EC 91 schreef:Een jaar geleden in Luik (dit had je zeker niet verwacht).
Ah, Luik. Daar kan ik geen uitspraken over doen, ik kan enkel over Brussels Airport spreken. Passagiers zouden eens moeten leren dat voor niets de zon opgaat maar ook niet meer dan dat. Voor een appel en een ei ergens naartoe vliegen is altijd "tricky"...
Je hebt echter wel bepaalde minimumrechten. En die bestaan bij mijn weten o.a. uit een overnachting als de vertraging te ver oploopt. En dat is onafhankelijk van de prijs van je ticket.
EC 91 schreef:Een jaar geleden in Luik (dit had je zeker niet verwacht).
Ah, Luik. Daar kan ik geen uitspraken over doen, ik kan enkel over Brussels Airport spreken. Passagiers zouden eens moeten leren dat voor niets de zon opgaat maar ook niet meer dan dat. Voor een appel en een ei ergens naartoe vliegen is altijd "tricky"...
Dus U wilt zeggen dat je minder rechten zou hebben indien je maar 20€ betaald hebt als last minute op een Thalys Brussel => Parijs ipv bv 100€ volle pot?Minder rechten in het station in geval van incident? Minder rechten als reiziger eenmaal aan boord? (ik bedoel niet speciale facilieiten zoals bv ontbijt , champagne enz)
Steven schreef:Heren tracht het een beetje bij het onderwerp te houden en dat gaat over een gestrande trein niet over vliegtuigen.
Er wordt in dit topic al een hele tijd niet meer gereageerd aangaande die TGV dus ik denk dat er weinig gaan wakker liggen van de vaststelling dat het onderwerp een bocht heeft genomen
nighttrain schreef:Dus U wilt zeggen dat je minder rechten zou hebben indien je maar 20€ betaald hebt als last minute op een Thalys Brussel => Parijs ipv bv 100€ volle pot?Minder rechten in het station in geval van incident? Minder rechten als reiziger eenmaal aan boord? (ik bedoel niet speciale facilieiten zoals bv ontbijt , champagne enz)
Nee, ik zeg dat goedkope vluchten doorgaans vertrekken/aankomen op luchthavens waar je relatief weinig aan luchthaventaksen moet betalen. Weinig betalen wil zeggen dat er beknibbeld werd op iets: service, kosten, ... Doorgaans is het beknibbelen op service en dan kan je zo een zaken voorhebben. Het hoort niet maar voor niets gaat de zon op en ook niet meer dan dat
Er wordt in sommige discussies inderdaad verder van de begindiscussie afgeweken, ook door jou, Steven
De vergelijking met het vliegwezen werd trouwens gemaakt, omdat het ook om reizigersrechten ging. De Europese Commissie is trouwens aan het werken om de verschillende regelgevingen voor de diverse modi gelijk te schakelen, nadat ze die reizigersrechten al flink hadden verbeterd, tenminste op papier. De handhaving is echter nog altijd een nationale bevoegdheid, en niet elk land is even actief op dat vlak.
Steven schreef:Heren tracht het een beetje bij het onderwerp te houden en dat gaat over een gestrande trein niet over vliegtuigen.
Er wordt in dit topic al een hele tijd niet meer gereageerd aangaande die TGV dus ik denk dat er weinig gaan wakker liggen van de vaststelling dat het onderwerp een bocht heeft genomen
nighttrain schreef:Dus U wilt zeggen dat je minder rechten zou hebben indien je maar 20€ betaald hebt als last minute op een Thalys Brussel => Parijs ipv bv 100€ volle pot?Minder rechten in het station in geval van incident? Minder rechten als reiziger eenmaal aan boord? (ik bedoel niet speciale facilieiten zoals bv ontbijt , champagne enz)
Nee, ik zeg dat goedkope vluchten doorgaans vertrekken/aankomen op luchthavens waar je relatief weinig aan luchthaventaksen moet betalen. Weinig betalen wil zeggen dat er beknibbeld werd op iets: service, kosten, ... Doorgaans is het beknibbelen op service en dan kan je zo een zaken voorhebben. Het hoort niet maar voor niets gaat de zon op en ook niet meer dan dat
denk je niet dat zelfs op goedkope luchthavens er een minimum aan service aanwezig is,al was het maar om de lokale neringdoenden de kans te geven in sommige gevallen om iets te verdienen.
Maar volgens mij hangt enorm veel af ,los van dure of goedkope stations /luchthavens , de parameter "tijdsstip". 2 uur s'middags of 10 uur s'avonds is een heel groot verschil..
verhuurkantoren zijn net gesloten idem "bistro" enz ...En het is moeilijk een sandwich of drank te vinden voor 400pers; om 2 uur 's nachts dan om 10 uur s ochtends en zelfs met een supemarkt naast de deur die 24/24 en 7 op 7 open is (ik spreek jammer genoeg met enige echte ervaring)
Jeroen schreef:Nee, ik zeg dat goedkope vluchten doorgaans vertrekken/aankomen op luchthavens waar je relatief weinig aan luchthaventaksen moet betalen. Weinig betalen wil zeggen dat er beknibbeld werd op iets: service, kosten, ... Doorgaans is het beknibbelen op service en dan kan je zo een zaken voorhebben. Het hoort niet maar voor niets gaat de zon op en ook niet meer dan dat
In mijn geval moesten verschillende vluchten uitwijken naar Luik, dus met een goedkope vlucht heeft het niets te maken. Dit is dus een uitwijkluchthaven, en die moet klaar staan. Ik zeg niet dat het altijd gemakkelijk is om alles te voorzien, maar dat er meer voorbereidingen moeten getroffen worden om iets van een plan te hebben voor zulke situaties. In die zin lijkt dit sterk op het voorval met die Thalys en dat is het enige wat ik wou zeggen.
EC 91 schreef:In mijn geval moesten verschillende vluchten uitwijken naar Luik, dus met een goedkope vlucht heeft het niets te maken.
Dat is inderdaad onaanvaardbaar. Dat is dan de pech om op zo een flut-regionale luchthaven te landen.
Je kan het moeilijk de luchthaven verwijten dat er opeens een hoop passagiers aankomen waar ze totaal niet op voorzien zijn.
Dan is het eerder de fout van de vliegmaatschappij die een betere landingsplaats had moeten kiezen
Rondje nummer 2? Maar dan dit keer met 6 keer zo veel mensen en doordeweeks. In inspanningen van de NMBS voor hotels voor de gestrande reizigers geloof ik niet, maar waarom niet eens proberen via Lille sturen? Desnoods verspreid over de dag...
kuba.g schreef:Rondje nummer 2? Maar dan dit keer met 6 keer zo veel mensen en doordeweeks. In inspanningen van de NMBS voor hotels voor de gestrande reizigers geloof ik niet, maar waarom niet eens proberen via Lille sturen? Desnoods verspreid over de dag...
Omdat ook het Franse net in de streek volledig vast zat en dus ook de stations van Lille vol stonden. Als RFF het verkeer schorst kom je als NMBS ook de grens niet meer over.
Volgens mij is de struktuur van Thalys een soort "cooperatieve", dat wou NMBS zo om meer te kunnen "doen" met "hun eigen" mensen.
Het lijkt er op dat ze dat niet "doen", als er iets onverwacht gebeurt.
Tussen haakjes, wie neemt het stuk van DB over ? Die willen toch dit jaar weg uit Thalys cooperatie?
dentheo schreef:Volgens mij is de struktuur van Thalys een soort "cooperatieve", dat wou NMBS zo om meer te kunnen "doen" met "hun eigen" mensen.
Het lijkt er op dat ze dat niet "doen", als er iets onverwacht gebeurt.
Tussen haakjes, wie neemt het stuk van DB over ? Die willen toch dit jaar weg uit Thalys cooperatie?
Thalys is een onafhankelijke maatschappij waarin de 4 aandeelhouders samen voor het personeel zorgen. Onderhoud, planning, personeelsbeheer, klantenbeleid ed organiseren ze zelf met eigen personeel, daar komt de NMBS (of NS en SNCF) niet in tussen.
gysev schreef:
Thalys is een onafhankelijke maatschappij waarin de 4 aandeelhouders samen voor het personeel zorgen. Onderhoud, planning, personeelsbeheer, klantenbeleid ed organiseren ze zelf met eigen personeel, daar komt de NMBS (of NS en SNCF) niet in tussen.
Toch is het een soort cooperatieve, geen gewone "onafhankelijke" firma.
uit Wikipedia :
Sie ist eine Genossenschaft mit beschränkter Haftung belgischen Rechts (société coopérative à responsabilité limitée). Bis 2007 hielt die SNCB 30 %, die SNCF 70 % der Kapitalanteile. Zum 16. Juni 2007 beteiligte sich die Deutsche Bahn mit zehn Prozent am Stammkapital der Gesellschaft. Die weiteren Anteile halten die SNCF mit 62 sowie die SNCB mit 28 Prozent.[1]
Laut Medienberichten vom Oktober 2010 wollte die Deutsche Bahn im Laufe des Jahres 2011 ihre Beteiligung an Thalys beenden.[2] Anfang 2012 wurde das Ende der Beteiligung für Ende März angekündigt.[3]