Najbert: naam van een designbureau die het nieuwe liverijconcept van de CD ontworpen hebben. Maar staat in Tsjechië dus ook synoniem met de liverij zelf (zoals ze tegen de gerenoveerde TGV-A/R ook TGV Lacroix zeggen, naar de ontwerper Christian Lacroix). Najbert-jet heb ik als woordspeling uitgevonden, vermits de ÖBB de benaming "Railjet" als handelsmerk (®) zal vastgelegd hebben. Net zoals enkel de ÖBB 1x16 "Taurus" , de 2070 "Hector" en de 2016 "Hercules" genoemd mag worden.sncf-sncb schreef:Wat ik mij nog afvraag; waar slaat de naam Najbert Jet eigenlijk op?
Railjet ÖBB
Re: Railjet ÖBB
Re: Railjet ÖBB
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Inderdaad! Rijtuigen homologeren duurt doorgaans niet zo lang denk ik. En met een 18 ertegen had dat perfect gelukt!neigezug schreef:Railjet had perfect als Fyra kunnen dienen.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Railjet ÖBB
De rijtuigen zelf niet (als ze volgens de internationale standaard gebouwd zijn). Met locomzettingen had dat nu al kunnen rijden. Maar een stuurrijtuig homologeren is andere koekJoris schreef:Hallo,Inderdaad! Rijtuigen homologeren duurt doorgaans niet zo lang denk ik. En met een 18 ertegen had dat perfect gelukt!neigezug schreef:Railjet had perfect als Fyra kunnen dienen.
Groeten,
Joris De Mol

Re: Railjet ÖBB
Als men identieke rijtuigen had besteld als waar Railjet al mee rijdt (ander stickertje erop, ander interieur) had men er op een buitengewoon korte termijn mee kunnen gaan rijden. Er is immers al toelating elders in Europa, en de rijtuigen zijn niet zo bijzonder verder qua eigenschappen. Een aangepaste vorm van de HLE 18 ervoor (maximumsnelheid: 230 km/h) en men had inmiddels al wel een tijd rond kunnen rijden met "echte" Fyra-treinen.
Maarja, de afdeling commercie van NS wilde een compleet eigen trein, en prijs leek wel het enige criterium te zijn. Nu zitten we met de gebakken peren.
Maarja, de afdeling commercie van NS wilde een compleet eigen trein, en prijs leek wel het enige criterium te zijn. Nu zitten we met de gebakken peren.
Re: Railjet ÖBB
Over de "homologatie" van de Railjet zijn ook technische commentaren verschenen in Oostenrijk en Zwitserland.....
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
- Contacteer:
Re: Railjet ÖBB
tussen pot en pint zekersdentheo schreef:Over de "homologatie" van de Railjet zijn ook technische commentaren verschenen in Oostenrijk en Zwitserland.....
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.
Mijn fotosite
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
http://www.flickr.com/photos/trainspotterstef/
Re: Railjet ÖBB
Nou de Taurus had zijn toelating natuurlijk al.trainspotterstef schreef:tussen pot en pint zekersdentheo schreef:Over de "homologatie" van de Railjet zijn ook technische commentaren verschenen in Oostenrijk en Zwitserland.....
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.
Re: Railjet ÖBB
Inderdaad.deadlock schreef:Nou de Taurus had zijn toelating natuurlijk al.trainspotterstef schreef:tussen pot en pint zekersdentheo schreef:Over de "homologatie" van de Railjet zijn ook technische commentaren verschenen in Oostenrijk en Zwitserland.....
.... alles was op een paar dagen hush hush gepiept.
Maar de Railjet is wel een "treinstel". Rijd tussen Zürich en Wien zelfs gekoppeld. Een locomotief in het midden van de trein is iets wat ze in Zwitserland toch wel even van dichtbij bekijken voor ze het zomaar toelaten.
Re: Railjet ÖBB
Helaas, maar het heeft dus niet mogen zijn: na de ÖBB geven de Tsjechische spoorwegen ook de Railjet-optie op. Enerzijds omdat de politiek tussengekomen is, anderzijds omdat DB voor de EC-treinen naar Praag gaat samenwerken met concurrent RegioJet.
http://www.wirtschaftsblatt.at/archiv/n ... 2/index.do
http://www.eurailpress.de/article/view/ ... wse/1.html
De politiek wil immers eerst het binnenlandse verkeer met deftig materieel uitrusten voor men weer de expansietoer in het buitenland opgaat. Oorspronkelijk waren de Railjets dus bestemd voor de EC-lijn naar Berlijn/Hamburg, maar als Regiojet deze lijn overneemt met hun materieel of DB-materieel (ICx in 2015 ?) heeft men geen inzetgebied hiervoor.
Dit is nu een uitgelezen kans voor NSH om die Fyra's eindelijk te dumpen, en om te ruilen voor Railjets. En als de NMBS dan toch in het verhaal moet stappen: laten we het in "new-Benelux" stijl doen: Belgische loc (HLE18 !), Nederlandse rijtuigen (RJ).
http://www.wirtschaftsblatt.at/archiv/n ... 2/index.do
http://www.eurailpress.de/article/view/ ... wse/1.html
De politiek wil immers eerst het binnenlandse verkeer met deftig materieel uitrusten voor men weer de expansietoer in het buitenland opgaat. Oorspronkelijk waren de Railjets dus bestemd voor de EC-lijn naar Berlijn/Hamburg, maar als Regiojet deze lijn overneemt met hun materieel of DB-materieel (ICx in 2015 ?) heeft men geen inzetgebied hiervoor.
Dit is nu een uitgelezen kans voor NSH om die Fyra's eindelijk te dumpen, en om te ruilen voor Railjets. En als de NMBS dan toch in het verhaal moet stappen: laten we het in "new-Benelux" stijl doen: Belgische loc (HLE18 !), Nederlandse rijtuigen (RJ).
Re: Railjet ÖBB
Hmm dat zijn toch zeer interessante vorderingen, met name DB en RegioJet die samen gaan werken. Afgelopen week was ik verbaast van de extreem goede service bij RegioJet, zou ideaal zijn als ze die service-standaard ook weten te bieden op die EuroCity-verbindingen. Ik ben benieuwd!
Re: Railjet ÖBB
RegioJet rijdt alleen met 1e klasse zeg je. Ik vermoed dat DB wel wil vasthouden aan een tweeklassensysteem.