TREINERGERNISSEN.

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
groentje

Re: TREINERGERNISSEN.

Bericht door groentje »

Tja, dat is dan voor de slimmeriken, hé.
Al moet ik toegeven dat het ook meespeelt dat je in België niet zeker kan weten hoelang de trein zal zijn. Ik heb het slechts een keer bijna meegemaakt, maar een onvoorziene kortere samenstelling deed mij bijna mijn trein missen, omdat ik te ver naar voren stond, en de treinbegeleider al gefloten had omdat hij me niet had gezien. Tja, als ze plots een klassiekje sturen in plaats van en sleep M6-en...
loic1811

Bericht door loic1811 »

dat bedoel ik dus zoals de ic-a die zit stampvol buiten de 2 laatste rijtuigen(als hij naar oostende rijd ) en ik vermoed dat het naar eupen dan de eerste 2 rijtuigen zo goed als leeg is
overweg13

Bericht door overweg13 »

hle2127 schreef:dat bedoel ik dus zoals de ic-a die zit stampvol buiten de 2 laatste rijtuigen(als hij naar oostende rijd ) en ik vermoed dat het naar eupen dan de eerste 2 rijtuigen zo goed als leeg is
Bij de IC-A is het eigenlijk simpel. Reizigers hebben zo al de neiging om in het midden van de trein in te stappen; als daar dan ook nog eens de eersteklasserijtuigen hangen (2 of 3) dan heb je ook nog het samendrukeffect in de rijtuigen die daar net voor of net achter hangen. Het gevolg is dat je dus ongeveer 3 à 4 rijtuigen achteraan de trein hebt (richting Oostende) waar nauwelijks iemand zit.
Maar het zou een goed idee zijn om de lengte (en waar mogelijk de samenstelling) van alle treinen om te roepen. Nu ja, dan hangt het er nog van af hoe de reizigers reageren. Ik weet zo onderhand wel waar de eerste klasse hangt in de IC-A, maar ik heb het al meegemaakt dat een onderstationschef op het perron tegen de reizigers zegt dat ze zich in de zone bevinden waar de eerste klasse zal staan. Géén kat die beweegt! Liever opschuiven op het moment dat de trein stilstaat, of door eerste naar tweede drentelen (als dat al gebeurt...) dan enkele voorzorgen te nemen. Zoals ik het een TB eens hoorde zeggen: zelfs als ze er 15 rijtuigen zouden aanhangen, dan zouden ze nog allemaal in de 4 middelste zitten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

Op dat vlak zijn de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse schermen beter, perrons zijn daar in meerdere zones verdeeld (meer dan A en B) en men duid op die schermen aan waar welke rijtuigen hangen (1ste, 2de en bar). Die zorgt in alle gevallen voor een betere doorstroming en dus sneller uit en instappen van mensen.
Asterix

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Ik weet zo onderhand wel waar de eerste klasse hangt in de IC-A, maar ik heb het al meegemaakt dat een onderstationschef op het perron tegen de reizigers zegt dat ze zich in de zone bevinden waar de eerste klasse zal staan. Géén kat die beweegt!
Natuurlijk niet, ik luister ook al lang niet meer naar wat zo een O/STCH zegt. De helft van de keren klopt zijn info gewoonweg niet, of het nu gaat om welke trein als eerste naar een bepaalde bestemming zal vertrekken (bij vertraging van een andere) of waar een trein nu precies gaat stoppen aan het perron of nog hoe je best kan overstappen, bekijk het of zoek het op want het vragen aan iemand op het perron of aan het loket levert vaak veel cafépraat maar ook niet meer dan dat op.
kika

Bericht door kika »

Steven schreef:Op dat vlak zijn de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse schermen beter, perrons zijn daar in meerdere zones verdeeld (meer dan A en B) en men duid op die schermen aan waar welke rijtuigen hangen (1ste, 2de en bar). Die zorgt in alle gevallen voor een betere doorstroming en dus sneller uit en instappen van mensen.
Er zijn uiteraard tegenvoorbeelden te geven, maar over het algemeen is dat inderdaad een te volgen voorbeeld. Het belangrijkste vergat je nog: die zones en rijtuiglocaties moeten duidelijk aangegeven zijn. Waar die er op dit moment al zijn is het huilen met de pet op: kijk bvb. naar Brussel Noord.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Jeroen schreef:
overweg13 schreef:Ik weet zo onderhand wel waar de eerste klasse hangt in de IC-A, maar ik heb het al meegemaakt dat een onderstationschef op het perron tegen de reizigers zegt dat ze zich in de zone bevinden waar de eerste klasse zal staan. Géén kat die beweegt!
Natuurlijk niet, ik luister ook al lang niet meer naar wat zo een O/STCH zegt. De helft van de keren klopt zijn info gewoonweg niet, of het nu gaat om welke trein als eerste naar een bepaalde bestemming zal vertrekken (bij vertraging van een andere) of waar een trein nu precies gaat stoppen aan het perron of nog hoe je best kan overstappen, bekijk het of zoek het op want het vragen aan iemand op het perron of aan het loket levert vaak veel cafépraat maar ook niet meer dan dat op.
Geloof je nu echt dat iemand die per dag een 15-tal van die treinen ziet binnenkomen, die bovendien altijd in dezelfde samenstelling rijden, niet weet waar die eerste klasse zal hangen?
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje

Bericht door groentje »

Het durft al eens misgaan, gedurende jaren kenden we bij Infrabel alleen maar de theoretische samenstelling van de treinen, als er dan eens iets was misgegaan, en er vervangmaterieel was opgestuurd, dan wisten we dat niet. Ook nu nog moeten we gaan zoeken naar de juiste samenstelling, er is geen directe link.
Het beste zou zijn dat de samenstelling verplicht wordt meegedeeld bij vertrek, zoals bij goederentreinen, en er bij afwijkingen van de normale samenstelling automatisch een opmerking zou worden gegenereerd, die dan kan worden omgeroepen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

groentje schreef:Het durft al eens misgaan, gedurende jaren kenden we bij Infrabel alleen maar de theoretische samenstelling van de treinen, als er dan eens iets was misgegaan, en er vervangmaterieel was opgestuurd, dan wisten we dat niet. Ook nu nog moeten we gaan zoeken naar de juiste samenstelling, er is geen directe link.
Het beste zou zijn dat de samenstelling verplicht wordt meegedeeld bij vertrek, zoals bij goederentreinen, en er bij afwijkingen van de normale samenstelling automatisch een opmerking zou worden gegenereerd, die dan kan worden omgeroepen.
En waarom die ook niet meedelen aan de reiziger? Ik ken iemand die me al een paar keren komen vragen is: hoe komt het toch dat ik altijd aan die 1 sta? Wat moet je daar dan op antwoorden? Vooral mensen die niet al te stevig op hun benen staan en er geen spurtje meer kunnen uitpersen, moeten dan steevast instappen op een moment dat de beste plaatsjes ingenomen zijn. En waarschijnlijk gebeurt het omgekeerde ook: reizigers met een eersteklasbiljet die altijd ver van dat bepaalde rijtuig af staan. Op de verbinding Brussel - Moeskroen (en Brussel - Ans, want het gaat om hetzelfde stel) zit een erg lang stel M4 met 1 stuurstandrijtuig eerste klas en 10 tweedeklasrijtuigen. Dat is voor sommigen echt onoverbrugbaar. Om het dan nog niet te hebben over de aansluiting in Moeskroen: als je geen voorzorgsmaatregelen neemt - en een toevallige reiziger kan dat niet - mis je gewoon je aansluiting naar Kortrijk, zelfs als je op tijd aangekomen bent. Tenzij je zin hebt om 10 rijtuigen ver te lopen.
Met vriendelijke groet

overweg13
groentje

Bericht door groentje »

Volkomen mee eens, Vic. Maar daarvoor moet dus stap 1 zijn: zelf op de hoogte zijn van de juiste samenstelling.
Goed nieuws: op de perrons voor lange afstandstreinen in Brussel-Zuid (voorlopig alleen daar, ja) komen er schermen die de samenstelling van de trein weergeven. Mits goede kritieken, wil men het systeem uitbreiden.
Asterix

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Het durft al eens misgaan, gedurende jaren kenden we bij Infrabel alleen maar de theoretische samenstelling van de treinen, als er dan eens iets was misgegaan, en er vervangmaterieel was opgestuurd, dan wisten we dat niet. Ook nu nog moeten we gaan zoeken naar de juiste samenstelling, er is geen directe link.
De man op het perron wordt misschien door de blok ook te weinig ingelicht over de reële samenstellingen. Een communicatieketen met verschillende tussenpersonen blijft een probleem. Ik denk dat er nog veel zal moeten gebeuren om van de toezichthouder op het perron een echte 'vertegenwoordiger' van de maatschappij naar haar reizigers toe, te maken.

En dan is er ook nog het probleem dat blijkbaar verschillende TB's zich niet houden aan de stopmarkeringen aan het perron.
jens123

Bericht door jens123 »

Idioten die de hele tijd voor de lol op de hulpknop zitten te duwen in de M6-treinen. Werd vanavond nog eens gedemonstreerd op de NZV...

Om horendol van te worden :evil:
Thieskes

Bericht door Thieskes »

een trein ergernis van mij is dat het af en toe lijkt of alle mooie treinen alleen maar rijden als ik moet werken of andere afspraken heb staan :x
Mechanik

Bericht door Mechanik »

Jeroen schreef: En dan is er ook nog het probleem dat blijkbaar verschillende TB's zich niet houden aan de stopmarkeringen aan het perron.
en wat bedoel je daarmee? Ik zie weinig treinen echt ver stoppen van de "aanwijzers" ..
Ikzelf stop op bepaalde stations express een aanwijzer te ver ... omdat de mensen ook te ver staan .. :-)
Soms zijn dergelijke aanwijzers ook SLECHT geplaatst zoals te Ternat ... voor de plaat 2 die staat juist op de onderdoorgang ipv NA de trappen geplaatst te zijn
Steven

Bericht door Steven »

Jeroen schreef:
De man op het perron wordt misschien door de blok ook te weinig ingelicht over de reële samenstellingen. Een communicatieketen met verschillende tussenpersonen blijft een probleem. Ik denk dat er nog veel zal moeten gebeuren om van de toezichthouder op het perron een echte 'vertegenwoordiger' van de maatschappij naar haar reizigers toe, te maken.

En dan is er ook nog het probleem dat blijkbaar verschillende TB's zich niet houden aan de stopmarkeringen aan het perron.

Het zijn dan ook maar indicatiebordjes en niet het enige waar de bestuurder naar moet kijken. Waar staan de mensen, waar is de uitgang, waar hangt een zichtbare avg. Dit alles bepaald voor de bestuurder de plaats waar hij stopt.
Plaats reactie