Dubbeldektreinstellen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stef

Dubbeldektreinstellen

Bericht door Stef »

Een interessante vraag die ik in het topic van de M4'en die ik tegenkwam: zullen er ooit dubbeldekstreinen in België rijden? Ik zou zoiets persoonlijk veel liever hebben dan de huidige AM96 die nu rondrijden. Uiteraard zijn die nog te nieuw om te vervangen :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
bobke

Re: Dubbeldektreinstellen

Bericht door bobke »

Dubbeldektreinstellen hebben heel wat voordelen tov een gesleepte trein, maar in België zul je ze de eerste tien zeker niet zien denk ik. De NMBS heeft 120 nieuwe loks, daar heb je dus al ongeveer 1200 rijtuigen (kleine 600 M4, 500tal M6, nog wat M5, 160 I11) voor nodig. Als M4 uitdienst zou gaan, kampt men met een overschot aan loks?

En daarnaast denk ik dat de nmbs gewoon nieuwe M6 gaan kopen, aangezien België kampt met grote geldzorgen, zoveel mogelijk wilt besparen, gaan ze dus geen meer geld geven om een nieuwe (duurdere) type trein (bv dubbeldektreinstellen, of een ander model van dubbeldekrijtuigen) te ontwikkelen .
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Stef schreef:Ik zou zoiets persoonlijk veel liever hebben dan de huidige AM96 die nu rondrijden.
Ik vind de AM96 nochtans een stuk beter dan al het dubbeldeksmaterieel dat ik ken hoor. Meer (bagage)ruimte, geen trappen moeten op- en aflopen. Het enige tegenargument is dat dubbeldeksmaterieel een stuk meer capaciteit heeft. Het kan dus best ingezet worden waar en wanneer er geregeld overbezetting van de trein is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
groentje

Bericht door groentje »

Natuurlijk is het comfort van een MS96 veel groter, maar het is niet de meest praktische trein. Smalle deuren die het in- en uitstappen bemoeilijken, te lage capaciteit voor de drukke lijnen, eerste klasse die proportioneel veel ruimte inneemt (zonder veel zitplaatsen te bieden)... En het lijkt erop dat het alleen maar nog drukker gaat worden, waardoor MS96 nog meer synoniem zal worden voor vertraging door 'reizigersbeweging', en rechtstaan wegen onvoldoende zitplaatsen.
De nadelen zijn tegelijkertijd de voordelen voor langereafstandstreinen op rustigere trajecten, maar dat betekent dus dat je bijna geen enkele meer zou mogen zien die door de NZV rijdt, bijvoorbeeld.
Dubbeldekkers, motorstel of rijtuig, bieden wél voldoende plaats, bieden bijna iedereen een zitplaats (wat toch een pak comfortabeler is dan rechtstaan in een trein met groter zitcomfort). Ik zit ook liever in een MS96, met de nadruk op zit, maar als je niet kan zitten...
MaartendeJ

Bericht door MaartendeJ »

bobke schreef: En daarnaast denk ik dat de nmbs gewoon nieuwe M6 gaan kopen, aangezien België kampt met grote geldzorgen, zoveel mogelijk wilt besparen, gaan ze dus geen meer geld geven om een nieuwe (duurdere) type trein (bv dubbeldektreinstellen, of een ander model van dubbeldekrijtuigen) te ontwikkelen .
Als de mallen (zie VIRM in NL die zowel in 1994 als in 2010 gebruikt zijn, maar ook met DD-AR/DDM-1 (5 jaar verschil) scheelt dat heel veel.

Levering is dan ook sneller: VIRM-4 werd in 2007 besteld, juni 2008 werd het eerste (VIRM-4) treinstel gepresenteerd.
bobke

Bericht door bobke »

Als men dubbeldekstellen zou kopen, er rijden er toch wat mooie modellen rond.
Afbeelding flirt afgeleid stel Afbeelding de prachtige stellen voor zwitserland
Afbeelding die van nederland zijn nog redelijke mooie stellen
Afbeelding bombardier stellen voor sncf

voorbeelden van hoe het niet moet zijn: !!! :lol: Afbeelding lelijk Afbeelding Afbeelding heeft toch wel een extreem lange stuurpost, de zetels beginnen zelfs nog niet halvewege het rijtuig.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Doe het dan gelijk goed met deze bazige dingen:
Afbeelding Beste dubbeldekstrein die er bestaat, geweldig comfort, 200 km/h, WiFi, bar, ... :)
Tevens rijden die dingen stoptreindiensten. :mrgreen:
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Stadler KISS doet ook 200 km/u en kan ook stoptreinen rijden.
K V B

Bericht door K V B »

bobke schreef: Afbeelding heeft toch wel een extreem lange stuurpost, de zetels beginnen zelfs nog niet halvewege het rijtuig.
Dat is de fameuse Talgo dubbeldekker. Bij die trein lopen zowel de beneden verdieping als de bovenverdieping over de hele trein door, wat wel wat voordelen oplevert. Ik vind het kwa concept een interessant idee, en het is eigenlijk jammer dat het bij een concept gebleven is.
Maar je moet natuurlijk wel ergens je apparatuur kwijt. Bij de meeste dubbeldekstreinstellen concentreert men die aan de uiteinden van de rijtuigen, maar bij de Talgo dubbeldekker is dat niet mogelijk.
Dus heeft men aan beide uiteinden dan maar een soort van halve locomotief er aan geplakt.
Meer info hier:
http://www.talgo.com/pdf/T22in.pdf
Deze trein zou ik zeer graag gebouwd willen zien. Als je de neus lelijk vindt, dan kan je er natuurlijk gewoon een designbureau op zetten.
msts.be

Bericht door msts.be »

En ondertussen is ook de Meridian (BR445) weer tot leven gewekt, zij het onder een andere naam: Twindexx Vario.
http://www.bombardier.com/en/corporate/ ... 0d801f81e5
http://www.railwaygazette.com/nc/news/s ... -emus.html
http://www.eurailpress.de/article/view/ ... wse/2.html Afbeelding

Hiermee hebben alle grote spelers eindelijk een standaard dubbeldeksmotorstel in hun gamma:
Alstom: Coradia Duplex (SNCF TER2N NG/SJ X40)
Bombardier: Twindexx Vario (deze dus)
Siemens: Desiro Double Deck (SBB RABe 514 S-Bahn)
Stadler: KISS (BLS, ODEG, SBB, Westbahn, CFL)
en eventueel Skoda (CityElefant)

Het project van Talgo zie ik als afgevoerd. En over AnsaldoHaag (TAF/TSR/Z2M) zwijgen we maar, nu ze zich toch op trams gaan concentreren.
Plaats reactie