Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
COCOKEN007

Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?

Bericht door COCOKEN007 »

hoi iedereen,

Henk je hebt volkomen gelijk maar die jongen droomt luidop.
Hij mag ook luidop dromen maar je antwoorden zijn correct.
Hij moet inderdaad beginnen bij een groep en daaruit leren.
Maar in de huidige maatschappij leert men niet meer beginnen onderaan de lat en dan opbouwen. Het resultaat moet direct op tafel liggen en nu zelfs ,niet morgen.
Ik denk dat Vanmiegroet nog zal groeien maar hij heeft de genen mee en dat is dat hij zot is van treinen en de rest zal hij wel leren.
Het zou zeker goed zijn om met jou te praten zodat jij je ervaring aan hem kan doorgeven.
Maar het is een lijdende weg voor je zo iets op poten kunt zetten .
Maar dromen hoort erbij of je je doel zal halen das iets anders.
Maar we moeten de jeugd een kans geven om ook in deze tijden hun dromen waar te maken
anders gaat de wereld ten onder met al hun besparingen en het negativisme in deze Westerse maatschappij.
Het is een en al depressief wat er in de kranten staat.
Maar allee genoeg gezeverd.
Vanmiegroet je zal moeten leren en ervaring opdoen en dat is belangrijk, leer eerst stappen voor je loopt en je zal je doel bereiken.
VG

Cocoken
vanmiegroet

Bericht door vanmiegroet »

Nu ja,
ik ben nu bijna een tijdje bij de SDP(meer dan 1 en 1/2 jaar).
Qua bedrijfsleiding zal het nu en dan wat uitdagingen aanbieden.

Maar ik hebh het geluk door mijn studies die ik doe.

BTW, ik ben vandaag nog eens naar l154 gegaan.
En ik kwam tot de conclusie na overwegen terug open te leggen en te repareren(€) en te snoeien. Kan er een trein overrijden, hetzij wel aan een snelheid tussen 5-20 KM/H.

Alle ervaring over bedrijfsbeleid of spoorwerken zijn welkom.
Steven

Bericht door Steven »

Blijkbaar bezit je voldoende technische kennis over fundering, dwarsliggers en metaal om te zeggen dat er een trein over kan rijden. Alles ligt er al jaren ongebruikt bij. Het enige korte stukje in gebruik ligt in dinant en dat gebruikt men door de lokale brandweer om te oefenen met hun unimog die op het spoor mag.
vanmiegroet

Tja,

qua bielsen valt het nog mee, maar mijn grootste zorg zijn de bomen.
De overwegen de tweede.

Treinen zijn hier dus een bijzaak.
Steven

Bericht door Steven »

vanmiegroet schreef:Tja,

qua bielsen valt het nog mee, maar mijn grootste zorg zijn de bomen.
De overwegen de tweede.

Treinen zijn hier dus een bijzaak.
Dwarsliggers meevallen? volgens mij ga je zeker 3/4 of meer van die dwarsliggers mogen verwijderen. De meeste hebben last van rottigheid en heb er zelfs gezien die last hebben van houtworm.
vanmiegroet

Om te rijden zijn 2/5 - 3/5 van de bielsen in orde.
Maar het is dan wel geen 30 KM/H.
het is iets van 5-20 KM/H.

Genoeg om het eerste deel te doen: Heer-Agimont - Hastière.
Steven

Bericht door Steven »

vanmiegroet schreef:Om te rijden zijn 2/5 - 3/5 van de bielsen in orde.
Maar het is dan wel geen 30 KM/H.
het is iets van 5-20 KM/H.

Genoeg om het eerste deel te doen: Heer-Agimont - Hastière.
sinds wanneer ben jij ingenieur bij infrabel, ik raad u aan er is goed op de trappen met een veiligheidsschoen en vast te stellen. Je moeten weten dat de rails daar in de meeste gevallen gewoon blijven liggen omdat ze dat daar al jaren doen. Maar als je daar ineens met een stoomloc gaat op rijden is de kans groot dat een deel van rails gewoon kantelt. Kan je op slag een hersporingstrein oproepen, ai die heeft een te zware aslast om daar te mogen komen. Je gaat er volgens mij in het beste geval met een motorwagen over mogen rijden aan stapvoetse snelheid, al de rest heeft een te hoge asdruk om op die rails nog te mogen rijden. Geen stoom of diesellocs die ik daar nog laat over rijden. Trouwens die rails zijn daarvoor te oud, geconstrueerd voor veel lagere aslasten en door de ouderdom zijn de technische eigenschappen enkel achteruit gegaan waardoor de aslast zeker naar beneden moet of je krijgt binnen de kortste keren railbreuken met evengoed ontsporingen als gevolg. Op Antwerpen Kiel heb ik tien jaar geleden veel beter rails als die van L154 ook gewoon weten uit de dwarsliggers wippen, gevolg de HLD51 stond gewoon op de dwarsliggers en de rails er naast. Die sporen waren dan dagelijks in gebruik, die van L154 niet.
vanmiegroet

Ik heb al bepaalde delen gezien van museumlijnen en dan denk of er wel nog een spoor is.
Op zekere delen zie je gewoon niks van begroeiing en is het precies een hoofdlijn.
Op andere delen is het dan weer een bush van vervelende planten (doorns, ik het zeer goed die dingen).

Dus met een lage asdruk loc gaat het wel lukken denk ik.
Het is een kwestie van de boel daar vanbuiten kennen.
Steven

Bericht door Steven »

vanmiegroet schreef:Ik heb al bepaalde delen gezien van museumlijnen en dan denk of er wel nog een spoor is.
Op zekere delen zie je gewoon niks van begroeiing en is het precies een hoofdlijn.
Op andere delen is het dan weer een bush van vervelende planten (doorns, ik het zeer goed die dingen).

Dus met een lage asdruk loc gaat het wel lukken denk ik.
Het is een kwestie van de boel daar vanbuiten kennen.
Waar ga jij nu een lage asdruk vinden, bijna alle locs hebben meer dan 20 ton asdruk. vele oude sporen kunnen max 18 of 19 ton aan.
vanmiegroet

Als een lok 25 ton zwaar is en die heeft 2 assen, hoeveel druk heeft die dan?
Of 50ton en 4 assen.
Steven

Bericht door Steven »

De meeste locs wegen meer dan 80 ton en gaan dus vlot over 20 ton asdruk. De HLD51 had bijvoorbeeld 117 ton over zes assen die komt dus op iets minder dan 20 ton asdruk te zitten. Maar een 59 heeft als ik mij niet vergis 22,5 ton asdruk.
vanmiegroet

En een tenderlok?
Gaat die meer dan een asdruk hebben van 20 ton?
Tenzij de vzw duits wordt.

Nee, het plan is om zo belgisch mogelijk te zijn en een beeld geven van het vervoer tijdens
de jaren 50.
Steven

Bericht door Steven »

Een tenderloc wie gaat dat betalen??? TSP heeft er twee maar alle andere VZW's hebben die niet wegens te duur om stoken. Heb jij bij infrabel naar de huurprijs al gepolst om die lijn te mogen afhuren voor toeristische exploitatie. Heb je de prijs voor een loc te huren (das zonder verbruikskosten) al bepaald. Om u een tip te geven ga is met TSP praten en vraag is waarom zij geregeld grote stukken dwarsliggers vervangen van L128 (die trouwens niet zo ver verwijderd is van L154).
Ter info TSP zijn tweede loc geraakt langzaam maar zeker in restauratie dank zij veel uren werk en financiële bijdragen via de koning boudewijnstichting. Zonder dat geld was die loc er nooit, de opbrengsten van gewone activiteiten volstaan meestal niet om het aankopen en onderhouden van locs mogelijk te maken.
vanmiegroet

een tenderloc is een lok met tender op.
Dus zoals het type 53.
Maar dan wel kleiner formaat.

En infrabel die is nog bezig met de prijs.
vanmiegroet

BTW, TSP gaat nooit in Yvoir geraken want de helling waar zij op moeten toekome is op een bepaald moment maar 0,5 meter breed.
Plaats reactie