IJzeren Rijn

Alles over goederenvervoer in België.
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

Tussen Venlo en Viersen heb je nog een stukje enkelspoor, en ook daar lijken de Duitsers weinig actief om dat op 2 sporen te brengen...
En waarom kan je dan niet rondrijden via Roosendaal en de Brabantlijn? Dan ga je ook via Venlo, zonder kopmaken...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

groentje schreef:Tussen Venlo en Viersen heb je nog een stukje enkelspoor, en ook daar lijken de Duitsers weinig actief om dat op 2 sporen te brengen...
En waarom kan je dan niet rondrijden via Roosendaal en de Brabantlijn? Dan ga je ook via Venlo, zonder kopmaken...
De Nederlanders staan nu al niet te springen voor extra trafiek op het klein stukje door Bergen-op-Zoom, dan zullen ze dat hele stuk door Noord-Brabant wel helemaal niet leuk vinden :lol:
Joris schreef:( Neemt natuurlijk niet weg dat de ijzeren Rijn veel korter zou zijn. )
Dat gaat enkel in de richting B>D, in de andere richting is de helling te zwaar. Vergeet ook niet dat je daar maar treinen van max 400m kunt over sturen... Verre van ideaal dus!
[/quote]
Dat het maar in 1 richting gaat kan ik goed begrijpen, maar waarom max 400 meter?
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

De Benelux verdwijnt normaal eind dit jaar van lijn 12, dan heb je dat boogje bij Bergen-op-Zoom niet nodig. De Brabantlijn is nu al een van de drukste goederenassen in Nederland...
Robert M. VAN KOOY

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

groentje schreef:Tussen Venlo en Viersen heb je nog een stukje enkelspoor, en ook daar lijken de Duitsers weinig actief om dat op 2 sporen te brengen...
...
Ja, groentje, en waardoor zou dat toch komen?

In de gehele discussie hiervoor komt een heel belangrijk en bovendien traditioneel aspect van de problematiek niet aan de orde: de positie van de havens Hamburg en Bremen! De loop van de Rijn die bij het Roergebied "ineens" links afslaat richting de Rijndelta is voor de Noord-Duitse havenbelangen een doorn in het oog. Het overgrote deel van enorme hoeveelheid goederen die tussen Duitsland en de zeehavens wordt vervoerd gaat over de Rijn. Dit feit geeft de zeehavens in de Rijndelta (en daar hoort de "Antwerpse regio" ook bij!) een grote voorsprong bij de totale overslag. Vroeger trachtte de Duitse regering die in hun ogen onevenwichtige situatie tegen te gaan door de Duitse Spoorwegen toe te staan in het verkeer met de Noord-Duitse havens in concurrentie met de veel goedkopere binnenvaart lagere dan de normale tarieven te hanteren "als of" Hamburg en Bremen óók aan de Rijn lagen. Deze "als ob Tariffe" zijn - als verboden staatshulp - in de EU niet meer toegestaan.

Duitsland hoopte na de oorlog door de aanleg van het enorme rangeeremplcement Maschen niet ver van de Noord-Duitse zehavens aldaar een spoorwegknooppunt te vormen dat aantrekkelijk zou zijn voor het spoorwegvervoer niet alleen vanuit Duitsland maar ook vanuit punten in Europa die niet aan groot vaarwater lagen. De hoop was erop gevestigd dat dit ten voordele van Hamburg en Bremen zou strekken. Er hebben zich evenwel fikse "kinken in de kabel" voorgedaan enerzijds door de opening van het Rijn-Main-Donaukanaal waardoor belangrijke industriële centra in Oost Europa opeens een vaarverbinding met de Rijndelta kregen en anderzijds de aanleg van de spoorwegverbindingen tussen Noord-Duitsland en Zweden/Noorwegen. Traditioneel liepen er dankzij de kustvaart op de Oostzee goederenstromen van/naar Scandinavië via Hamburg en Bremen. Nu hebben goederentreinen getrokken door poly-courante locomotieven dat vervoer grotendeels overgenomen. Het werd namelijk mogelijk rechtstreekse goederentreinen tussen Denemarken, Zweden en Noorwegen enerzijds en de Rijndelta anderzijds te exploiteren. Dat goederenemplacement Maschen was daarbij in feite niet nodig.

De huidige Duitse spoorwegpolitiek is erop gericht te voorkomen dat het rechtstreekse vervoer via adequaat aangelegde Duitse spoorlijnen ál te gemakkelijk de Belgische en Nederlandse zeehavens kan bereiken. De bestaande Duitse knelpunten in die relatie opheffen heeft in Duitse kringen niet bepaald prioriteit. Het derde spoor tussen de Betuweroute en Oberhausen en een spoorverdubbeling tussen Kaldenkichen en het Roergebied zullen daarom nog wel eens voor lange tijd niet verwezenlijkt worden. In feite is het overigens wel een verloren strijd. De prognose voor de overslag in de Rijndelta is dat die in de komende twintig jaar verdubbelt. En laat ik daarover duidelijk zijn: de nu al overwegende positie van de haven van Rotterdam in de Hamburg-Bordeaux range zal daardoor bijzonder versterkt worden in vergelijking met de concurrerende zeehavens. De consequentie van die groei is wel dat naast de Rijnvaart ook het spoorvervoer aanzienlijk zal moeten groeien wil Duitsland zijn overzeese im- en export niet kunstmatig gaan hinderen. Ik denk dat ook de positie van de havens in de Antwerpse regio alleen maar bevorderd kan worden door de aanleg van extra spoorlijnen naar het Europese achterland. Of die uitbreiding van het spoorwegnet dan wellicht uit Europese fondsen zal moeten worden gefinancierd (héél Oost-, en Noord Europa heeft er belang bij ) lijkt niet geheel uitgesloten (althans als er dan nog een verenigd Europa bestaat.....)

Gegroet,

Robert M. VAN KOOY
groentje
Berichten: 7506
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: IJzeren Rijn

Bericht door groentje »

De Duitsers zitten inderdaad niet te wachten op nog meer concurrentie voor hun eigen zeehavens door Antwerpen en Rotterdam, en ik deel je idee dat dat een verloren strijd is op langere termijn. De IJzeren Rijn heeft hier hetzelfde probleem als de Betuweroute en de traditionele lijnen, de concurrentie mag het niet te makkelijk gemaakt worden.
Maar als de deelstaat NRW voorstander is van het alternatief traject, dan zou ik toch eens ernstig overwegen het geweer van schouder te veranderen en voor dat alternatief traject te gaan. Voor NRW maakt het heel wat minder uit langs waar hun goederen worden verscheept...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13021
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Shrek »

Robert M. VAN KOOY schreef: Ik denk dat ook de positie van de havens in de Antwerpse regio alleen maar bevorderd kan worden door de aanleg van extra spoorlijnen naar het Europese achterland. Of die uitbreiding van het spoorwegnet dan wellicht uit Europese fondsen zal moeten worden gefinancierd (héél Oost-, en Noord Europa heeft er belang bij ) lijkt niet geheel uitgesloten (althans als er dan nog een verenigd Europa bestaat.....)
Dat is wel een interessante denkpiste. Wie weet zal Europa over niet al te lange tijd een ambitieus investeringsplan voorstellen. Mij lijkt het zeker niet uitgesloten moest er voor internationale spoorverbindingen als de ijzeren rijn dan opeens een zak geld klaarstaan. Als Europa betaalt zal België meteen instemmen met het alternatieve tracé van de Nederlanders.
Wie weet kan het allemaal wel heel snel gaan...
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Nee, in Nordrhein Westfalen willen ze echt niet. Ze hebben de kosten van reactivering van het historische tracé laten uitrekenen en komen uit op 450 miljoen euro.

http://www.nrw.de/landesregierung/eiser ... aus-13303/

Of dat nou precies klopt is wat anders. Het toont maar aan dat ze echt niet willen.
giuseppe
Berichten: 269
Lid geworden op: 11 dec 2006, 23:10
Locatie: Eijsden

Re: IJzeren Rijn

Bericht door giuseppe »

^^NRW wil de N280/A52 variant
brunel
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 jan 2011, 15:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door brunel »

Ja, en Nederland ook, nu België nog.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: IJzeren Rijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

De laatste stationschef Neerpelt op pensioen

Na een carrière van 41 jaar bij de NMBS, waarvan 27 jaar als stationschef in Neerpelt, gaat Fons Mertens op pensioen. Hij zal de geschiedenisboeken ingaan als laatste stationschef van station Neerpelt; zijn functie wordt in de toekomst niet meer ingevuld.
woensdag zou zijn laatste dag zijn geweest maar omwille van de staking werd het een dag later
http://www.internetgazet.be/default.aspx?p=45264

flimpje werking Seinhuis Neerpelt
http://www.youtube.com/watch?v=d498z6egmos
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LHOON »

ijzeren rijn 82 schreef:De laatste stationschef Neerpelt op pensioen

Na een carrière van 41 jaar bij de NMBS, waarvan 27 jaar als stationschef in Neerpelt, gaat Fons Mertens op pensioen. Hij zal de geschiedenisboeken ingaan als laatste stationschef van station Neerpelt; zijn functie wordt in de toekomst niet meer ingevuld.
woensdag zou zijn laatste dag zijn geweest maar omwille van de staking werd het een dag later
http://www.internetgazet.be/default.aspx?p=45264

flimpje werking Seinhuis Neerpelt
http://www.youtube.com/watch?v=d498z6egmos
Gaan de loketten dan dicht in Neerpelt? Of is het geen onafhankelijk station meer?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: IJzeren Rijn

Bericht door Bibke »

Het is de bedoeling dat de loketten blijven. De rest houdt dus op.
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: IJzeren Rijn

Bericht door LHOON »

Bibke schreef:Het is de bedoeling dat de loketten blijven. De rest houdt dus op.
wat is de "rest"? controle van de bewegingen, enz?
am62
Berichten: 841
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: IJzeren Rijn

Bericht door am62 »

LHOON schreef:wat is de "rest"? controle van de bewegingen, enz?
De man hield toezicht op de veiligheid, het personeelsbeheer en de bediening van de seinhuizen. (althans dat is een citaat van de afscheidnemende Fons dat door een journalist van HBVL werd genoteerd)
Plaats reactie