Dit wordt hier mijn home topic vanaf nu
Nu ik bij infrabel in het ETCS-team zit kan ik dus perfect vertellen hoe het gaat met de ETCS in België.
Momenteel hebben we op lijn 3 en 4 ETCS level 2 liggen. Enkel lijn 2 zal op middellange termijn daar nog bijkomen, de omschakeling van andere lijnen naar ETCS level 2 zal langer duren, de samenwerking tussen laterale seinen en de RBC's is immers nog niet uitgewerkt. Onder andere op lijn 162 zal op termijn level 2 komen.
Daarnaast is er ook level 1, deze ligt op alle lijnen waar ook level 2 ligt (en op het infrabel-netwerk kunnen level 1 en 2 ook tegelijk in gebruik zijn).
Daarnaast zijn ook lijn 36/36N tussen Brussel en Leuven en lijn 36C/25N die de diabolo vormen, uitgerust met level 1 beveiliging.
Op korte termijn komen daar volgende lijnen bij:
-L10 tussen Antwerpen-noord en bundel zuid (de Liefkenshoektunnel dus)
-L165 Bertrix-Athus-Luxemburg/Frankrijk
-L53 Muizen-Wijgmaal
Op middellange termijn is het de bedoeling de hele route Athus-Antwerpen van ETCS te voorzien, tegen 2015 zou dit klaar moeten zijn. Daarna volgen snel de andere hoofdassen voor het goederenverkeer, maar daar is nog geen planning voor gemaakt.
Omdat Infrabel zo snel mogelijk die projecten wil kunnen homologeren en in dienst nemen hebben we een nieuwe motorwagen gekocht: de EM202. Dit blauwe wagentje zal je de komende jaren dus nog vaak op de sporen zien verschijnen.