Ik ken er enkele, maar voor mezelf werk ik bijna uitsluitend met de tabelnummers uit het spoorboekje en de lijnnummers. Maar die nummers kende ik al van mijn tiende.LML schreef:IR-i = ... ?MIVB-reiziger schreef:Klinkt meer als een IR-i (al lijkt het tijdstip me wel vroeg), anders misschien een IC-M?LML schreef:Ik heb vorige maandag (19/03) de volgende trein zien rijden tussen 14:45 en 15:00 in Brussel-noord:
Eloc 18, 4x M6, 1x M6 stuurstand (koppeling) + 1x M6 stuurstand (koppeling), 4x M6, Eloc 18
Weet iemand of dit een testtrein was of een IC Tongeren-Brussel-Blankenberge/Knokke...?
IC-M = ... ?
Ik heb al lange tijd (al van kleinsaf) interesse in spooractualiteit, maar die afkortingen en terminologie van buiten blokken... daar ga ik me net niet mee bezig houden...
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: De nieuwe loks reeks 18
Dan zou ik in jouw geval toch nog een beetje met de muis spelen, want het is net omgekeerdIdeaal zou zijn als hier die afkortingen zo'n stippellijntje hadden en bij een mouse-hover event vertellen waarover het gaat. Als je vaak spoorboekjes/brochures gebruikt, leer je het vanzelf.
[...]
IC M:De Panne-Landen
IR i: Brussel-Liers

Groeten,
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ze zijn inderdaad bezig op de IC-E Tongeren - Brussel - Knokke/Blankenberge met zulke samenstelling te rijden. Ook de IR trein s'morgens in gent richting Landen wordt zo gekoppeld met de P trein uit (Poperinge) Kortrijk.LML schreef:Ik heb vorige maandag (19/03) de volgende trein zien rijden tussen 14:45 en 15:00 in Brussel-noord:
Eloc 18, 4x M6, 1x M6 stuurstand (koppeling) + 1x M6 stuurstand (koppeling), 4x M6, Eloc 18
Weet iemand of dit een testtrein was of een IC Tongeren-Brussel-Blankenberge/Knokke...?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Goed opgemerkt. Zoals een goede OV-gebruiker, geef ik de schuld aan de treinmaatschappij, DB, ik kan alleen maar OVhaltes en huurfietsen vinden, koffiebars om wakker te worden staan niet in hun appMolenbruch Y. schreef:Dan zou ik in jouw geval toch nog een beetje met de muis spelen, want het is net omgekeerdIC M:De Panne-Landen
IR i: Brussel-Liers![]()

Re: De nieuwe loks reeks 18
Oh, sorry, ik heb altijd al de link gemaakt op die manier en zie de letters ook vaak opduiken (dienstregelingen, kaarten enzovoort). Zie bijvoorbeeld ook Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Treincateg ... elgi%C3%ABLML schreef:IR-i = ... ?MIVB-reiziger schreef:Klinkt meer als een IR-i (al lijkt het tijdstip me wel vroeg), anders misschien een IC-M?LML schreef:Ik heb vorige maandag (19/03) de volgende trein zien rijden tussen 14:45 en 15:00 in Brussel-noord:
Eloc 18, 4x M6, 1x M6 stuurstand (koppeling) + 1x M6 stuurstand (koppeling), 4x M6, Eloc 18
Weet iemand of dit een testtrein was of een IC Tongeren-Brussel-Blankenberge/Knokke...?
IC-M = ... ?
Ik heb al lange tijd (al van kleinsaf) interesse in spooractualiteit, maar die afkortingen en terminologie van buiten blokken... daar ga ik me net niet mee bezig houden...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Als je hier een tijdje meeleest kan je dat vanzelf volgen hoorLML schreef:IR-i = ... ?
IC-M = ... ?
Ik heb al lange tijd (al van kleinsaf) interesse in spooractualiteit, maar die afkortingen en terminologie van buiten blokken... daar ga ik me net niet mee bezig houden...

Re: De nieuwe loks reeks 18
Dat was een algemene vraag over de betekenis van IR-i en IC-M, enz. Niet enkel naar u toe gericht. Ondertussen is het gekend, ja...Shrek schreef:Als je hier een tijdje meeleest kan je dat vanzelf volgen hoorLML schreef:IR-i = ... ?
IC-M = ... ?
Ik heb al lange tijd (al van kleinsaf) interesse in spooractualiteit, maar die afkortingen en terminologie van buiten blokken... daar ga ik me net niet mee bezig houden...

Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: De nieuwe loks reeks 18
de twee treinparen IRi worden idd 's morgens en 's avonds met 18+M6+M6+18 gereden. Overigens met genoeg vertraging door de koppeling/ontkoppeling... (woensdag en deze morgen +15 bij vertrek in Gent...)
gr, Steve
gr, Steve
-
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 12:21
- Locatie: Tingley - West Yorkshire
Re: De nieuwe loks reeks 18
This is what we think happens
Day 1
3605 De Panne – Landen 05.54 – 09.10
Day K2 couples to, and from, this train at Gent St. Pierters
3638 Landen – De Panne 14.50 – 18.10
Day 2
7015 Poperinge – Gent St. Pieters 06.00 – 07.09
3605 Gent St. Pieters – Landen 07.15 – 09.10
3638 Landen – Gent St. Pieters 14.50 – 16.42
8015 Gent St. Pieters – Kortrijk 16.49 – 17.16
8083 Kortrijk – Poperinge 18.30 – 19.11
Day 3
3606 De Panne – Landen 06.55 – 10.10 BZ 08.48
Day K4 couples to, and from, this train at Gent St. Pierters
3639 Landen – De Panne 15.50 – 19.10 BZ 17.07
Day 4
7016 Kortrijk – Gent St. Pieters 07.46 – 08.09
3606 Gent St. Pieters – Landen 08.15 – 10.10
3639 Landen – Gent St. Pieters 15.50 – 17.42
8016 Gent St. Pieters – Kortrijk 17.49 – 18.16
Iain
Day 1
3605 De Panne – Landen 05.54 – 09.10
Day K2 couples to, and from, this train at Gent St. Pierters
3638 Landen – De Panne 14.50 – 18.10
Day 2
7015 Poperinge – Gent St. Pieters 06.00 – 07.09
3605 Gent St. Pieters – Landen 07.15 – 09.10
3638 Landen – Gent St. Pieters 14.50 – 16.42
8015 Gent St. Pieters – Kortrijk 16.49 – 17.16
8083 Kortrijk – Poperinge 18.30 – 19.11
Day 3
3606 De Panne – Landen 06.55 – 10.10 BZ 08.48
Day K4 couples to, and from, this train at Gent St. Pierters
3639 Landen – De Panne 15.50 – 19.10 BZ 17.07
Day 4
7016 Kortrijk – Gent St. Pieters 07.46 – 08.09
3606 Gent St. Pieters – Landen 08.15 – 10.10
3639 Landen – Gent St. Pieters 15.50 – 17.42
8016 Gent St. Pieters – Kortrijk 17.49 – 18.16
Iain
Re: De nieuwe loks reeks 18
[quote="steved"]de twee treinparen IRi worden idd 's morgens en 's avonds met 18+M6+M6+18 gereden. Overigens met genoeg vertraging door de koppeling/ontkoppeling... (woensdag en deze morgen +15 bij vertrek in Gent..
Stopt toch met zagen over het koppelen en ontkoppelen.De meeste problemen zijn al lang opgelost.De enigste problemen die er nog soms zijn gebeuren in het weekend in landen.En dit door een aflopend spoor.Ik kan uit eigen ondervinding zeggen dat ik sneller ontkoppel met een M6bx dan met een MR96.Zeker met die nieuwe software universele mux.Dit omdat je sneller je mux'en vindt.
Stopt toch met zagen over het koppelen en ontkoppelen.De meeste problemen zijn al lang opgelost.De enigste problemen die er nog soms zijn gebeuren in het weekend in landen.En dit door een aflopend spoor.Ik kan uit eigen ondervinding zeggen dat ik sneller ontkoppel met een M6bx dan met een MR96.Zeker met die nieuwe software universele mux.Dit omdat je sneller je mux'en vindt.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Het koppelen en ontkoppelen geeft op zich steeds minder en minder problemen naargelang het ingeburgerd raakt; het enige wat nu momenteel het meeste tijd vergt met de nieuwe t18 is het invoeren van alle computergegevens (TBL, ATESS), wat telkens opnieuw nodig is wanneer de stuurpost buiten dienst gesteld werd bij het koppelen of bij frontverandering... Reken toch maar snel een 5-tal minuten extra...
Re: De nieuwe loks reeks 18
5 minuten voor Data entry(TBL) en ATESS in te geven? Dan is het toch uw eerste keer, ik doe beide op iets minder dan drie minuten.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Wat moet je dan allemaal ingeven? Dat er tijd voor nodig is, is logisch, maar als een gezonde fitte jongeman daar 3 minuten voor nodig heeft lijkt het me een nodeloos ingewikkeld of trage procedure. (Ik vermoed dus dat het probleem niet aan de TB ligt
)

Re: De nieuwe loks reeks 18
En wat is de "inhoud" van al die data ? Remkurve ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
data entry (TBL) verwacht volgende eigenschappen om de snelheid boven de 40 km/u te krijgen (indien deze info niet is ingegeven kan je dus max 45 km/u rijden):
taalkeuze (NL/FR)
identificatie bestuurder (depotnummer)
type trein (reizigers/goederen)
treinnummer
vertrek
bestemming
toegelaten snelheid
aantal rijtuigen
aantal locomotieven
anomaliën (alles wat betreft rem, maar kan overgeslagen worden indien er geen zijn)
nadien overloopt hij alles in weergave modus nog eens en op einde moet je bevestigen.
ATESS (is vooral bedoeld voor het SNCF-net)
vraagt
identificatie van de bestuurder
depot
nationaliteit
beginstation
eindstation
treinnummer
toegelaten snelheid
via (leeg te laten)
ook te bevestigen op het einde
daarna volgt nog eventueel de AFB (dient juist ingevuld te zijn om de cruise control te kunnen gebruiken)
type trein (reizigers/goederen)
lengte konvooi
gewicht konvooi
rempercentage
Dit alles doe je op een aanraakscherm wel te verstaan.
Voor de bestuurders die de HLE13 tot nu toe kennen is er niet veel geheim meer aan de menustructuur van de data entry maar voor alle andere bestuurders is die vrij nieuw (de data entry van een MS96 is eenvoudiger in te vullen wegens minder stappen).
De volgende keer ik er aan denk zal ik eens trachten mijn tijd effectief bij te houden voor het invullen van deze gegevens op de computer.
Ter info de meeste TB's herbeginnen met de invoer eens ze een fout gemaakt hebben (verkeerde cijfers ingedrukt of zo). De structuur van de data entry is dus niet aangepast met de komst van de HLE18 tov de HLE13, het enige verschil is dat het nu via een aanraakklavier gaat ipv een fysiek klavier.
In het bovenstaande geeft men de namen van de stations altijd in met de telegrafische afkortingen die we tot voor een paar weken van buiten kende, maar ze hebben de diensfiches aangepast en men kan ze daar dus ook op vinden .
taalkeuze (NL/FR)
identificatie bestuurder (depotnummer)
type trein (reizigers/goederen)
treinnummer
vertrek
bestemming
toegelaten snelheid
aantal rijtuigen
aantal locomotieven
anomaliën (alles wat betreft rem, maar kan overgeslagen worden indien er geen zijn)
nadien overloopt hij alles in weergave modus nog eens en op einde moet je bevestigen.
ATESS (is vooral bedoeld voor het SNCF-net)
vraagt
identificatie van de bestuurder
depot
nationaliteit
beginstation
eindstation
treinnummer
toegelaten snelheid
via (leeg te laten)
ook te bevestigen op het einde
daarna volgt nog eventueel de AFB (dient juist ingevuld te zijn om de cruise control te kunnen gebruiken)
type trein (reizigers/goederen)
lengte konvooi
gewicht konvooi
rempercentage
Dit alles doe je op een aanraakscherm wel te verstaan.
Voor de bestuurders die de HLE13 tot nu toe kennen is er niet veel geheim meer aan de menustructuur van de data entry maar voor alle andere bestuurders is die vrij nieuw (de data entry van een MS96 is eenvoudiger in te vullen wegens minder stappen).
De volgende keer ik er aan denk zal ik eens trachten mijn tijd effectief bij te houden voor het invullen van deze gegevens op de computer.
Ter info de meeste TB's herbeginnen met de invoer eens ze een fout gemaakt hebben (verkeerde cijfers ingedrukt of zo). De structuur van de data entry is dus niet aangepast met de komst van de HLE18 tov de HLE13, het enige verschil is dat het nu via een aanraakklavier gaat ipv een fysiek klavier.
In het bovenstaande geeft men de namen van de stations altijd in met de telegrafische afkortingen die we tot voor een paar weken van buiten kende, maar ze hebben de diensfiches aangepast en men kan ze daar dus ook op vinden .