In de krant "Metro" van vrijdag 9 maart stond een heel interessant artikel. In het artikel staat te lezen dat de NMBS beloofd heeft om voor meer regelmaat in de dienstverlening te zorgen (waarmee onder meer een versterking van het weekendaanbod wordt bedoeld), na kritiek van de vereniging TreinTramBus over het gebrek aan coherent beleid van diezelfde NMBS.
Ik wou jullie allang eens contacteren met de vraag of het niet mogelijk is om bij de NMBS te pleiten voor het ook in het weekend laten rijden van treinen op de spoorverbinding Turnhout-Herentals-Nijlen-Lier-Mechelen-Brussel (die tijdens weekdagen steeds drukker bezet is overigens).
Het is toch al te gek dat de treinsporen tussen Lier en Mechelen er in het weekend zomaar liggen te liggen, zonder dat ze gebruikt worden voor reizigersvervoer (op enkele treinen in de zomermaanden na)? Wat een verspilling!
Het ontbreken van een connectie tussen Lier en Mechelen zorgt er tevens voor dat reizigers uit Turnhout, Herentals, Nijlen, Lier en de daar tussen liggende stopplaatsen tijdens het weekend steeds een tijdrovende omweg moeten maken (met extra overstap) via Antwerpen wanneer ze naar Mechelen, naar Brussel, naar de luchthavens van Zaventem of Charleroi, naar het Brusselse hinterland of naar de Ardennen willen sporen...
Dit is onbegrijpelijk vanuit ieder denkbaar standpunt en het is hoog tijd dat de NMBS aangespoord wordt - pun intended! - om deze verbinding ook in het weekend te activeren.
Het is nu hét ogenblik om in actie te treden, want in december 2013 voert de NMBS een volledig vernieuwd vervoersplan in (dat, als ik me niet vergis, technisch wordt uitgetekend door Zwitsers), en tegelijk neemt de Belgische bevolking steeds maar toe (waardoor de nood aan duurzame mobiliteitsoplossingen nog vergroot).
Daarom zou ik jullie allen willen vragen om bij de NMBS aan te dringen voor het ook tijdens het weekend laten rijden van treinen op de verbinding Turnhout-Lier-Mechelen-Brussel. Velen zullen dit in dank aanvaarden.
Activeren treinverbinding M'ln-Brussel tijdens weekends
Activeren treinverbinding M'ln-Brussel tijdens weekends
Hieronder een mail gericht aan enkele Kempense burgemeesters:
-
- Contacteer:
Re: Activeren treinverbinding M'ln-Brussel tijdens weekends
Graag - is er ergens een petitie die ik kan tekenen of moet ik op de beloftes voor oktober rekenen?
Re: Activeren treinverbinding M'ln-Brussel tijdens weekends
En dit zou zeker niet enkel mogen gelden voor deze IC. Naar mijn mening moeten alle verbindingen alle dagen rijden, enkel de frequentie mag eventueel wat lager in het weekend (om het half uur ipv om het kwartier op Antwerpen-Brussel bijvoorbeeld).