staanplaatsen 1ste klasse?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LRDArdo

staanplaatsen 1ste klasse?

Bericht door LRDArdo »

Deze middag iets raars meegemaakt.

De lijn richting de Panne is vaak tot quasi altijd druk bevolkt (god mag weten waarom :lol:, en dat zal hij dan ook wel weten...)
Enkele reizigers stapten op en vonden geen zitplaats, ook staanplaatsen op het balkon van de tweede klasse was er niet echt meer (tenzij je de reizigers stapelde met valiezen e.d. inclusief :) ). Daarop liepen enkelen naar achter in de trein (MS96, laatste wagon 1ste klasse) en namen plaats in het stuk aan de bagageruimte en het mindervalidetoilet (dus niet in de coupé). De trein was nog niet goed en wel vertrokken uit het station Gent of de conducteur liet hen prompt weten dat dit staanplaatsen eerste klasse waren en dat ze zich maar ergens een plaatsje moesten zien te bemachtigen. Waarop enkele reizigers opperden dat men blijkbaar al moet extra betalen voor vasttapijt onder uw ***.

Ik vond de reactie eigenlijk hoogst onbeleefd van de conducteur, ook omdat ikzelf daar al ettelijke keren op de grond zat en nooit reactie heb gehad eerder een vriendelijke babbel, maar vroeg mij eigenlijk af of er zoiets bestaat als staanplaatsen eerste klasse? Zoja wat is het nut daar dan van? Ipv zekerheid op een zitplaats, dan maar zekerheid op een staanplaats? :D
Stef

Re: staanplaatsen 1ste klasse?

Bericht door Stef »

Hangt van TBG af. Heb het ook al gehad dat ik daar een opmerking over kreeg, echter in het overgrote deel van de gevallen zeggen ze daar niets over. Zeker niet als het druk is op de trein.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Steven

Bericht door Steven »

officieel bestaan die staanplaatsen werkelijk, in een klassiek stel is in de afdeling treinbegeleider een sticker geplaatst met volgende gegevens

zitplaatsen tweede klasse
staanplaatsen tweede klasse
zitplaatsen eerste klasse
staanplaatsen eerste klasse
totaal

het is zelfs zo dat bij de klassiekjes die als eerste werden gemoderniseerd dat men nog opsplitst in rokers en niet rokers voor zoveel eerste als tweede klasse.
Stijn82

Bericht door Stijn82 »

Moet de 1e klasse sowieso niet worden opengesteld voor 2e klasse reizigers als de 2de klasse (over)vol zit?
Dat de TBG moeilijk doet over staanplaatsen in 1e klas bij een propvolle trein, vind ik lichtjes schandalig eigenlijk.
Steven

Bericht door Steven »

De treinbegeleider heeft geen verplichting in het open stellen van eerste klasse voor mensen met tweede klasse biljet. Hij moet vooral op basis van zijn eigen oordeel beslissen hoe de treinrit voor iedereen veilig kan verlopen, dit kan er zelfs toe bijdragen dat hij bepaalde reizigers de toegang ontzegt indien hij bijvoorbeeld niet op een veilige manier in staat is de deuren te sluiten, het vertrek te geven en zelf nog mee kan op de trein.
kika

Bericht door kika »

Dat is niet exclusief voor de NMBS, bij bvb. DB mag je ook niet op de trapjes gaan zitten die naar de 1e klasse gaan, of het balkon van 1e. De realiteit is dat de meeste conducteurs gelukkig eerst aan de veiligheid denken en vaak is dat ook een veiliger argument als over 1e klasse te beginnen op een overvolle trein met mensen die vooral willen zitten en naar hun bestemming willen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

De reglementering is 100 % duidelijk:
Art. 14
§7. reizigers met een vervoerbewijs geldig in 2de klas mogen niet op de platforms van de eersteklasrijtuigen plaatsnemen. Hiermee worden de platforms bedoeld tussen de eersteklasafdelingen onderling en tussen de eersteklasafdeling en een treinuiteinde.

Ik vind dit ook maar logisch: als je met veiligheid schermt, zie ik in de meeste gevallen niet in waarom het veiliger zou zijn om recht te staan op een eersteklasplatform dan elders in de trein. Nu staat men ongeveer alles toe, terwijl zoiets werkelijk beperkt zou moeten worden tot uitzonderlijke omstandigheden, wanneer er werkelijk geen plaats meer is (ook staanplaats) in tweede. Ik heb het vandaag nog gemerkt in E3613 van Leuven tot Landen: er zaten minstens dubbel zo veel tweedeklasreizigers in eerste klasse dan eersteklasreizigers, en dat werd zonder meer geduld, terwijl er nauwelijks reizigers rechtstonden in tweede. Zowel reizigers als TBG's schijnen te vergeten dat men zich op eenvoudige manier in regel kan stellen door een klasverhoging te betalen. Als men daar niet toe bereid is, moet men maar staan. De eersteklasreizigers hebben dat extraatje ook betaald!
Met vriendelijke groet

overweg13
loic1811

Bericht door loic1811 »

ik ken dat vorige week was ik naar mechelen gegaan en thuis hebben we 1ste klasse coupons dat ik dan wel ook is gebruik en vaak zitten er dan mensen (bewust of onbewust ) in eerste klasse veel tbg's zeggen dat ze naar tweede moeten gaan maar vorige weewaren die treinbegleiders heel duidelijk betaal maar een klasse verhoging.die mensen ja maar ik zal me wel verzetten naar 2e en die tbg's nee nee betaal maar een klasse verhoging ge zit hier nu toch . ik maak het weinig mee dat tbg's dit doen en ik vind dit zelfs zeer goed dat ze dat doen .
nu we het toch over eerste klasse hebben .ik heb is gehoord dat passagiers met een 2e klasse ticket niet door de 1ste klasse mogen lopen om aan een andere deur af te stappen klopt dit ?
Kristofke

Bericht door Kristofke »

Ja dat klopt.

Maar dat kan ook aanleiding geven tot gevaarlijke situaties. Ik zie dagelijks de camerabeelden in Brussel-Centraal waar bepaalde mensen zotte toeren uithalen om niet op te stappen in 1ste maar in 2de.
LRDArdo

Bericht door LRDArdo »

Laat mij duidelijk zijn dat ik geen probleem heb met zitplaatsen eerste klasse, het is normaal dat als je meer betaalt voor extra comfort en zekerheid van een zitplaats dat je die ook krijgt, maar ik blijf het bizar vinden om meer te betalen voor een staanplaats in eerste klasse (en eigenlijk eerder heel lachwekkend, maar dat durf ik niet zo luidop te zeggen :) )
Steve

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:De reglementering is 100 % duidelijk:
Art. 14
§7. reizigers met een vervoerbewijs geldig in 2de klas mogen niet op de platforms van de eersteklasrijtuigen plaatsnemen. Hiermee worden de platforms bedoeld tussen de eersteklasafdelingen onderling en tussen de eersteklasafdeling en een treinuiteinde.

Ik vind dit ook maar logisch: als je met veiligheid schermt, zie ik in de meeste gevallen niet in waarom het veiliger zou zijn om recht te staan op een eersteklasplatform dan elders in de trein. Nu staat men ongeveer alles toe, terwijl zoiets werkelijk beperkt zou moeten worden tot uitzonderlijke omstandigheden, wanneer er werkelijk geen plaats meer is (ook staanplaats) in tweede. Ik heb het vandaag nog gemerkt in E3613 van Leuven tot Landen: er zaten minstens dubbel zo veel tweedeklasreizigers in eerste klasse dan eersteklasreizigers, en dat werd zonder meer geduld, terwijl er nauwelijks reizigers rechtstonden in tweede. Zowel reizigers als TBG's schijnen te vergeten dat men zich op eenvoudige manier in regel kan stellen door een klasverhoging te betalen. Als men daar niet toe bereid is, moet men maar staan. De eersteklasreizigers hebben dat extraatje ook betaald!
Toch wel een interessante formulering van die regel: als ze de platforms bedoelen "tussen de eersteklasafdelingen" of "tussen de eersteklasafdeling en een treinuiteinde", dan valt het balkon bij de eerste klas dat grenst aan tweede klas bij een MS96 daar bijvoorbeeld NIET onder. Of idem in een I11, waar er zelfs een dubbele deur is om beide te scheiden (en dus geen doorlopende gang). Ik dacht dat de overgang van het ene rijtuig naar het andere de spreekwoordelijke grens was.
overweg13

Bericht door overweg13 »

LRDArdo schreef:Laat mij duidelijk zijn dat ik geen probleem heb met zitplaatsen eerste klasse, het is normaal dat als je meer betaalt voor extra comfort en zekerheid van een zitplaats dat je die ook krijgt, maar ik blijf het bizar vinden om meer te betalen voor een staanplaats in eerste klasse (en eigenlijk eerder heel lachwekkend, maar dat durf ik niet zo luidop te zeggen :) )
De meesten zullen in dat geval dan ook de TB aanspreken en een attest vragen dat ze in tweede klas gereisd hebben, en als die niet te vinden is, is een verzoek om terugbetaling snel verstuurd. Als is er op dat valk nog altijd stevige discriminatie: abonnees hebben in dat geval geen recht op terugbetaling, wat toch wel redelijk absurd is.
Met vriendelijke groet

overweg13
kika

Bericht door kika »

overweg13 schreef:Ik vind dit ook maar logisch: als je met veiligheid schermt, zie ik in de meeste gevallen niet in waarom het veiliger zou zijn om recht te staan op een eetsteklasplatform dan elders in de trein.
Er is de veiligheid van de reiziger en de veiligheid van de TBG. Laatst was ik getuige van eentje die een twaalfjarig jochie een klasverhoging, boete en wat weet ik niet wilde aansmeren omdat hij op het trapje richting 1e klasse zat. Op een benauwde overvolle trein. Toen de TBG in kwestie merkte dat zo'n beetje de halve wagon vooral wilde verder rijden en ze dat joch maar zielig vonden, kreeg de jongen een waarschuwing. Ik geloof dat het woord de-escalatie voldoende verteld.
Kleine

Bericht door Kleine »

Volgens mij is dit toch echt gewoon een kwestie van een beetje gezond verstand.
Als een trein écht overvol zit, bv omdat hij in een verminderde samenstelling rijdt dan vind ik dat de TBG gerust mag beslissen om eerste klasse te deklasseren.
Ook indien mensen rechtstaan in de portaaltjes (dus niet in de gang tussen de zetels maar aan de buitendeuren) zou je toch gerust kunnen stellen dat de treinbegeleider hierover niet moeilijk moet doen. Indien er nog voldoende plaats is in 2de klasse kan hij op een vriendelijke manier duidelijk maken dat ze eigenlijk daar moeten gaan staan en niet in een eerste klasse rijtuig.

Langs de andere kant zijn er ook mensen die denken dat ze zonder problemen plaats kunnen nemen in eerste klasse (dus gaan zitten, niet rechtstaan) indien de zitplaatsen in 2de klasse bezet zijn (of ze denken dat ze allemaal bezet zijn), indien de TBG hiervoor geen toestemming gegeven heeft vind ik dat hij ze gerust een klasseverhoging mag laten betalen.
Zoals het verhaal hierboven, geen gezeur "we zullen wel verhuizen", de overgrote meerderheid is heel bewust in eerste klasse gaan zitten en ze weten dus dat ze in eerste klasse zitten. Ze rekenen er echter op dat de kans dat ze controle krijgen klein is en als ze controle krijgen zullen ze wel verhuizen. Dus, daar hoeft, vind ik, geen compassie getoond te worden.

Al moet ik wel toegeven dat ik me 1 keer zelf vergist heb en dat was wel dégelijk een vergissing! De eerste keer dat ik in een gemoderniseerde break stapte ben ik zonder het te beseffen in eerste klasse gaan zitten. Ik was een boekje aan het lezen en lette dus tijdens het rijden ook niet echt op, het was pas nadat we in het volgende station vertrokken waren dat mijn frank (allee, euro) begon te vallen dat het toch wel bijzonder kalm was ... ik keek even op en toen zag ik de 1 op de binnendeur staan... :oops:
Ben wel onmiddellijk naar 2de klasse verhuisd, vergissen is menselijk zelfs voor een dagelijkse pendelaar. Ik zal als excuus maar inroepen dat ik ongetwijfeld nog niet wakker was! :mrgreen:
Asterix

Bericht door Asterix »

Of je kan het ook gewoon vragen, daar is niets mis mee.

Ik stap regelmatig met koffie en croissants op de trein waarbij de 2de klasse ongeveer 80% vol zit maar ik ben dus één van die types die graag een bank voor mij alleen heeft, zeker in een Break. Als ik een vrouwelijke TBG op het perron zie staan, stap ik er vriendelijk op af, zeg "Ik ga eens diep in uw ogen kijken en u lief vragen of ik niet in eerste mijn koffie mag opdrinken, het zit weer zo vol in tweede." Wel, in 90% van de gevallen lukt dat dus echt, tot mijn eigen grote verbazing. Mij niet gelaten maar het systeem is inderdaad oneerlijk naar de meerbetalende eersteklassereiziger toe.
Plaats reactie