AzzurroNL schreef:kika schreef:Sowieso ben ik nogal overtuigd van het idee dat plaatjes schieten op openbaar terrein bijna altijd moet kunnen.
Vergeet niet dat (in ieder geval in Nederland, maar in België lijkt mij ook) de grond waar de spoorlijn op loopt, inclusief taluds, greppels en dergelijke GEEN openbaar terrein is. Deze grond is (in Nederland) in het bezit van ProRail / NS Vastgoed, dit geldt ook voor de stations. Met andere woorden, men dient zich aan de regels van de eigenaar te houden,
Regels van de eigenaar gaan niet boven de wet en het ligt ook wat subtieler: eigenaars, huurders, erfpacht etc. Groot. Ingewikkeld. Kluwen. Ik wil trouwens nog de eerste zien met een gegronde boete omwille van het fotograferen op een perron, die wel alle veiligheidsdingen correct uitvoert (zonder statief, veilige afstand, omgaan met merkrecht en logo's, etc.). Volgens mij zijn in Nederland de transferruimtes en perrons nog steeds openbare ruimte?
wat betekent dat je:
- Op stations mag komen als je in bezit bent van een geldig vervoersbewijs, op die gebieden waar het is toegestaan uiteraard
- Langs de baan en op emplacementen je alleen mag komen indien je daar 1) voor werk moet zijn, 2) toestemming hebt 3) de veiligheiscursussen met succes hebt gevolgd en 4) je de werkinstructies volgt. (o.a. hoe ver buiten het spoor men moet staan om eventueel foto's te mogen maken voor het werk. Dit is vaak verderweg van het spoor dan bijvoorbeeld het schouwpad langs het spoor)
Je mag zelfs in delen van stations komen zonder geldig vervoersbewijs
Ik denk dat je je een beetje vergaloppeerd aan die ene zinsnede binnen mijn gehele reactie. Het ging me om het idee van pasjes, bureaucratie en inperking van vrijheden in de publieke ruimte. Het was niet mijn bedoeling om op te rekken wat publiek toegankelijke ruimte is ofzo. Als je pleit voor pasjes e.d. die óók zouden gelden voor de pendelaar die een foto maakt van het display met +15 en die op facebook gooit ben je gewoon helemaal verkeerd bezig. Gepersonaliseerde fluovestjes die fotografen aandoen wanneer ze op ietwat ongewoonlijke maar vrij toegankelijke plaatsen bevinden lijkt me al een heel stuk acceptabeler: zo tref je niet de gelegenheidsfotograaf maar vooral de die-hard spotter die misschien soms wat té ver gaat.
Daarnaast snap ik sowieso niet wat men zo mooi vindt aan foto's waar bijna alleen maar loc+trein op staat. Op zijn tijd zijn het mooie foto's, maar maak die dan vanaf een veilige plek. Een foto van een trein in een kenmerkend landschap heeft voor mij veel meer waarde.
Persoonlijk vind ik landschap + trein of foto's op of rond een station ook meestal de boeiendste, en kan ik zelden of nooit wat zinnigs zeggen over hoe veilig een foto is gemaakt aan de hand van het beeld. Maar zeker het esthetische is denk ik een andere discussie.
En wat betreft treinreizigers die de sporen overlopen: serieus nadenken over uw infrastructuur en die deftig inrichten. Als dat ergens stelselmatig gebeurd, dan is er daar wat mis (Köln Süd is zo'n station, waar je bij het ene perron er aan 2 kanten uitkan, maar het andere perron is maar langs 1 kant bereikbaar. Uitnodiging tot ongelukken.)