Mjah...Treinbestuurders dreigen met staking
Het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) heeft woensdag een stakingsaanzegging ingediend. Het ASTB doet dat om te protesteren tegen de invoering van psychotechnische tests die alle bestuurders voortaan zullen moeten afleggen. 'Het is onaanvaardbaar om treinbestuurders te verplichten zich om de drie jaar te onderwerpen aan psychotechnische testen, ook omdat een definitieve declassering volgt na twee gefaalde tests', aldus Arthur Mercier, voorzitter van de vakbond.
De nieuwe regeling is sinds een week actief, en is het gevolg van een Europese richtlijn. Die vraagt treinbestuurders dat ze elke drie jaar psychotechnische tests afleggen, waarin alertheid en geheugen gecheckt wordt. 'Wij verzetten ons tegen die testen, die alleen de Belgische machinisten zo regelmatig zullen moeten afleggen', zegt Mercier.
De vakbond wil het werk 24 uur neerleggen. Vrijdag wordt bekendgemaakt wanneer dat zal zijn.
NMBS-woordvoerder Bart Crols liet weten dat ze in in constructief overleg zijn met die vakbond. De andere vakbonden zijn voorlopig niet van plan om actie te ondernemen. 'De directie heeft slecht gecommuniceerd, maar we kunnen de wet in kwestie niet zomaar ongedaan maken', zegt Serge Piteljon van de socialistische vakbond ACOD.
Treinbestuurders dreigen met staking
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Treinbestuurders dreigen met staking
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Ergens klopt er dan toch iets niet? Ofwel vraagt de richtlijn niet expliciet om dit om de drie jaar te doen en is de omzetting in België erg streng gebeurd. Ofwel vraagt de richtlijn het wel en is het niet enkele voor Belgische TB's zo. Of mis ik iets?Klassiekje schreef:Treinbestuurders dreigen met stakingDe nieuwe regeling is sinds een week actief, en is het gevolg van een Europese richtlijn. Die vraagt treinbestuurders dat ze elke drie jaar psychotechnische tests afleggen, waarin alertheid en geheugen gecheckt wordt. 'Wij verzetten ons tegen die testen, die alleen de Belgische machinisten zo regelmatig zullen moeten afleggen', zegt Mercier.
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Het is wel zo dat België meestal zeer snel is in het omzetten van richtlijnen. De kans lijkt mij reëel dat in Frankrijk of Nederland dit pas over een jaar of 3 ingevoerd wordt.Frank schreef:Ergens klopt er dan toch iets niet? Ofwel vraagt de richtlijn niet expliciet om dit om de drie jaar te doen en is de omzetting in België erg streng gebeurd. Ofwel vraagt de richtlijn het wel en is het niet enkele voor Belgische TB's zo. Of mis ik iets?
Maar dan nog: Wat kan je er op tegen hebben dat ze gaan testen of je nog geschikt bent? Als alle treinbestuurders nog fit genoeg zijn is dit slechts een formaliteit waar je weinig tegen kan hebben. Zijn ze niet fit genoeg dan is dit net een serieuze verbetering van de veiligheid.
Ik volg die vakbond toch niet echt hoor

Re: Treinbestuurders dreigen met staking
België snel in het omzetten? België is één van de slechtste leerlingen van heel de EU klas op dat vlak, en de EU moet vaak dreigen met boetes wegens laattijdige omzetting van EU wet in Nationale/Regionale wetten.
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Het gaat niet over de klassieke medische controle want die is er al elk jaar, nu gaan ze vooral ons psychologisch testen met testen die weinig of niets te maken hebben met het werk op zich. Het feit is ook da psychotechnische proeven veelal een steekproef zijn, je zal maar net 5 vroege diensten gedaan hebben en op dag 6 die proeven afleggen veel kans dat je niet zal slagen puur door de vermoeidheid. Hierbij zou naar schijnt nog niks geweten zijn bij de andere operatoren zoals Crossrail of Captrain, als het dan toch voor alle treinbestuurders is waarom dan niet bij hun???Shrek schreef: Maar dan nog: Wat kan je er op tegen hebben dat ze gaan testen of je nog geschikt bent? Als alle treinbestuurders nog fit genoeg zijn is dit slechts een formaliteit waar je weinig tegen kan hebben. Zijn ze niet fit genoeg dan is dit net een serieuze verbetering van de veiligheid.
Ik volg die vakbond toch niet echt hoor
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Dan is of het artikel of de vakbond toch serieus scheef gegaan in hun communicatie. Dat ze er iets op tegenhebben als het niet voor alle TBs op het Belgische net gebeurd of dat ze die testen niet onder 'normale' omstandigheden kunnen doen, dan moet je dat benadrukken. Niet zeuren over een theoretische Luxemburgse TB die 3x i.p.v. 2x zo'n test mag afleggen voordat er wat aan de hand is, want dat slaat nergens op, het gaat over jou arbeidsomstandigheden.
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
[quote="Steven]
Het gaat niet over de klassieke medische controle want die is er al elk jaar, nu gaan ze vooral ons psychologisch testen met testen die weinig of niets te maken hebben met het werk op zich. Het feit is ook da psychotechnische proeven veelal een steekproef zijn, je zal maar net 5 vroege diensten gedaan hebben en op dag 6 die proeven afleggen veel kans dat je niet zal slagen puur door de vermoeidheid. Hierbij zou naar schijnt nog niks geweten zijn bij de andere operatoren zoals Crossrail of Captrain, als het dan toch voor alle treinbestuurders is waarom dan niet bij hun???[/quote]
Inderdaad. Bij Infrabel doen ze dat ook al om te bepalen of je aan promotie-examens mag meedoen. Het is gewoon een loterij. Wat heeft bv het kunnen oplossen van wiskundige vraagstukken binnen een bepaalde tijd nu met je beroepskennis als TB of ostch te maken?
Het gaat niet over de klassieke medische controle want die is er al elk jaar, nu gaan ze vooral ons psychologisch testen met testen die weinig of niets te maken hebben met het werk op zich. Het feit is ook da psychotechnische proeven veelal een steekproef zijn, je zal maar net 5 vroege diensten gedaan hebben en op dag 6 die proeven afleggen veel kans dat je niet zal slagen puur door de vermoeidheid. Hierbij zou naar schijnt nog niks geweten zijn bij de andere operatoren zoals Crossrail of Captrain, als het dan toch voor alle treinbestuurders is waarom dan niet bij hun???[/quote]
Inderdaad. Bij Infrabel doen ze dat ook al om te bepalen of je aan promotie-examens mag meedoen. Het is gewoon een loterij. Wat heeft bv het kunnen oplossen van wiskundige vraagstukken binnen een bepaalde tijd nu met je beroepskennis als TB of ostch te maken?
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Ook jij geeft een andere kritiek als die vakbond in dat artikel. Als je (niet persoonlijk, maar algemeen bedoeld of eventueel de journalist of vakbondsman in kwestie,..) niet kan duidelijk maken wat je probleem is met die nieuwe regeling, moet je ook geen TB zijn. Als je uw job goed kent, kan je toch simpelweg 3 redenen opnoemen wat er mis is met die regeling?

- - niet voldoende rust voor de test
- test is inhoudelijk niet afgestemd op het vak
- te weinig herkansingen of te zware gevolgen bij het falen van de test
- slecht of te weinig overleg tussen werkgever en werknemers over de nieuwe regeling en/of test

Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Ze hebben de regeling vlug vlug gedaan en vooral dat stoort de meeste, al zijn er ook genoeg mensen die het als een extra last zien en het dus beschouwen als een extra controle boven op alle controles die er al zijn. Herkansen kan je niet echt na 2 keer is het onherroepelijk gedaan met alle financiële gevolgen er bij.
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Kika, je kan het ook van een andere zijde bekijken: wat gaat die test veranderen ten opzichte van de situatie die vandaag bestaat? Zijn er zaken die vandaag zo enorm verkeerd lopen dat een dergelijke testbatterij dit kan/moet rechtzetten? Kwaliteitscontrole om de controle en testen om de testen is een ziekte anno 21e eeuw in quasi-alle bedrijven en niemand die eigenlijk kan zeggen wat de meerwaarde ervan is. Zeker als het dan nog eens van het Europese beleidsniveau komt, kan men zo een zaken maar beter eens kritisch bekijken want het zou niet de eerste regel zijn die eerder als tijdverdrijf voor de beleidsmakers lijkt te hebben gediend.
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Niet vergeten dat men dergelijke testen al doet bij het minste dat je fout doet. Bij elke onrechtmatige seinoverschrijding voert men die testen zo al uit, bij de aanwerving ook. Waarom moet die er dan nog is extra er bij komen in tussenperiodes alsof men schrik heeft iets. Bijkomende is de manier van invoeren van die test, men heeft er een zodanige rotvaart achter gezet dat ze iedereen verrast hebben. Er zou naar het schijnt een folder met info geweest zijn voor de treinbestuurder maar amper een handvol mensen hebben die daadwerkelijk gezien. Kortweg iedereen is in snelheid genomen.
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Sommige mensen vergelijken (of verwijzen) graag naar het oude Romeinse rijk en de huidige EU. Zulke mensen wijs ik dan graag op ene Tacitus die toen rondliep en schreef dat hoe meer wetten, des te corrupter de overheid (iamque non modo in commune sed in singulos homines latae quaestiones, et corruptissima re publica plurimae leges.). Het is dus niet exclusief van de 21e eeuw. Je hebt overschot van gelijk dat je niet zomaar iedere test, kwaliteitscontrole, richtlijn of wet zomaar moet aanvaarden. Maar wat is de kritiek van die ene vakbondsmijnheer? Er worden hier verschillende argumenten aangehaald wat er allemaal met mis is met de nieuwe regeling. Bijna allemaal stuk voor stuk prima argumenten. Maar in het artikel en vakbondsbetoog worden niet die argumenten aangehaald of gemotiveerd. Dan moet je ook geen respect of begrip verwachten bij de gemiddelde reiziger laat staan bij de werkgever die met stakers worden geconfronteerd.Jeroen schreef:Kika, je kan het ook van een andere zijde bekijken: wat gaat die test veranderen ten opzichte van de situatie die vandaag bestaat? Zijn er zaken die vandaag zo enorm verkeerd lopen dat een dergelijke testbatterij dit kan/moet rechtzetten? Kwaliteitscontrole om de controle en testen om de testen is een ziekte anno 21e eeuw in quasi-alle bedrijven en niemand die eigenlijk kan zeggen wat de meerwaarde ervan is. Zeker als het dan nog eens van het Europese beleidsniveau komt, kan men zo een zaken maar beter eens kritisch bekijken want het zou niet de eerste regel zijn die eerder als tijdverdrijf voor de beleidsmakers lijkt te hebben gediend.
Puur theoretisch vind ik zo'n test prima, zeker ook als die periodiek wordt gedaan. Denk maar eens aan oudere automobilisten die duidelijk problemen hebben achter het stuur. Ik heb er net zo veel begrip voor dat bestaande TBs geen zin hebben in verandering of bijkomende testen, dat zou ik ook hebben. Of de test in kwestie zinnig is, goed opgesteld of er niet al gelijkaardige testen bestaan, of dat in de huidige situatie eigenlijk wel zinnig is, daar kan ik uiteraard niets over zeggen. Dat doe ik dus ook niet, Jeroen.
Steven: als je het hebt over een foldertje die lang niet iedereen heeft gekregen, raak je een ander kritiek punt aan binnen de NMBS: de ontzettend slechte interne organisatie en communicatie (als buitenstaander). Kijk bijvoorbeeld in het topic van veranderingen in het prijsbeleid van/naar Aken: complete chaos, niemand weet hoe het precies zit, de klantendienst hult zich in stilzwijgen, TBG weet het niet, website zegt wat anders als de automaat, AVV-folders beloven NMBS automaten in Aachen hbf (zijn er niet) etc. etc. Terwijl die tariefaanpassing al een paar keer was uitgesteld. Maanden tijd gehad om het voor te bereiden dus.
overigens zou ik zelf niet pleiten voor het minder kritisch bekijken van pakweg provinciale of gewestelijke regelgeving als diegene die van de EU komt. Door politiekers van een ander beleidsniveau iets te laten beslissen, kan je hun makkelijk het zwarte schaap toeschuiven, ook al zijn ze partijbroeders.
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Er wordt soms gepraat dat treinbestuurders oververmoeid zijn. Hebben jullie dan zulke lange shifts ofzo? Ik zie anders niet in waarom het zo is, want fysiek zwaar werk is het niet?
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
fysiek hebben wij idd geen zwaar werk (al is die rugzak met ongeveer 15 kg wel een degelijke last op sommige dagen).
Mentaal er altijd 100% scherp op staan is niet evident zeker niet bij de diensten waarbij de uurregeling weinig overschot heeft (die zijn er zeker en vast).
Beschouw hetzelfde als 9u naar een computerscherm kijken zonder naar links of rechts te mogen afwijken met uw gezicht (zo omschreef een dokter het mij ooit).
Het feit dat de meeste treinbestuurder ettelijke vrije dagen achter staan op het schema zegt ook genoeg (er zijn er die tot meer dan 100 dagen achter staan). Kortweg als je uw vrije dagen niet voldoende kan opnemen kan je onvoldoende uitrusten in de tussenperiodes en begin je dus al net iets meer vermoeid aan de volgende periode van arbeid, het zijn dingen die dus opstapelen want door de wisselende uren heeft uw bioklok ook last op zich aan te passen.
Mentaal er altijd 100% scherp op staan is niet evident zeker niet bij de diensten waarbij de uurregeling weinig overschot heeft (die zijn er zeker en vast).
Beschouw hetzelfde als 9u naar een computerscherm kijken zonder naar links of rechts te mogen afwijken met uw gezicht (zo omschreef een dokter het mij ooit).
Het feit dat de meeste treinbestuurder ettelijke vrije dagen achter staan op het schema zegt ook genoeg (er zijn er die tot meer dan 100 dagen achter staan). Kortweg als je uw vrije dagen niet voldoende kan opnemen kan je onvoldoende uitrusten in de tussenperiodes en begin je dus al net iets meer vermoeid aan de volgende periode van arbeid, het zijn dingen die dus opstapelen want door de wisselende uren heeft uw bioklok ook last op zich aan te passen.
Re: Treinbestuurders dreigen met staking
Misschien moeten we ni eens staken, er zijn al personen niet geslaagd op de proeven, ook doordat ze te laat in gang schieten riskeren enkele bestuurders hun rijbewijs niet te kunnen hernieuwen na verval dag ... (en as rijbewijs vervallen is mag men niet meer rijden tot al dit gedoe voorbij is + geslaagd uiteraard)
op die manier gaan er flinke tekorten komen waardoor men ook treinen zal kunnen laten staan
op die manier gaan er flinke tekorten komen waardoor men ook treinen zal kunnen laten staan
