Steven op de HSL kan men de opdracht geven om de snelheid te beperken tot 160 km/u (170 km/u met TVM), hierna zal men dan rit op zicht voorschrijven.
ETCS heeft deze mogelijkheid niet, hier zal men de beweging moeten sperren.
Ik denk zelf dat een achteruitrit of terugrit niet mogelijk is met ETCS (hiervoor moet ik wel nog even mijn boeken raadplegen)
Station Hansbeke en omgeving !
Re: Station Hansbeke en omgeving !
ERTMS kan lager snelheden opleggen dan 160km/h.
Rijden op zicht kan op ten alle tijden worden opgelegd bij een bord of sein. Shunting Mode. (Rangeer mode.)
Achteruit kan alleen in Shunting mode. Maar dan nog tot aan het sein. Zodra je weer een balise passeert heb je nieuwe info en kan hij je tot stilstand brengen.
Rijden op zicht kan op ten alle tijden worden opgelegd bij een bord of sein. Shunting Mode. (Rangeer mode.)
Achteruit kan alleen in Shunting mode. Maar dan nog tot aan het sein. Zodra je weer een balise passeert heb je nieuwe info en kan hij je tot stilstand brengen.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Een rit op zicht opgegeven door traffic control kan wel. Het gaat dan om documenten met de nodige info, afstandspunten, reden, ... gewoon een zaak van procedures en niet noodzakelijk van signalisatie (procedure E370 laat zo veel zaken toe om uit te voeren).markske schreef:Steven op de HSL kan men de opdracht geven om de snelheid te beperken tot 160 km/u (170 km/u met TVM), hierna zal men dan rit op zicht voorschrijven.
ETCS heeft deze mogelijkheid niet, hier zal men de beweging moeten sperren.
Ik denk zelf dat een achteruitrit of terugrit niet mogelijk is met ETCS (hiervoor moet ik wel nog even mijn boeken raadplegen)
Steven het volgende is een uittreksel van een nota van Paul Boydens, dienstchef I-N 3.
Bijzondere voorschriften voor volgende lijnvakken uitgerust met laterale seininrichting én stuurpostsignalisatie ETCS niveau 1, vanf, 1 maart.
Lijn 36, 36N, 36C, 36C/1, 36/1 en 36/3.
a. art. 2.4 : verbod van beveiliging van spoorwegpersoneel door middel van schildwachten of van beveiliging van personeel van de politie, hulpdiensten en/of Securail door middel van voorzichtig rijden.
De beveiliging van spoorwegpersoneel en van personeel van de politie, hulpdiensten en/of Securail bij tussenkomst mag enkel verzekerd worden door een sperring van de beweging door middel van gesloten vaste stopseinen vanop de betrokken seinposten.
Motivering :
-de bestuurder van een trein in ETCS niveau 1 met modus FS (Full Supervision) dient de mobiele seinen niet langer in acht te nemen;
-de toegelaten snelheid in ETCS niveau 1 voor de lijn 36N zal 200 km/u bedragen, waardoor de maximumsnelheid van 160 km/u voor het gebruik van
schildwachten wordt overschreden;
- de uitgevoerde risico-analyse van I-TN.21 voor lijnen uitgerust met laterale seininrichting en stuurpostsignalisatie ETCS heeft uitgewezen dat een beveiliging van personeel enkel mag door middel van een sperring van de beweging of een buitendienststelling.
Nu mag je altijd twijfelen aan mijn woorden , tenslotte maar een eenvoudige E/OSTCH. Maar aan de woorden van een dienstchef twijfel ik dus nooit.
Het gebruik van een E370 is toegelaten maar enkel bij een paar voorvallen, zolang er maar geen personeel ter plaatse moet gaan.
Ook mag er geen gebruik gemaakt worden van een kortsluitkabel (is ook enkel toegelaten op lijnen tot 160 km/u).
Er is ook een verbod van verkeer over een spoor na melding van onregelmatigheid aan het spoor (enkel E370 aan 20 km/u om het spoor te verlaten).
Ook verbod tot "achteruitrit" van een trein in ETCS niveau 1, behoudens in geval van miszending of wedersamenstelling na koppelingsbreuk.
Er zijn zelfs nog meerdere aanpassingen aan de reglementering bij lijnen aan 200 km/u maar toch een beetje veel om hier allemaal op te noemen.
Bijzondere voorschriften voor volgende lijnvakken uitgerust met laterale seininrichting én stuurpostsignalisatie ETCS niveau 1, vanf, 1 maart.
Lijn 36, 36N, 36C, 36C/1, 36/1 en 36/3.
a. art. 2.4 : verbod van beveiliging van spoorwegpersoneel door middel van schildwachten of van beveiliging van personeel van de politie, hulpdiensten en/of Securail door middel van voorzichtig rijden.
De beveiliging van spoorwegpersoneel en van personeel van de politie, hulpdiensten en/of Securail bij tussenkomst mag enkel verzekerd worden door een sperring van de beweging door middel van gesloten vaste stopseinen vanop de betrokken seinposten.
Motivering :
-de bestuurder van een trein in ETCS niveau 1 met modus FS (Full Supervision) dient de mobiele seinen niet langer in acht te nemen;
-de toegelaten snelheid in ETCS niveau 1 voor de lijn 36N zal 200 km/u bedragen, waardoor de maximumsnelheid van 160 km/u voor het gebruik van
schildwachten wordt overschreden;
- de uitgevoerde risico-analyse van I-TN.21 voor lijnen uitgerust met laterale seininrichting en stuurpostsignalisatie ETCS heeft uitgewezen dat een beveiliging van personeel enkel mag door middel van een sperring van de beweging of een buitendienststelling.
Nu mag je altijd twijfelen aan mijn woorden , tenslotte maar een eenvoudige E/OSTCH. Maar aan de woorden van een dienstchef twijfel ik dus nooit.
Het gebruik van een E370 is toegelaten maar enkel bij een paar voorvallen, zolang er maar geen personeel ter plaatse moet gaan.
Ook mag er geen gebruik gemaakt worden van een kortsluitkabel (is ook enkel toegelaten op lijnen tot 160 km/u).
Er is ook een verbod van verkeer over een spoor na melding van onregelmatigheid aan het spoor (enkel E370 aan 20 km/u om het spoor te verlaten).
Ook verbod tot "achteruitrit" van een trein in ETCS niveau 1, behoudens in geval van miszending of wedersamenstelling na koppelingsbreuk.
Er zijn zelfs nog meerdere aanpassingen aan de reglementering bij lijnen aan 200 km/u maar toch een beetje veel om hier allemaal op te noemen.
ik twijfel niet aan die woorden, ik wilde enkel duidelijk maken dat de lijst met redenen om "rit op zicht te rijden(ROZ)" of "voorzichtig rijden" langer is dan diegene die jij weergeeft, personen gemeld in het spoor (nee geen hulpdiensten, spoorwegpersoneel) past men nog steeds gewoon de E370 toe met de nodige regels, onze HLT is op dat vlak niet aangepast. Ik ga evengoed al die kleine details hier niet schrijven maar zeggen dat men geen ROZ of voorzichtig rijden meer toepast is veel te kort door de bocht.
Inderdaad bij personen langs het spoor E370, echter bij een melding van personen langs het spoor moeten we het SOC inlichten die dan weer op hun beurt de politie of Securail inlichten. Het gevolg is ...
Een filmpje van Infrabel over het 3de en 4de spoor tussen Gent en Brugge is vandaag op youtube gezet:
http://www.youtube.com/watch?v=EDzNf3CX ... e=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=EDzNf3CX ... e=youtu.be
Op 0:50, zijn dat wagons die over een helling zijn geduwd en via een wisselcomplex op het juiste spoor bollen?
Lijkt er wel op, ja (anders is er iets flink mis!). Weet nog de allereerste keer dat ik dat zag in Antwerpen-Noord - lang geleden, toen ik er nog niets van afwist: ik dacht dat ze helemaal gek geworden waren...Jeroen schreef:Op 0:50, zijn dat wagons die over een helling zijn geduwd en via een wisselcomplex op het juiste spoor bollen?