Rechtstreekse treinverbinding tussen Brugge en Zaventem?
maandag 20 februari 2012 om 10u23
Brugge - Bij de opmaak van het nieuwe IC/IR-plan 2013 van de NMBS zal een rechtstreekse treinverbinding tussen Brugge en Zaventem aan bod komen. Dat heeft minister voor overheidbedrijven Paul Magnette geantwoord op een vraag van de Brugse senator Yves Buysse.
“De vraag naar een rechtstreekse treinverbinding tussen Brugge en Zaventem wordt al veel jaren gesteld. Telkens zonder positief antwoord”, zegt Buysse. “Vorige week echter kreeg ik van minister Paul Magnette, bevoegd voor overheidsbedrijven, wel een voorzichtig positief antwoord. Hij bevestigde dat bij de opmaak van het nieuwe IC/IR-plan 2013 het scenario van een directe verbinding wel degelijk aan bod zal komen. In het dienstregelingconcept van december 2013 krijgt de betrokken verbinding een eerlijke en volwaardige kans. De concrete spoortechnische invulling ervan hangt natuurlijk af van verschillende criteria (onder andere vrije rijpaden, beschikbaar treinmaterieel en -personeel)”.
Blijkbaar zou er nu een piste onderzocht worden waarbij de bestaande rechtstreekse trein van Zaventem naar De Panne in Gent-Sint-Pieters zou opgesplitst worden. Het ene treindeel zou dan verder rijden naar De Panne, het andere deel zou richting Brugge rijden.
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 173734.htm
Zijn jullie hier voorstander van? Nog een trein dat gesplist moet worden. Ik vraag me nu wel af, waarom er nu een rechtstreekse verbinding is naar de Panne. Brugge daarentegen heeft daar veel meer nut bij.
maandag 20 februari 2012 om 10u23
Brugge - Bij de opmaak van het nieuwe IC/IR-plan 2013 van de NMBS zal een rechtstreekse treinverbinding tussen Brugge en Zaventem aan bod komen. Dat heeft minister voor overheidbedrijven Paul Magnette geantwoord op een vraag van de Brugse senator Yves Buysse.
“De vraag naar een rechtstreekse treinverbinding tussen Brugge en Zaventem wordt al veel jaren gesteld. Telkens zonder positief antwoord”, zegt Buysse. “Vorige week echter kreeg ik van minister Paul Magnette, bevoegd voor overheidsbedrijven, wel een voorzichtig positief antwoord. Hij bevestigde dat bij de opmaak van het nieuwe IC/IR-plan 2013 het scenario van een directe verbinding wel degelijk aan bod zal komen. In het dienstregelingconcept van december 2013 krijgt de betrokken verbinding een eerlijke en volwaardige kans. De concrete spoortechnische invulling ervan hangt natuurlijk af van verschillende criteria (onder andere vrije rijpaden, beschikbaar treinmaterieel en -personeel)”.
Blijkbaar zou er nu een piste onderzocht worden waarbij de bestaande rechtstreekse trein van Zaventem naar De Panne in Gent-Sint-Pieters zou opgesplitst worden. Het ene treindeel zou dan verder rijden naar De Panne, het andere deel zou richting Brugge rijden.
http://kw.knack.be/west-vlaanderen/nieu ... 173734.htm
Zijn jullie hier voorstander van? Nog een trein dat gesplist moet worden. Ik vraag me nu wel af, waarom er nu een rechtstreekse verbinding is naar de Panne. Brugge daarentegen heeft daar veel meer nut bij.
-
Re: Rechtstreekse treinverbinding tussen Brugge en Zaventem?
Ik vind dit een zeer goed idee. Zo hebben de mensen uit de omgeving van de kust een snellere verbinden richting Zaventem. Zo moeten ze geen rekening houden met het overstappen in Gent of in Brussel. Maar het grootste voordeel vind ik is dat de toeristen die landen in Zaventem veel sneller of toch zeker gemakkelijker in de Brugse binnenstad geraken.

Als ik nu eens lekker voor mijn eigen belang mag spreken!
Gewoon doen! Meer capaciteit op het traject Gent-Tielt is zeker welkom. In hoeverre dat het mogelijk zal zijn, dat is weer een andere vraag...

als ze met dan maar 2 breaks of 2 am 96 rijden ben je ook geen stap verder denk ik. ik vind het zeker geen slecht idee voor voor de mensen uit west-vlaanderen en ook de toeristen die direct van het vliegtuig naar brussel(wat er nu al is ) maar ook op hun gemak kunnen door rijden naar bruggeLRDArdo schreef:Als ik nu eens lekker voor mijn eigen belang mag spreken!Gewoon doen! Meer capaciteit op het traject Gent-Tielt is zeker welkom. In hoeverre dat het mogelijk zal zijn, dat is weer een andere vraag...
Oei zijn ze weer zo bezigbobke schreef:Zijn jullie hier voorstander van? Nog een trein dat gesplist moet worden. Ik vraag me nu wel af, waarom er nu een rechtstreekse verbinding is naar de Panne. Brugge daarentegen heeft daar veel meer nut bij.

Ik ben dus resoluut tegen de verbinding Brugge-Luchthaven, tenzij het er 4 per uur zijn...
De bestaande trein De Panne - Luchthaven Zaventem wordt reeds opgesplitst tijdens de spits, maar dan wel richting Kortrijk.
Ik snap wat je bedoelt met 4x per uur op de grote verbindingen, maar dit is voor een land als België onmogelijk of je hebt nog is extra locomotieven/rijtuigen en motorstellen nodig.Shrek schreef: Oei zijn ze weer zo bezigIk hoopte dat ze van deze grondige herstructurering eens werk gingen maken van hoogfrequente verbindingen met goede overstappen in plaats van één rechtstreeks treintje per uur. Met bijvoorbeeld 4x per uur Leuven-Luchthaven-Brussel-Gent en 4x Oostende-Gent-Brussel-Leuven-(Genk/Luik) zijn we op de oost-west as veel beter af dan nu met 1 De Panne-luchthaven, 1 Gent-Genk, 1 Eupen-Oostende, 1 Knokke-Tongeren,... Geen rechtstreekse verbindingen meer van het ene dorp naar het andere, maar een kwalitatief basisnet waar de rest op aansluit. Door de hoge frequentie van het basisnet zijn de aansluitingen altijd goed en zakt de totale reistijd op de meeste verbindingen.
Ik ben dus resoluut tegen de verbinding Brugge-Luchthaven, tenzij het er 4 per uur zijn...
Niet zoo gek, en wanneer je dan zorgt dat het personeel zoveel mogelijk bij zijn trein blijft wordt het nog "robuust" ook.Shrek schreef: Geen rechtstreekse verbindingen meer van het ene dorp naar het andere, maar een kwalitatief basisnet waar de rest op aansluit.
Dit omdat incidenten zich dan niet als een olievlek over het land verspreiden...
Maar er moet iets meer overgestapt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
Wat voor luchtreizigers nou net weer onaantrekkelijk is - overstappen sjouwend met grote koffers ...
Waarom kunnen zulke dingen dan bijvoorbeeld wel in Nederland?Stijn91 schreef:Ik snap wat je bedoelt met 4x per uur op de grote verbindingen, maar dit is voor een land als België onmogelijk of je hebt nog is extra locomotieven/rijtuigen en motorstellen nodig.Shrek schreef: Oei zijn ze weer zo bezigIk hoopte dat ze van deze grondige herstructurering eens werk gingen maken van hoogfrequente verbindingen met goede overstappen in plaats van één rechtstreeks treintje per uur. Met bijvoorbeeld 4x per uur Leuven-Luchthaven-Brussel-Gent en 4x Oostende-Gent-Brussel-Leuven-(Genk/Luik) zijn we op de oost-west as veel beter af dan nu met 1 De Panne-luchthaven, 1 Gent-Genk, 1 Eupen-Oostende, 1 Knokke-Tongeren,... Geen rechtstreekse verbindingen meer van het ene dorp naar het andere, maar een kwalitatief basisnet waar de rest op aansluit. Door de hoge frequentie van het basisnet zijn de aansluitingen altijd goed en zakt de totale reistijd op de meeste verbindingen.
L'union fait la force.
Omdat Nederland de juiste hoeveelheid rollend materieel wel heeft!!
Met de 120 nieuwe loks kunnen ze al zeer ver komen denk ik. In het ergste geval kun je nog altijd de 13en gebruiken , aangezien B-cargo niet staat te springen met deze loks. Ook hebben we de 305 desiro treinstellen, wat een enorme capaciteitsuitbreiding is (en we vergeten ook dat er momenteel heel wat M6en zijn bijgekomen in 2010/2011) (en waar ze allemaal gemakkelijk een vervolg bestellingen op kunnen indienen) Het gene wat Shrek beschreef is mogelijk, maar men heeft de wil niet in België.
momenteel heeft men vooral de middelen niet, de wil hebben of niet doet op deze moment weinig ter sprake. De regering gebruikt zelfs de spoorwegen om een deel van haar begroting te doen kloppen. Kortweg de broeksriem is men stevig aan het aantrekken.
Nee, het is omdat Nederland het beschikbare materieel veel efficiënter inzet.Steven schreef:Omdat Nederland de juiste hoeveelheid rollend materieel wel heeft!!
Geen overdreven lange keringen, geen hele lange IC-treinen door laten rijden tot eindpunten van rustige lijnen, geen P-treinen want met 8 treinen per uur per richting (4 IC's, 4 sprinters) is de capaciteit van de gewone treindienst groot genoeg voor de drukke uren.
Treinen splitsen voor verschillende bestemmingen, dat gebeurt bij NS juist heel weinig, en in 2013 willen ze daar zelfs helemaal mee gaan stoppen.
Neem nu dat je op de grote lijnen 4x per uur per verbinding wilt, dan zou je al bijna vb. 1X AM96 of 1x AM80 (voor IR/IC) per kwartier moeten laten bollen. Maar dan heb je misschien het probleem dat er mensen zijn 15 min. langer moeten wachten.ReisThijs schreef:Nee, het is omdat Nederland het beschikbare materieel veel efficiënter inzet.
Geen overdreven lange keringen, geen hele lange IC-treinen door laten rijden tot eindpunten van rustige lijnen, geen P-treinen want met 8 treinen per uur per richting (4 IC's, 4 sprinters) is de capaciteit van de gewone treindienst groot genoeg voor de drukke uren.
Treinen splitsen voor verschillende bestemmingen, dat gebeurt bij NS juist heel weinig, en in 2013 willen ze daar zelfs helemaal mee gaan stoppen.
Neem nu dat je P-treinen weglaat dan zit je met het probleem dat je met veel te weinig stuurrijtuigen zit en met te weinig locomotieven indien er defecten zijn.