[quote="kika"]
Harmonisering van verkeersregelmenten? Welke? Het was al voor de oprichting van de EGKS prima mogelijk om met je Belgische rijbewijs in een Franse vrachtwagen in Duitsland te rijden (conventies in Geneve enzo). Vergis je niet qua verkeersreglementen: er zijn nog veel belangrijke verschillen en die zullen blijven bestaan: beurtelings parkeren kent men niet in Duitsland, winterbandenverplichting bestaat niet in Nederland, andere maximumsnelheden op verschillende types weg, etc… Niemand wilt dat soort dingen harmoniseren, je zit met verschillende lokale ideeën over wat goed of belangrijk is. Hetzelfde verhaal zal de komende tien(tallen) jaren gelden in de treinwereld. Hoe ga je met je panto om en bruggen, een seinsysteem vervang je niet zo snel, Maar sowieso worden hier 2 dingen door elkaar gehaald: spoorliberalisering en harmonisatie van reglementen e.d.
EGKS 1951 ,veel camions zullen er nog niet gereden hebben
Conventies van Geneve: 1949 betreffende regels in een gewapend conflict,ten andere Zwitserland maakt geen deel uit van Europese regels betreffende dit alles.
Ik heriner me nog dat je in België tot begin jaren 60gewoon naar het gemeentehuis moest gaan om een rijbewijs te halen.
En als je naar Frankrijk of Italië ging dat je bij TW een internationaal rijbewijs kon krijgen...Dit is feitelijk tot 1992 ee moeilijke kwestie geweest.
Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurder
-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Uitreiking eerste Europese vergunning voor treinbestuurd
Ja, een internationaal rijbewijs, uitgereikt door het land waar je je gewone rijbewijs vandaan hebt. Moeilijk? Niet verschrikkelijk. Vervelend: ja. Tegenwoordig gemakkelijker en beter: ja (alhoewel het bij migratie soms nog steeds vervelend is, maar goed, dat is een randgeval).
Je hebt gelijk dat het geen conventie daar in Geneve was, maar een extraatje naar aanleiding van een conventie in Wenen. Ik moest het even opzoeken, maar zo van die dingen als dat het rode licht boven het groene staat is daar toen overeengekomen, Zwitserland heeft het ondertekend maar niet geratificeerd, in tegenstelling tot (vele jaren later) bvb. Libanon. Zie http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... f_1949.pdf Dat komt er van als je "Europa" niet nauwkeurig omschrijft en verteld wat je precieze bezwaren zijn
Hoeveel camions er toen rondreden weet ik niet, wel dat mijn grootvader zaliger er met 1 rondreed.
Enfin punt blijft dat je bepaalde zaken wel degelijk kan harmoniseren en gelijk stellen, maar er vele verschillen zullen blijven bestaan. Zulke veranderingen vragen veel tijd en zijn niet het exclusieve domein van EU, VN of andere internationale organisaties. En eigenlijk is dat voorbeeld van die pdf een prima voorbeeld: je behandeld weinig zaken waar vast veel mensen het over eens zijn, die je relatief makkelijk (toen waren er nog niet zoveel verkeerslichten) in kan voeren.
Als ik het document (schuin) lees wat over de Europese treinbestuurlicentie gaat lijkt het mij niet alleen zinnig, maar ook handig. Ik zie al gespecialiseerde treinen (Speno?) met machinisten die heel veel bijlages hebben en 1 handig kaartje
Je hebt gelijk dat het geen conventie daar in Geneve was, maar een extraatje naar aanleiding van een conventie in Wenen. Ik moest het even opzoeken, maar zo van die dingen als dat het rode licht boven het groene staat is daar toen overeengekomen, Zwitserland heeft het ondertekend maar niet geratificeerd, in tegenstelling tot (vele jaren later) bvb. Libanon. Zie http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... f_1949.pdf Dat komt er van als je "Europa" niet nauwkeurig omschrijft en verteld wat je precieze bezwaren zijn

Enfin punt blijft dat je bepaalde zaken wel degelijk kan harmoniseren en gelijk stellen, maar er vele verschillen zullen blijven bestaan. Zulke veranderingen vragen veel tijd en zijn niet het exclusieve domein van EU, VN of andere internationale organisaties. En eigenlijk is dat voorbeeld van die pdf een prima voorbeeld: je behandeld weinig zaken waar vast veel mensen het over eens zijn, die je relatief makkelijk (toen waren er nog niet zoveel verkeerslichten) in kan voeren.
Als ik het document (schuin) lees wat over de Europese treinbestuurlicentie gaat lijkt het mij niet alleen zinnig, maar ook handig. Ik zie al gespecialiseerde treinen (Speno?) met machinisten die heel veel bijlages hebben en 1 handig kaartje
