Spoorwegbeheerder Infrabel heeft beslist om de bijna 2.700 uurwerken op de perrons en in de stationsgebouwen niet meer te herstellen of te vervangen. Het gaat om een besparingsmaatregel. Nu kosten de uurwerken jaarlijks 800.000 euro. Dat staat in de kranten van de Sud Presse-groep. Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit nuanceert: er is wel nog geld voor de herstelling van uurwerken, maar niet voor de vervanging.
Volgens de kranten zou Infrabel de beslissing al in november genomen hebben. De maatregel zal pas geleidelijk merkbaar zijn. Wanneer een uurwerk defect raakt, zal het voortaan niet meer hersteld of vervangen worden.
"Als we vaststellen dat een uurwerk op het perron defect is, dan zal dat worden hersteld. Een uurwerk dat definitief onherstelbaar is, zal niet worden vervangen", aldus de woordvoerder. Infrabel verwijst de reiziger dan naar de elektronische aankondigingsschermen waarin een uurindicatie verwerkt is, en die op steeds meer perrons aanwezig zijn.
Daarnaast zou een geplande vernieuwingsoperatie uit het meerjarenbudget van 2012-2015 geschrapt zijn. Dat zou een besparing opleveren van zo'n 19 miljoen euro. (belga/adb)
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ngen.dhtml
Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
Spijtige zaak, ik kijk zelden naar de uren op de digitale schermen, ik zoek bijna automatisch de grote analoge klokken op.
Als bovendien alle treinbegeleiders moeten gaan fluiten op hun eigen uurwerk, dan gaan daar nog veel vertragingen van komen (een halve minuut is genoeg voor enkele minuten in bv. de noord-zuid verbinding)
Als bovendien alle treinbegeleiders moeten gaan fluiten op hun eigen uurwerk, dan gaan daar nog veel vertragingen van komen (een halve minuut is genoeg voor enkele minuten in bv. de noord-zuid verbinding)
Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
Ieder station zou verplicht een digitaal of analoog uurwerk moeten hebben. Minstens 1 per perron. Dit is weer een compleet wereldvreemde beslissing. Maar het zorgt er natuurlijk wel voor dat treinen in vertraging minder opvallen. Is het misschien daar om te doen?
Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
1) het uur op de schermen met vertrektijden is zeker ook te lezen vanop 25 meter afstand ?
2) komen er dan ook de seconden bij te staan?
3) Als de klassieke klok met wijzerplaat te duur is, kan men dan geen digitale plaatsen zoals je in Groot-Brittannië vrijwel overal ziet (in Berchem heb je d'r ook zo één)?

2) komen er dan ook de seconden bij te staan?

3) Als de klassieke klok met wijzerplaat te duur is, kan men dan geen digitale plaatsen zoals je in Groot-Brittannië vrijwel overal ziet (in Berchem heb je d'r ook zo één)?

Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
Overal klokketorens a la Sint-Pieters of Brussel Noord, dan heb je nog maar 1 klok per station i.p.v. verschillende per perron nodig
Zelf vind ik het een spijtige zaak, anderzijds is het wel 1 van de vele dingen die niet levensnoodzakelijk zijn om treinen te laten rijden. Verder: als TBGs op hun eigen klokken moeten fluiten, krijg je meer problemen (en discussies).

Zelf vind ik het een spijtige zaak, anderzijds is het wel 1 van de vele dingen die niet levensnoodzakelijk zijn om treinen te laten rijden. Verder: als TBGs op hun eigen klokken moeten fluiten, krijg je meer problemen (en discussies).
Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
volledig mee eens kika.
De treinbegeleiders kijken naar de klok van het perron.
Alleen die klok is de juiste voor de NMBS.
Ik begrijp het niet.
Dat ze dan een sprekende klok invoeren das gemakkelijker, grapje.
Met wat onnozele besparing is dat.
Beter al de klokken wegnemen zodat we verplicht zijn om op onze klok te kijken.
Misschien kunnen ze ons een horloge verkopen die juist loopt op die van de NMBS en radiogestuurd. Zo hebben we een collectorsitem voor onze collectie.
Ze kunnen dan de perronklokken verkopen op ebay en hebben ze nog wat inkomsten in hun lade.
Ik heb voor deze besparing geen goed woord voor.
echt onnozel en absurd
De treinbegeleiders kijken naar de klok van het perron.
Alleen die klok is de juiste voor de NMBS.
Ik begrijp het niet.
Dat ze dan een sprekende klok invoeren das gemakkelijker, grapje.
Met wat onnozele besparing is dat.
Beter al de klokken wegnemen zodat we verplicht zijn om op onze klok te kijken.
Misschien kunnen ze ons een horloge verkopen die juist loopt op die van de NMBS en radiogestuurd. Zo hebben we een collectorsitem voor onze collectie.

Ze kunnen dan de perronklokken verkopen op ebay en hebben ze nog wat inkomsten in hun lade.

Ik heb voor deze besparing geen goed woord voor.
echt onnozel en absurd

-
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
- Locatie: Muizen
- Contacteer:
Re: Kapotte uurwerken in stations worden niet meer vervangen
Ik wil anders zo wel een klok hebben, oogt mooi in mijn living.
Fan van de 55'ers en de 18'ers!
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html
http://users.telenet.be/eagleheartstori ... elkom.html