze te gebruiken.
In de nieuwe versie van de railtime app zijn ze ook niet meer op het eerste plan te zien.

"Bewuste keuze" lijkt mij eerder een kwestie van traditie, in België zijn treinnummers in binnenlandse dienst nooit echt populair geweest bij de aankondigingen, in tegenstelling met bv. Frankrijk en Italië, waar ze systematisch worden omgeroepen.

De situatie verschilt in ieder land: in UK bijvoorbeeld zijn er in feite geen treinnummers...
profke

Bericht door profke »

vandaag in het tv-journaal van EEN kon/kan je mevrouw station ook nog eens zien
Arnenys

Bericht door Arnenys »

Hier is de link: http://www.deredactie.be/permalink/1.1270991
Hopelijk wordt het systeem snel uitgebreid naar andere stations, ik vind het echt heel verstaanbaar. Alleen mag er nog iets gedaan worden aan intonatie op het einde van een zin.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Arnenys schreef:Hopelijk wordt het systeem snel uitgebreid naar andere stations, ik vind het echt heel verstaanbaar. Alleen mag er nog iets gedaan worden aan intonatie op het einde van een zin.
En de ontbrekende voorzetsels.

Groetjes,
Rian
factageklerk

Bericht door factageklerk »

Ik heb het onlangs ook gehoord en vind er eigenlijk niets aan het systeem , voor meertalige omroepen is dit misschien ideaal. Het klinkt eigenlijk als je belt naar een klantendienst van één of ander bedrijf "wenst u dit druk .......... " Neen geef mij de stem van de echte omroeper maar
loic1811

Bericht door loic1811 »

ik word er stapel gek van ik ben elke dag in jette roepen ze er 4 keer af dat de cr naar aalst op spoor 2 komt ipv 1 dit in beide lands talen en in jette komen alleen maar city rails en bv de zottegem -geraadsbergen als ze die afkondigingen laten afspelen is het rap oortjes van men mp3 in men oren steken andere passagiers zien er ook al van op tegen het is goed maar altijd da zelfde plaatje ....
wbrm

Bericht door wbrm »

Wacht maar tot je het een keer nodig hebt. Ik ben er erg blij mee.
Als het storend zou werken kan overwogen worden om enkel onregelmatigheden om te roepen (+ B.Airport Express).
loic1811

Bericht door loic1811 »

Ik zeg niet dat t ni goed is maar storend als je het x aantal keer na elkaar hoort
Shrek

Bericht door Shrek »

hle2127 schreef:Ik zeg niet dat t ni goed is maar storend als je het x aantal keer na elkaar hoort
Maar dat lijkt me eerder een luxeprobleem. Het voornaamste is dat de informatie nu voor iedereen duidelijk beschikbaar is. Vroeger was het soms anders en dat is een veel groter probleem. Ik hoor liever 5 keer na elkaar dat de trein op een ander perron komt dan dat ik het niet hoor en hem mis :wink:
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Typisch het is nooit goed voor iedereen, normaalgezien komen er vooral klachten over informatiegebrek, nu klagen er al over informatieovervloed.
loic1811

Bericht door loic1811 »

in een station zoals jette is dit overbodig je ziet de treinen al van redelijk ver aankomen en ja inderdaad het zal nooit goed genoeg zijn wat me er wel opvalt dat de franstalige omroepingen duidelijker hoorbaar zijn dan de nederlandstalige en ik zal misschien verkeerd zijn overgekomen maar ik hoor toch liever 5 keer een persoon iets omroepen dan een computer ,mja bon iedereen zijn eigen mening zeker :)
dentheo

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:Typisch het is nooit goed voor iedereen, normaalgezien komen er vooral klachten over informatiegebrek, nu klagen er al over informatieovervloed.
Beide kunnen wel waar zijn.
Misschien overdrijft men nu een beetje om de voorgaande jaren goed te maken ???
Ik zou mij kunnen voorstellen dat het "minder frequent" gezet wordt voor treinen die op tijd zijn en meer voor treinen die te laat zijn....of ten minste tot de vertraagde trein er is.

Wat voor logica zit er nu achter ?
bv. Beginnen 5 minuten op voorhand en dan elke 2 minuten
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie