Volgens mij is dit toch echt gewoon een kwestie van een beetje gezond verstand.
Als een trein écht overvol zit, bv omdat hij in een verminderde samenstelling rijdt dan vind ik dat de TBG gerust mag beslissen om eerste klasse te deklasseren.
Ook indien mensen rechtstaan in de portaaltjes (dus niet in de gang tussen de zetels maar aan de buitendeuren) zou je toch gerust kunnen stellen dat de treinbegeleider hierover niet moeilijk moet doen. Indien er nog voldoende plaats is in 2de klasse kan hij op een vriendelijke manier duidelijk maken dat ze eigenlijk daar moeten gaan staan en niet in een eerste klasse rijtuig.
Langs de andere kant zijn er ook mensen die denken dat ze zonder problemen plaats kunnen nemen in eerste klasse (dus gaan zitten, niet rechtstaan) indien de zitplaatsen in 2de klasse bezet zijn (of ze denken dat ze allemaal bezet zijn), indien de TBG hiervoor geen toestemming gegeven heeft vind ik dat hij ze gerust een klasseverhoging mag laten betalen.
Zoals het verhaal hierboven, geen gezeur "we zullen wel verhuizen", de overgrote meerderheid is heel bewust in eerste klasse gaan zitten en ze weten dus dat ze in eerste klasse zitten. Ze rekenen er echter op dat de kans dat ze controle krijgen klein is en als ze controle krijgen zullen ze wel verhuizen. Dus, daar hoeft, vind ik, geen compassie getoond te worden.
Al moet ik wel toegeven dat ik me 1 keer zelf vergist heb en dat was wel dégelijk een vergissing! De eerste keer dat ik in een gemoderniseerde break stapte ben ik zonder het te beseffen in eerste klasse gaan zitten. Ik was een boekje aan het lezen en lette dus tijdens het rijden ook niet echt op, het was pas nadat we in het volgende station vertrokken waren dat mijn frank (allee, euro) begon te vallen dat het toch wel bijzonder kalm was ... ik keek even op en toen zag ik de 1 op de binnendeur staan...
Ben wel onmiddellijk naar 2de klasse verhuisd, vergissen is menselijk zelfs voor een dagelijkse pendelaar. Ik zal als excuus maar inroepen dat ik ongetwijfeld nog niet wakker was!