spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door dentheo »

4303 schreef:Alles is klaar. De afstand van Schaarbeek tot de luchthaven is 10 km. Schaarbeek - Mechelen is 18 km. Luchthaven Mechelen is 15 km. Let wel op dit zijn afstanden bij benadering. Heb ze van de lijnfiches. Zijn niet zo precies dan de ssp.
Sloeg mij wel tegen, tijdwinst uit Kalmthout blijkt slechts 8 minuten ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

De snelste tijd vanuit Kalmthout zal 1u05 worden, echter enkel tijdens de week in de ochtendspits naar de luchthaven voor de rest klopt uw info zoals ik hem tot nu toe kon vinden.
dentheo

Bericht door dentheo »

Wat wel een verschil maakt, nu één trein per uur met die tijd, nadien 2...
Theo
Groeten vanop de Heide
TB_worden

Bericht door TB_worden »

Steven schreef:
KB schreef:
ronny schreef:Dan zou je bvb evengoed de trein naar Genk in deze 3 haltes kunnen laten stoppen in de daluren.
Breng ze niet op ideeën, de treinverbindingen vanuit Limburg naar de rest van het land zijn zo al traag genoeg.
zoals ik al schreef was dit vroeger wel het geval maar sinds de boog naar Leuven vanuit de luchthaven op is niet meer.
Persoonlijk vind ik het nog steeds een kloteverbinding, maar soit... Ik verwacht ook niet elk uur een rechtstreekse trein Genk-Luchthaven, ik zou het alleen appreciëren als ze enkele stops tussen Genk en Leuven (het overstapstation) en dus ook Brussel zouden schrappen.

Ik vind het overbodig om te stoppen in Bokrijk (passagiers kunnen gemakkelijk naar Genk gaan), Kiewit of Alken (kunnen bediend worden door Hasselt). Als je enkel Genk - Hasselt - Sint-Truiden - Tienen - Leuven - Brussel N/C/Z zou hebben, zou de verbinding toch al iets aantrekkelijker zijn, m.i.

Voor wat Limburg betreft, laat je dan maar een L-trein rijden Sint-Truiden - Alken - Hasselt - Kiewit - Bokrijk - Genk. Als de NMBS dat niet kan voorzien, dan moet het net voor lokale treinen maar opengesteld worden voor andere operatoren. Misschien, héél misschien, krijg je dan in de verre toekomst ook weer een betere spoorontsluiting van Limburg, maar daar moet het Spartacusgedrocht al voor zorgen.
TB_worden

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef:Vrijdag was ik in het station van de luchthaven. Alles is daar klaar op het eerste zicht. Laat de treintjes maar komen !
Daar is al een hele tijd alles klaar. Treinen stoppen er ook ineens een pak verder dan vroeger. Soit, eigenlijk is de hele tunnel klaar. Nu zou men bezig zijn met de testen, worden er opleidingen gegeven aan externe (veiligheids)partners en komt er nog een grote rampoefening met verschillende veiligheidsdisciplines. Begin juni zou de lijn dan operationeel moeten zijn.

Als je op het uiteinde van het station gaat staan, krijg je ook een mooi zicht op het indrukwekkende wisselcomplex in de richting van Brucargo. En tenslotte zie je ook dat er rekening is gehouden met een eventuele uitbreiding tot 4 sporen.
TB_worden

Bericht door TB_worden »

stefanic schreef: 2) Denk er ook aan dat juni een zeer slechte periode is om de treindienst aan te passen. Wil jij gaan vertellen aan de TBS dat ze tijdens de verlofperiode (eigenlijk vanaf de verlofperiode) nog eens extra diensten gaan moeten doen, terwijl ze nu al geen verlof kunnen pakken door de werkdruk.
Werkdruk? Welke werkdruk? Uit het antwoord van Jannie Haeck kan ik toch afleiden dat er voldoende treinbestuurders zijn... :roll:

Om direct duidelijk te zijn: ik had via toenmalig minister Vervotte een vraag gestuurd waarom alle ASO-diploma's voldoende waren om treinbestuurder te worden, en TSO-diploma's niet. Het antwoord van de grote baas van de NMBS was dat de huidige functievoorwaarden een voldoende instroom van kandidaat-treinbestuurders verzorgden...
Steven

Bericht door Steven »

je hebt langs ene kant het aantal treinbestuurders in totaal en langs de andere kant de verdeling over de verschillende depots, er zijn een aantal depots die misschien het correcte aantal bestuurders hebben maar of ze eerlijk verdeeld zijn is een andere zaak. Waar men niet naar kijkt is het aantal bestuurders dat dienst doet in een hogere functie doch deze telt men ook nog mee als bestuurder ook al doen ze geen effectief rijdende diensten meer.
Verder kan ik over de spoorlijn zeggen dat ze nog letterlijk stof doet opwaaien, vooral dan in het station van de luchthaven kan je aan de kant van Mechelen zien dat er steeds een stoflaag rondvliegt.
groentje

Bericht door groentje »

En er zijn niet alleen treinbestuurders nodig, ook treinbegeleiders.
Als je bepaalde stations overslaat, zoals Alken en Sint-Truiden, hoop ik dat er wel een andere trein is die deze stops overneemt, wat echter onwaarschijnlijk is, gezien de besparingen. Als die stations nog steeds bestaan, dan is dat omdat er vraag naar bestaat, niet omdat iemand vervelend wil doen en de rit langer wil maken, integendeel. Vanuit Alken naar Hasselt? Dat is zeker mogelijk, maar moet de Hasseltse stationsbuurt echt nog drukker worden dan nodig? Het is er nu al vaak een ramp qua verkeer. En van Sint-Truiden? Naar Landen of naar Hasselt? Dan blijven de meeste mensen gewoon in hun auto zitten tot Brussel. Ik denk niet dat dat de bedoeling is, ik hoop het althans.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Als eenmaal de Schuman tunel klaar is kunnen er nog verbindingen met de luchthaven komen vanuit Vlaanderen (al zal die tunnel vooral voor een betere verbinding met de luchthaven vanuit Namen zijn). Maar men kan bv. dan de IC uit Turnhout via de luchthaven naar Brussel-Schuman en Brussel-Luxemburg sturen. Met eindstation Brussel-Luxemburg of eventueel Etterbeek. Maar dan verliest de Kempen zijn verbinding met de NZV terwijl andere regio's treinen zat hebben naar de NZV.
fets

Bericht door fets »

Vandaag om 19:14 was er een "EXT" trein vanuit Mechelen, spoor 9 naar "Bruss-Luchth.". Ik was te laat om te zien met welk stel die gereden werd, maar het was in alle geval een gerenoveerde break.

Deze trein stond niet aangekondigd op Railtime, maar wel op de displays in het station.

Ik had nog even gehoopt mee te kunnen rijden, maar de trein was sowieso niet toegankelijk voor reizigers dixit het aanwezige personeel.
Dorfmeister

Bericht door Dorfmeister »

Het was met de stel 313 :wink:
TB_worden

Bericht door TB_worden »

groentje schreef:En er zijn niet alleen treinbestuurders nodig, ook treinbegeleiders.
Als je bepaalde stations overslaat, zoals Alken en Sint-Truiden, hoop ik dat er wel een andere trein is die deze stops overneemt, wat echter onwaarschijnlijk is, gezien de besparingen. Als die stations nog steeds bestaan, dan is dat omdat er vraag naar bestaat, niet omdat iemand vervelend wil doen en de rit langer wil maken, integendeel. Vanuit Alken naar Hasselt? Dat is zeker mogelijk, maar moet de Hasseltse stationsbuurt echt nog drukker worden dan nodig? Het is er nu al vaak een ramp qua verkeer. En van Sint-Truiden? Naar Landen of naar Hasselt? Dan blijven de meeste mensen gewoon in hun auto zitten tot Brussel. Ik denk niet dat dat de bedoeling is, ik hoop het althans.
Van mij mag Sint-Truiden zeker blijven bestaan. Voor een IC (de naam zegt het toch?) volstaat Genk - Hasselt - Sint-Truiden als stops in Limburg. Laat dan een L- of IR-trein rijden tussen Sint-Truiden en Genk die alle stops aan doet en time die zo dat hij netjes aansluit op de IC.

Nu, ik ben heus niet blind voor het personeels- en materieeltekort, maar misschien moet men toch maar eens overwegen om bepaalde diensten open te stellen voor private bedrijven, als de NMBS niet in zulke diensten kan investeren.
Steven

Bericht door Steven »

de NMBS kan niet omdat de politiek deels niet wil, waarom wil de politiek niet? Omdat ze moeten besparen, de nmbs is altijd een bedrijf geweest waarmee men bepaalde boekhoudige maatregelen heeft proberen te treffen om de regering te depanneren. Het grootste gevolg kent men nog uit de jaren 80.
4303

Bericht door 4303 »

fets schreef:Vandaag om 19:14 was er een "EXT" trein vanuit Mechelen, spoor 9 naar "Bruss-Luchth.". Ik was te laat om te zien met welk stel die gereden werd, maar het was in alle geval een gerenoveerde break.
Dit zijn voorziene lijnstudieritten voor tb van verschillende depots.
4303

Bericht door 4303 »

TB_worden schreef:
groentje schreef:En er zijn niet alleen treinbestuurders nodig, ook treinbegeleiders.
Van mij mag Sint-Truiden zeker blijven bestaan. Voor een IC (de naam zegt het toch?) volstaat Genk - Hasselt - Sint-Truiden als stops in Limburg. Laat dan een L- of IR-trein rijden tussen Sint-Truiden en Genk die alle stops aan doet en time die zo dat hij netjes aansluit op de IC.

Nu, ik ben heus niet blind voor het personeels- en materieeltekort, maar misschien moet men toch maar eens overwegen om bepaalde diensten open te stellen voor private bedrijven, als de NMBS niet in zulke diensten kan investeren.
3 stops minder. Dat is zeker een tijdswinst van 5 minuten. Zal het daar op aankomen als je 1u34min op de trein zit van Genk naar Brussel? En laat die van Tienen dan Naar Leuven gaan om daar op te stappen. Weer 1 stop minder. En alleen in Brussel centraal stoppen. Weer 2 stops minder. Of laten we nu eens heel hard dromen: Voor iedereen een rechtsreekse trein zonder tussenstop van bij hem thuis, tot op het werk. Dat is wat we willen toch? Maar we spreken van OPENBAAR vervoer en niet PRIVE vervoer. Dus zal het bij dromen blijven.
Plaats reactie