pietje schreef:Een vraagje:
Als er hier gezegd wordt dat bij ROZ de TB moet kunnen stoppen voor elke hindernis, is dat dan gesteld bij "normale omstandigheden" of in elk geval, ook bij gladde rails ?
In deze: is de aanrijdende TB nu in fout of niet en zo ja: hoe erg is dit voor de loopbaan als TB?
Niet dat ik een zondebok zoek, maar ik heb niet zo'n insider kennis van de reglementen.
Bij het rijden in ROZ moet de snelheid zodanig aangepast worden dat je niet kan doorschuiven, dus als je als treinbestuurder in ROZ tegen een andere trein (=voorzienbare hinder) rijd, dan ben je in principe in fout.
pietje schreef:Die gladde sporen, is zoiets een normale omstandigheid of was het in dit geval zo erg dat de TB de aanrijding niet kon vermijden?
Had je de moeite gedaan om even naar boven te scrollen dan had je je antwoord zonder deze onnodige post al gehad.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gladde sporen zijn evenmin een excuus voor seinvoorbijrijdingen, dus ja, dan ben je in fout. Al zal het wel als verzachtende omstandigheid in aanmerking worden genomen, natuurlijk.
Laat ons wel duidelijk zijn dat enkel moet rekening gehouden worden met 'normale' gladde sporen, bv. t.g.v. herfstomstandigheden.
De gladde sporen, om een extreem voorbeeld te nemen, die aanleiding gaven tot het spoorwegongeval in Kroatië van 24-07-2009 door een verkeerd sproeiproduct, zijn niet te voorzien.
Ik neem een extreem voorbeeld, maar je kan je gemakkelijk ook een lekkende tankwagen inbeelden...