De bovenleiding hoort nu eenmaal bij de trein.
Soms is ze lelijk als er veel te veel palen staan die verroest zijn maar ze kan ook mooi zijn zoals 25-kV versie.
Zonder bovenleiding moeten we met ze'n allen met diesel rijden en met die schaarse voorraden (en de kostprijs tegenwoordig) zal da moeilijk worden. Of we kunnen natuurlijk de stomers weer bovenhalen !
Voor sommige fotografen kan ze mss in de weg staan, maar je kunt je er wel op baseren zodat je rechtere foto's maakt en ze mooi kan inkaderen met een portiek.
Voor de diesel- en stoomfreak zal ze natuurlijk lelijk zijn
Maar bekijk het ook van de andere kant. Zonder de bovenleiding moeten we veel missen en zou het langer duren tegen we op onze bestemming zijn.
hoeft een rechte foto? soms is het mooier (WEL DIESELLIJN, zonder wasdraad) om wat schuiner te gaan in een bocht, dan heb je ook een tof zicht, maar zoals je zei, het kan wel helpen recht te fotograferen
tegen bovenleidingen heb ik niets, ze zijn nu eenmaal noodzakelijk
wel is de Belgische bovenleidingstructuur nogal lomp, dikke palen in het grijs (nu vele al rood van het roesten) met veel dikke draad erboven
buitenlandse bovenleidingen zijn soms eleganter
er is een voordeel aan, je kunt de palen gebruiken om je foto horizontaal te zetten (als ze recht staan tenminste)
de dikke draden zijn noodzakelijk hoor hier buitelandse is dunner om vrij logische reden, hoe hoger de spanning op de draad hoe lager de stroom. hoe lager de stroom hoe dunner de draad mag zijn. en aangezien zowel duitsland frankrijk als luxemburg spanningen gebruiken die hoger liggen als de belgische hoef ik niets meer van uitleg extra te geven
Steven schreef: hoe hoger de spanning op de draad hoe lager de stroom.
examenvraag 3de jaar electrotechnieken
ook elektriciteit gevolgd ?
Da's tamelijke basiskennis e
U blijft hetzelfde, I is het hoogst bij het vertrekken, want U*I moet groot genoeg zijn om de trein vooruit te krijgen, en dan zakt I naarmate de trein zijn maximumsnelheid haalt...
Ik kom nét terug van Praag, en moet zeggen. De belgische bovenleidingen zijn echt mooi! In Tsjechië zijn de bovenleidingen niet om aan te zien. En de rest van de spoorwegen eigenlijk ook niet.
SIMPY.be schreef:Ik kom nét terug van Praag, en moet zeggen. De belgische bovenleidingen zijn echt mooi! In Tsjechië zijn de bovenleidingen niet om aan te zien. En de rest van de spoorwegen eigenlijk ook niet.