Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Dit lees ik vandaag op site van GVA.
In Antwerpen-stad wijzigen zes tramlijnen: lijn 2 (Hoboken-Linkeroever), lijn 4 (Hoboken-Sint-Pietersvliet), lijn 8 (Bolivar-Silsburg verdwijnt), lijn 9 (nieuw: Linkeroever-Eksterlaar), lijn 11 (Deurne-Melkmarkt) en lijn 12 (Sportpaleis-Bolivarplaats).
Weet er iemand hier iets meer over?
Lijn 8 verdwijnt, lijn 9 komt blijkbaar in de plaats.
Alvast bedankt.
In Antwerpen-stad wijzigen zes tramlijnen: lijn 2 (Hoboken-Linkeroever), lijn 4 (Hoboken-Sint-Pietersvliet), lijn 8 (Bolivar-Silsburg verdwijnt), lijn 9 (nieuw: Linkeroever-Eksterlaar), lijn 11 (Deurne-Melkmarkt) en lijn 12 (Sportpaleis-Bolivarplaats).
Weet er iemand hier iets meer over?
Lijn 8 verdwijnt, lijn 9 komt blijkbaar in de plaats.
Alvast bedankt.
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Ik heb het ook gelezen. Beetje onbegrijpelijk, want nu komen de tramsporen van de volksstraat tot aan het justitiepaleis "werkloos" er bij te liggen. En dat terwijl nog geen 5 jaar geleden den terminus van tram 8 verlegd werd (weggegooid geld?). Plus, tram 8 rijdt de meeste tijd op "niet-gedeeld" spoor.
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Plus dat lijn 8 nog maar een paar jaar geleden nog verlengd werd naar Silsburg en dat dus de tramsporen op de Dascottelei in Deurne eveneens ongebruikt zullen liggen, men moest dan die lijn dan niet verlengd hebben.
En is dat wel waar dat die lijn zal verdwijnen, want ik geloof daar niks van.
En is dat wel waar dat die lijn zal verdwijnen, want ik geloof daar niks van.
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Volgens De Lijn zullen overal trams blijven rijden, dus ook op alle delen van de huidige lijn 8. Dat zeggen ze in GVA..
'Een wijziging van de tramlijnen komt er wel, erkent Peeters, maar enkel om de trams beter te laten aansluiten op de bussen die vanuit de regio nog slechts tot de rand van de stad zullen komen. "Voor alle duidelijkheid: overal waar er nu tramsporen liggen, zullen trams blijven rijden."'
(http://www.gva.be/antwerpen/de-lijn-tra ... dalen.aspx)
'Een wijziging van de tramlijnen komt er wel, erkent Peeters, maar enkel om de trams beter te laten aansluiten op de bussen die vanuit de regio nog slechts tot de rand van de stad zullen komen. "Voor alle duidelijkheid: overal waar er nu tramsporen liggen, zullen trams blijven rijden."'
(http://www.gva.be/antwerpen/de-lijn-tra ... dalen.aspx)
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
naar ik begrijp zal lijn 4 niet meer naar sint-pietersvliet rijden, maar de rest van het traject van lijn 8 overnemen tot aan silsburg 

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Klopt, dat betekent dat St-Pietersvliet enkel te bereiken is met tramlijn 7 en buslijn 9.(dat laatstse zal verdwijnen aangezien Lijn 9 een tramlijn zal zijn die tramlijn 8 gedeeldelijk zal vervangen)
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
wel vreemd dat het lijn 4 is die naar silsburg gaat en niet de nieuwe, snelle, lijn 9...
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Is het die nieuwe tramlijn 9 die door de ongebruikte metrotunnels onder de Turnhoutsebaan gaat rijden?
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Normaal is (of was) het de bedoeling dat lijn 24 door de "nieuwe" metrotunnel gaat rijden terwijl lijn 10 bovengronds blijft rijden.Deef32 schreef:Is het die nieuwe tramlijn 9 die door de ongebruikte metrotunnels onder de Turnhoutsebaan gaat rijden?
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Ik kan de link naar het artikel niet vinden kan iemand dat eventueel plaatsen? BedanktFrankii schreef:Dit lees ik vandaag op site van GVA.
In Antwerpen-stad wijzigen zes tramlijnen: lijn 2 (Hoboken-Linkeroever), lijn 4 (Hoboken-Sint-Pietersvliet), lijn 8 (Bolivar-Silsburg verdwijnt), lijn 9 (nieuw: Linkeroever-Eksterlaar), lijn 11 (Deurne-Melkmarkt) en lijn 12 (Sportpaleis-Bolivarplaats).
Weet er iemand hier iets meer over?
Lijn 8 verdwijnt, lijn 9 komt blijkbaar in de plaats.
Alvast bedankt.
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
http://www.gva.be/antwerpen/langer-wach ... trams.aspxdoggys2 schreef:Ik kan de link naar het artikel niet vinden kan iemand dat eventueel plaatsen? BedanktFrankii schreef:Dit lees ik vandaag op site van GVA.
In Antwerpen-stad wijzigen zes tramlijnen: lijn 2 (Hoboken-Linkeroever), lijn 4 (Hoboken-Sint-Pietersvliet), lijn 8 (Bolivar-Silsburg verdwijnt), lijn 9 (nieuw: Linkeroever-Eksterlaar), lijn 11 (Deurne-Melkmarkt) en lijn 12 (Sportpaleis-Bolivarplaats).
Weet er iemand hier iets meer over?
Lijn 8 verdwijnt, lijn 9 komt blijkbaar in de plaats.
Alvast bedankt.
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Ik heb wat extra informatie gevonden mbt tot de plannen van de kokers onder de Turnhoutsebaan.
In Spoorwegjournaal 185 (editie januari-februari 2012) vond ik het volgende artikel met bijhorende foto:
Deze twee Antwerpse PCC’s in treinschakeling op lijn 24 in Deurne (Herentalsebaan) zijn op 4 januari 2012 op weg naar het centrum van Antwerpen.
Zij zijn zonet voorbij de plaats gepasseerd waar binnenkort een toegangshelling wordt aangelegd naar de reeds bestaande premetrotunnel. In het kader van het Antwerpse mobiliteitsplan “Masterplan 2020”, werd immers beslist om deze tunnel, die reeds gebouwd werd tijdens de jaren 1980 (!) - eindelijk in gebruik te nemen. Hierdoor kan een snelle verbinding ontstaan tussen Antwerpen en Wommelgem. Lijn 24 zal evenwel bovengronds blijven rijden voor de “lokale” bediening, waardoor de snelle verbinding Antwerpen Wommelgem een ander lijnnummer zal krijgen. We zien hier de nieuwe sporen die rond de toekomstige toegangshelling worden aangelegd. Foto Hans Joosen.
In Spoorwegjournaal 185 (editie januari-februari 2012) vond ik het volgende artikel met bijhorende foto:
Deze twee Antwerpse PCC’s in treinschakeling op lijn 24 in Deurne (Herentalsebaan) zijn op 4 januari 2012 op weg naar het centrum van Antwerpen.
Zij zijn zonet voorbij de plaats gepasseerd waar binnenkort een toegangshelling wordt aangelegd naar de reeds bestaande premetrotunnel. In het kader van het Antwerpse mobiliteitsplan “Masterplan 2020”, werd immers beslist om deze tunnel, die reeds gebouwd werd tijdens de jaren 1980 (!) - eindelijk in gebruik te nemen. Hierdoor kan een snelle verbinding ontstaan tussen Antwerpen en Wommelgem. Lijn 24 zal evenwel bovengronds blijven rijden voor de “lokale” bediening, waardoor de snelle verbinding Antwerpen Wommelgem een ander lijnnummer zal krijgen. We zien hier de nieuwe sporen die rond de toekomstige toegangshelling worden aangelegd. Foto Hans Joosen.
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Bedankt Deef32 voor deze info, deze regeling was mij onbekend en ik had bij de openstelling voor het publiek van deze koker begrepen dat lijn 24 ondergronds zou gaan en lijn 10 bovengronds dus ook lokaal van Carnotstraat tot Stenenbrug.Deef32 schreef:Ik heb wat extra informatie gevonden mbt tot de plannen van de kokers onder de Turnhoutsebaan.
In Spoorwegjournaal 185 (editie januari-februari 2012) vond ik het volgende artikel met bijhorende foto:
Deze twee Antwerpse PCC’s in treinschakeling op lijn 24 in Deurne (Herentalsebaan) zijn op 4 januari 2012 op weg naar het centrum van Antwerpen.
Zij zijn zonet voorbij de plaats gepasseerd waar binnenkort een toegangshelling wordt aangelegd naar de reeds bestaande premetrotunnel. In het kader van het Antwerpse mobiliteitsplan “Masterplan 2020”, werd immers beslist om deze tunnel, die reeds gebouwd werd tijdens de jaren 1980 (!) - eindelijk in gebruik te nemen. Hierdoor kan een snelle verbinding ontstaan tussen Antwerpen en Wommelgem. Lijn 24 zal evenwel bovengronds blijven rijden voor de “lokale” bediening, waardoor de snelle verbinding Antwerpen Wommelgem een ander lijnnummer zal krijgen. We zien hier de nieuwe sporen die rond de toekomstige toegangshelling worden aangelegd. Foto Hans Joosen.
Laatst gewijzigd door doggys2 op 25 feb 2012, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Tussen haakjes, voor mij is het afschaffen van tram 8 een kleine ramp, aangezien ik hem dagelijks neem voor het woon-werkverkeer (werk in de buurt van het museum).
Tegenwoordig worden er zelfs in de piekuren trams ingezet op lijn 8 bestaande uit een enkel PCC-rijtuig. Tot enkele maanden geleden waren dat doorgaans hermelijnen of minstens dubbele PCC-rijtuigen. En dat terwijl op lijn 11 hermelijnen rondrijden met 5 man en een paardenkop aan boord!
Tegenwoordig worden er zelfs in de piekuren trams ingezet op lijn 8 bestaande uit een enkel PCC-rijtuig. Tot enkele maanden geleden waren dat doorgaans hermelijnen of minstens dubbele PCC-rijtuigen. En dat terwijl op lijn 11 hermelijnen rondrijden met 5 man en een paardenkop aan boord!
Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen
Als deze plannen inderdaad worden uitgevoerd zal er veel meer moeten worden overgestapt en dus meer tijd verloren worden en inderdaad voor woon-werkverkeer kan dat rampzalig zijn vermits de uurroosters niet altijd gerespecteerd worden.Deef32 schreef:Tussen haakjes, voor mij is het afschaffen van tram 8 een kleine ramp, aangezien ik hem dagelijks neem voor het woon-werkverkeer (werk in de buurt van het museum).
Tegenwoordig worden er zelfs in de piekuren trams ingezet op lijn 8 bestaande uit een enkel PCC-rijtuig. Tot enkele maanden geleden waren dat doorgaans hermelijnen of minstens dubbele PCC-rijtuigen. En dat terwijl op lijn 11 hermelijnen rondrijden met 5 man en een paardenkop aan boord!