Station Hansbeke en omgeving !
Station Hansbeke en omgeving !
Wat gaat er juist gebeuren op de lijn van Gent naar Brugge ter hoogte van Hansbeke ?
Er zijn blijkbaar al werken aan de gang voor het aanleggen van extra sporen, zo zou ook het stationsgebouw van Hansbeke moeten wijken voor de uitbreiding en ook andere gebouwen en zouden ook de onteigeningen al aan de gang zijn en dan zullen daar in de buurt ook wel verschillende overwegen worden gesloten of vervangen door een tunnel of brug.
Is het ook de bedoeling nu om een hoge snelheidslijn naar de kust door te trekken ?
Er zijn blijkbaar al werken aan de gang voor het aanleggen van extra sporen, zo zou ook het stationsgebouw van Hansbeke moeten wijken voor de uitbreiding en ook andere gebouwen en zouden ook de onteigeningen al aan de gang zijn en dan zullen daar in de buurt ook wel verschillende overwegen worden gesloten of vervangen door een tunnel of brug.
Is het ook de bedoeling nu om een hoge snelheidslijn naar de kust door te trekken ?
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Geen linkje naar het project zoals bij het GEN, maar de lijn 50A wordt op 4 sporen gebracht tussen Gent en Brugge, dit om de toegankelijkheid van de haven van Zeebrugge te verhogen en het trage en snelle verkeer te kunnen splitsen. Niet alleen Hansbeke, ook Drongen zal worden afgebroken.
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Zodoende heeft men vier sporen tussen Gent en Brugge. De twee buitenste aan 160 km/u en de twee binnenste aan 200 km/u. Alle overwegen verdwijnen en zal men vervangen door een brug of tunnel.
Re: Station Hansbeke en omgeving !
En om dan antwoord te geven op de vraag of dat een hogesnelheidslijn is: nee, daar zullen dezelfde reizigerstreinen over rijden als vandaag, maar een tikkeltje sneller. (En er is wat meer capaciteit voor de goederentreinen, maar die zie ik niet aan 200km/u daar voorbij snellen).
Laatst gewijzigd door kika op 25 apr 2012, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Heren alvast bedankt voor de "snelle" reacties.
Dan komt er vermoedelijk naast het bestaande dubbele spoor aan elke kant één spoor bij, zou ik denken !
... 2 oude stationsgebouwen met omgeving die verdwijnen, weer een stuk nostalgie, zeker voor de bewoners in de buurt, die zal verdwijnen, spijtig maar noodzakelijk !
Is daar ook een eind- of streefdatum opgeplakt ?
(... zal wel snel moeten gaan ... economisch belang ! )
Dan komt er vermoedelijk naast het bestaande dubbele spoor aan elke kant één spoor bij, zou ik denken !
... 2 oude stationsgebouwen met omgeving die verdwijnen, weer een stuk nostalgie, zeker voor de bewoners in de buurt, die zal verdwijnen, spijtig maar noodzakelijk !
Is daar ook een eind- of streefdatum opgeplakt ?
(... zal wel snel moeten gaan ... economisch belang ! )
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Het stationsgebouw van Beernem zou verplaatst worden, meen ik begrepen te hebben, maar inderdaad, dat van Drongen en van Hansbeke gaat eraan. Nu, de omgeving van pakweg station Herent is ook serieus aangepakt, maar de huidige situatie is er, me dunkt, toch niet zoveel slechter op geworden...
Re: Station Hansbeke en omgeving !
einde voorzien in 2016 volgens de website van InfrabelLucien schreef: Is daar ook een eind- of streefdatum opgeplakt ?
(... zal wel snel moeten gaan ... economisch belang ! )
http://www.infrabel.be/nl/buurtbewoners ... -en-brugge
Het zou mij niet verbazen dat het wat langer gaat duren door de budgetbeperkingen.
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Drongen is al een aantal maand volledig gesloopt.groentje schreef:dat van Drongen en van Hansbeke gaat eraan.
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Hallo,
Het is inderdaad jammer van deze knappe stations.
Het station van drongen ligt al sinds augustus plat, dat van Hansbeke zal wel volgen, fotografen zijn dus (al lang) gewaarschuwd

Maar ik vermoed dat ze eerst van Gent tot Landegem alles zullen afwerken, voor ze het stuk naar Aalter aanpakken?
Het was het station van Oostkamp dat zou verplaatst worden nota bene.
En wat ik heb horen waaien is dat er tussen Aalter en Brugge maar 3 sporen komen, vanwege budgetbeperkingen...
En ik vermoed dat dit alles véél langer zal duren als je ziet hoe lang men al bezig is aan het deel Gent-Landegem...
Groeten,
Joris De Mol
Het is inderdaad jammer van deze knappe stations.
Het station van drongen ligt al sinds augustus plat, dat van Hansbeke zal wel volgen, fotografen zijn dus (al lang) gewaarschuwd


Maar ik vermoed dat ze eerst van Gent tot Landegem alles zullen afwerken, voor ze het stuk naar Aalter aanpakken?
Het was het station van Oostkamp dat zou verplaatst worden nota bene.
En wat ik heb horen waaien is dat er tussen Aalter en Brugge maar 3 sporen komen, vanwege budgetbeperkingen...
En ik vermoed dat dit alles véél langer zal duren als je ziet hoe lang men al bezig is aan het deel Gent-Landegem...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Station Hansbeke en omgeving !
De laatste foto is ondertussen ook al gedateerd. In Drongen liggen er namelijk al nieuwe perrons (nog niet de volledige lengte). Van de perrons op de foto is geen spoor meer.
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Hallo,
Klopt, die onderste foto is van eind augustus 2011. Mocht je vandaag een gisteren-vandaag proberen maken vrees ik dat er nogal weinig herkenningspunten zouden zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Klopt, die onderste foto is van eind augustus 2011. Mocht je vandaag een gisteren-vandaag proberen maken vrees ik dat er nogal weinig herkenningspunten zouden zijn...
Groeten,
Joris De Mol
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Aan 200 km/u zal men ETCS plaatsen en zullen er dus ook andere veiligheidsmaatregelen toegepast moeten worden.
Een rood mobiel sein moet je bijvoorbeeld niet meer respecteren aan 200 km/u.
Voorzichtige rit of rit op zicht is dan ook verleden tijd.
Een rood mobiel sein moet je bijvoorbeeld niet meer respecteren aan 200 km/u.
Voorzichtige rit of rit op zicht is dan ook verleden tijd.
-
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
- Locatie: Aalter
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Veel materiaal zal dan niet kunnen rijden op de twee middelste sporen. T13 en T18 met I11 - en M6 stuurrijtuig?



Re: Station Hansbeke en omgeving !
Rit op zicht en voorzichtig rijden bestaat zelfs op HSL verkeer. Ik heb het al toegepast op L2. Verder nog aanvullen dat de M6 geen 200km/u mag rijden enkel de i6, i10 en i11. Van de i6 en i10 niet eens alle rijtuigen.markske schreef:Aan 200 km/u zal men ETCS plaatsen en zullen er dus ook andere veiligheidsmaatregelen toegepast moeten worden.
Een rood mobiel sein moet je bijvoorbeeld niet meer respecteren aan 200 km/u.
Voorzichtige rit of rit op zicht is dan ook verleden tijd.
Re: Station Hansbeke en omgeving !
Alle treinen kunnen daar rijden hoorTreinen9880 schreef:Veel materiaal zal dan niet kunnen rijden op de twee middelste sporen. T13 en T18 met I11 - en M6 stuurrijtuig?

