Treinbestuurders dreigen met staking

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: Treinbestuurders dreigen met staking

Bericht door Steven »

inderdaad als alles loopt zoals nu zal er al enig effect kunnen zijn. Er is op verschillende plaatsen al een gebrek aan bestuurders, extra uitval zorgt er enkel voor dat er op den duur toch gewoon treinen niet gaan rijden op bepaalde dagen door gebrek aan personeel.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

bobke schreef:Er wordt soms gepraat dat treinbestuurders oververmoeid zijn. Hebben jullie dan zulke lange shifts ofzo? Ik zie anders niet in waarom het zo is, want fysiek zwaar werk is het niet?
Dus een F1 piloot die zit ook maar stil in zijn bolide, dus met uw redenering hoe kan die physiek vermoeid zijn ?Toch zijn het 1 van de best afgetrainde atleten om aan die dynamische krachten te kunnen weerstaan et toch geconcentreerd te blijven. Verschil een treinbetuurder verdient veel minder (LOL)
Een treinbestuurder is ook onderhevig aan bewegingen van zijn trein, waar zijn lichaam/spieren zich automatisch zal tegen verzetten. Een treinbestuurder zit niet als een weerloze zak "pataten" achter zijn stuurpost!
En voor de rest zet eens 4 dagen uw wekker om 02h00 om uw tanden te poetsen!
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

Als ik een dubbel machien mag klaarmaken, gebeurt het dat ze nog niet bijeen staan, dat er diverse oude niet-verholpen klachten op zitten, waar je van een vorige keer nog vaag weet van hebt en die je toch even wilt doornemen, dat de computerrekken onder de stuurtafel nog los staan omdat de werkplaats geen tijd heeft om zijn werk af te maken (gaat enorm rammelen als je tractie geeft), er moet eigenlijk een koplamp vervangen worden (wat een bizar tijdrovende klus is), de hele vloer lijkt de bak van een zandauto die ook een lading kleine breuksteentjes heeft meegehad (behalve dat je daar geen platgetrapte warmgesmolten Marsrepen in aantreft ... ), ik moet gaan graven in een zooi achtergelaten oude kranten en remmingsbulletins om het logboek, de volgfiche en de M712 (het technische dienstverslag) te vinden.
Dan moet ik proberen de half onleesbare en van meerdere bladzijden door elkaar heen doorgedrukte M712 historie te ontcijferen.
Vervolgens oliepeilen nemen en opschrijven, machientjes opstarten, dan wil een van de GPS’en niet meedoen. Keuze uit die loc weer volledig platzetten en hoofdzekering afleggen, of de computerrekken losmaken en opendraaien om de zekering van de GPS even af te leggen (tweede keus aangezien dat soms niet blijkt te helpen ... )
De vier anders hinderlijk knipogende klokjes instellen, remmen (ook op de grond rond uw machien gaan, daarbij meteen eens in de - échte - zandbakken kijken), waakinrichting beproeven, Memor of TBL1+ testen, rangeerradio instellen, GSM-R wakker maken en instellen (en daarbij eerst alle oude automatische berichtjes één voor één weggooien, anders kun je de erbarmelijk hoge standaard geluidssterkte van de beep niet aanpassen) zonodig machientjes bijeen zetten en koppelen, en zien of de combinatie wil samenwerken, opbellen om naar de trein (die heel ergens anders staat) te kunnen rijden, frontwisselen (dus alweer uit uw loc en in de andere klimmen), daar tegenkomen, zelf koppelen, weer frontwisselen, trein volpompen, mijn rugzak verder uitladen totdat de rangeerder de papieren brengt, samen met hem de remproef nemen, weer naar buiten het eerste wagennummer controleren, treingegevens ingeven.
Zo ben ik meermalen al anderhalf uur onafgebroken op en af mijn machientjes aan het klimmen voordat ik eens gelegenheid heb om mijn beker van mijn thermos af te schroeven! Zitten doe ik eigenlijk pas als we onderweg gaan ...
En dan beweert een van mijn bazen dat ik toch niet moe kan worden van dit werk ... dat zal ongetwijfeld voor sommige collega’s gelden, maar niet voor den dezen!
Ik maak namelijk ook graag de vloeren, stuurtafels en kopruiten schoon voordat de eigenlijke rit aanvangt. En de wanden bij de deuren waar de schouders van rangeerders een heel vetspoor kunnen hebben achtergelaten. Anders loop ik dat vet zelf weer overal naar toe. Ik moet wel een hele dienst met die machientjes doen.

Gelukkig doe ik het werk graag, en is het leuk om af en toe (nou ... ) een rare storing zelf op te kunnen lossen. En ik hou van zelfstandig met techniek bezig zijn, dus ik wil het niet missen! Maar veeleisend is het wél. Je bent ook vaak niet uitgeslapen, zoals nighttrain ook al opmerkte. Je kunt gewoon niet op bevel gaan slapen. Maar de wekker is onverbiddellijk.

Over de last van de hopeloos gecompliceerde reglementering hebben we het dan nog niet eens gehad! Of de stress van aanrijdingen ...
Plaats reactie