Positionering TBL1+, ECTS,... baken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
b-loc
Contacteer:

Positionering TBL1+, ECTS,... baken

Bericht door b-loc »

Infrabel organiseert vanaf het begin van het schooljaar een wedstrijd voor scholen.
De wedstrijd is een zo goed mogelijk detectiesysteem uitvinden die het verschuiven van een baken detecteert.
Dit systeem moet elk soort verplaatsing van het baken detecteren, scheefstelling rond x,y en z-as en voor en achterwaartse verschuiving.
Als het baken toch zou verschoven zijn, kan het zijn dat de trein er geen of verkeerde informatie van krijgt.
Ik dacht dat dit maar een gewoon elektromagnetisch signaal was dat werd verzonden met het baken of komt daar zoveel extra bij kijken dat een juiste positionering noodzakelijk is?
Shrek

Re: Positionering TBL1+, ECTS,... baken

Bericht door Shrek »

b-loc schreef:Ik dacht dat dit maar een gewoon elektromagnetisch signaal was dat werd verzonden met het baken of komt daar zoveel extra bij kijken dat een juiste positionering noodzakelijk is?
Zo'n baken is is wezen gewoon een antenne. Elke antenne heeft kort gezegd een bepaalde hoek waarbinnen er signalen uitgezonden/opgevangen kunnen worden (de directiviteit). Kom je buiten deze hoek dan worden de signalen te zwak om communicatie mogelijk te maken.
Om de signalen op naastliggende sporen niet te hinderen kan ik het mij goed inbeelden dat er antennes met hoge directiviteit gebruikt worden, die stralen dus enkel recht naar omhoog. De ontvanger moet dus recht boven de antenne gehouden worden of je hebt geen ontvangst...
kika

Re: Positionering TBL1+, ECTS,... baken

Bericht door kika »

Plus dat er ook positiebepaling aan de hand van die bakens wordt gedaan. Als iemand zoiets losschroeft en een biels verder weer neerzet (als dat überhaupt al ongemerkt kan), moet je dat ook kunnen detecteren. Kwestie van dat de remcurves e.d. nog kloppen.
Plaats reactie