NMBS wil onderscheid 1ste en 2de klas behouden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Stef

NMBS wil onderscheid 1ste en 2de klas behouden

Bericht door Stef »

De NMBS wil het onderscheid tussen 1ste en 2e klasse behouden omdat er hiervoor een duidelijke vraag bestaat bij de klanten, vooral bij dagelijkse pendelaars en het zakelijk publiek. Bovendien levert de eerste klasse jaarlijks gemiddeld 26,5 miljoen euro aan extra inkomsten op.
Dat blijkt uit het antwoord van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) op een schriftelijke vraag van SP.A-senator Bert Anciaux.

De ticketprijs in 1ste klasse is 50 procent duurder dan de prijs in 2de klas. Ook het comfortniveau is er hoger, onder meer door het geringere aantal zetels.

'Een aanzienlijk deel van de pendelaars - ambtenaren, occasionele reizigers en werknemers van bedrijven - verkiezen een reis in 1ste klas. De NMBS wil met het extra comfort in 1ste klasse bovendien extra reizigers aantrekken. Hierbij wordt vooral gedacht aan een grote groep automobilisten die duidelijk gesteld zijn op comfort', aldus Magnette.

Het ombouwen van 1ste klas rijtuigen zou overigens een hoge investering vergen.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 120418_120
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Stijn82

Re: NMBS wil onderscheid 1ste en 2de klas behouden

Bericht door Stijn82 »

Perfect logisch imho, alleen zouden ze dan ook wel eens wat moeite mogen doen om van de 1e klas terug een 1e klas te maken.
sippycarlito

Bericht door sippycarlito »

ik kan het allemaal goed begrijpen dat ze eerste klas behouden, maar soms is er wel teveel eerste klas netzoals de AM 96 waar er 1/3 vd trein 1ste klas is. Daar zou op z'n minst nog een stukje af mogen. Maar persoonlijk rijd ik ook graag in 1ste.
bobke

Bericht door bobke »

sippycarlito schreef:ik kan het allemaal goed begrijpen dat ze eerste klas behouden, maar soms is er wel teveel eerste klas netzoals de AM 96 waar er 1/3 vd trein 1ste klas is. Daar zou op z'n minst nog een stukje af mogen. Maar persoonlijk rijd ik ook graag in 1ste.
Correct gezien is in de AM96, geen 1/3 eerste klas é :p, namelijk ik dacht 60 stoelen eerste klas en in de andere twee wagons elk 80 ongeveer. Dat maakt een percentage van 27% eerste klasse en niet 33% :lol:
Steven

Bericht door Steven »

Je moet inderdaad de stoelen tellen en niet de rijtuigen, want het rijtuig eerste klasse bevat ook de pakwagen, de mindervalide WC (die dus meer plaats nodig heeft als de wc's in de andere rijtuigen) alsook het compartiment voor de treinbegeleider. Een iets groter platform bij opstap (kwestie van met die rolstoelen te kunnen draaien is ook aanwezig.
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

bobke schreef:Correct gezien is in de AM96, geen 1/3 eerste klas é :p, namelijk ik dacht 60 stoelen eerste klas en in de andere twee wagons elk 80 ongeveer. Dat maakt een percentage van 27% eerste klasse en niet 33% :lol:
Een AM96 heeft 45 zitplaatsen in eerste klasse en 88 + 79 = 167 zitplaatsen in tweede klasse. Dat maakt dus 21,2% eerste klasse...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
bobke

Bericht door bobke »

Paul schreef:
bobke schreef:Correct gezien is in de AM96, geen 1/3 eerste klas é :p, namelijk ik dacht 60 stoelen eerste klas en in de andere twee wagons elk 80 ongeveer. Dat maakt een percentage van 27% eerste klasse en niet 33% :lol:
Een AM96 heeft 45 zitplaatsen in eerste klasse en 88 + 79 = 167 zitplaatsen in tweede klasse. Dat maakt dus 21,2% eerste klasse...
Ah is het maar 45 stoelen. Wel ja, ik had het cijfer opgegeven van een I11 rijtuig (omdat de inrichting gelijkaardig is aan AM96) eigenlijk.
Steven

Bericht door Steven »

maar bij een i11 is er geen mindervalide wc, geen stuurpost, geen pakafdeling en kleinere platforms aan de deuren, dus logisch dat er in die rijtuigen eerste klasse meer plaats is dan bij de MS96
Plaats reactie