Minimumafstand tussen treinen op hetzelfde spoor

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Dieselfreak

Minimumafstand tussen treinen op hetzelfde spoor

Bericht door Dieselfreak »

Het gebeurt nog wel eens dat een overweg dichtgaat, er een trein passeert en enkele seconden tot minuten later er een trein uit de andere richting komt. Ik heb het echter nog nooit meegemaakt dat de overweg gesloten bleef na de eerste trein en een tweede trein uit dezélfde richting kwam. Wat is de minimale afstand die twee treinen op hetzelfde spoor moeten houden? Hangt dit af van de snelheid van de treinen, de maximumsnelheid op de lijn,...?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Shrek

Re: Minimumafstand tussen treinen op hetzelfde spoor

Bericht door Shrek »

Er is geen echte minimale afstand, zolang er maar een sein tussen zit.
Ik heb het al wel gehad dat er in Haacht 3 treinen passeren bij 1 gesloten overweg. Eerst een stoptrein richting Leuven, vervolgens stoptrein richting Mechelen (die de overweg even dicht houdt) en vervolgens een goederentrein richting Leuven.
Steven

Bericht door Steven »

indien die tweede trein in rit op zicht volgt is de regel dat de treinen elkaar volgen op zichtbaarheidsafstand voor de bestuurders maar dit is dan wel aan lage snelheid wel te verstaan.
Dieselfreak

Steven schreef:maar dit is dan wel aan lage snelheid wel te verstaan.
& Wat als de treinen 160 km/u rijden, hoeveel afstand moet er dan zijn? En "zichtbaarheidsafstand" is geen vaste waarde: het hangt sterk af van de weersomstandigheden, bochten in het traject,...
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
kika

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Ik heb het echter nog nooit meegemaakt dat de overweg gesloten bleef na de eerste trein en een tweede trein uit dezélfde richting kwam.
1 van links, 2 van rechts gevolgd door 2 van links is zo'n beetje het meeste wat ik zelf heb meegemaakt. Een antwoord op hoe ver uit elkaar, weet ik niet.
edit: Vergeten bij te vertellen dat het geen Belgische overweg was, maar een Duitse. Geen idee hoe de spoorwegbeveiliging daar werkt.
Laatst gewijzigd door kika op 01 jun 2012, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
Steven schreef:maar dit is dan wel aan lage snelheid wel te verstaan.
& Wat als de treinen 160 km/u rijden, hoeveel afstand moet er dan zijn? En "zichtbaarheidsafstand" is geen vaste waarde: het hangt sterk af van de weersomstandigheden, bochten in het traject,...
Zichtbaarheidsafstanden zijn wel bepaald, een sein moet zichtbaar zijn op 300m, mist = zichtbaarheid lager dan 200m
Of denk je nu echt dat de spoorweg zich niet indekt op dat soort regels.
aan normale snelheid maakt men gebruik van seinen zoals je weet en die staan tegenwoordig op zowat 1500m van elkaar als men nieuwe seinen plaatst om aan 160 te kunnen rijden. Wil een trein kunnen blijven rijden moet er dus al een lege sectie tussen zitten om op groen te kunnen rijden dus dat is zowat 3 km afstand om aan 160km/u te kunnen rijden.
BlubBlub
Contacteer:

Bericht door BlubBlub »

Steven schreef:aan normale snelheid maakt men gebruik van seinen zoals je weet en die staan tegenwoordig op zowat 1500m van elkaar als men nieuwe seinen plaatst om aan 160 te kunnen rijden. Wil een trein kunnen blijven rijden moet er dus al een lege sectie tussen zitten om op groen te kunnen rijden dus dat is zowat 3 km afstand om aan 160km/u te kunnen rijden.
Dat komt dan op -grof gerekend- ongeveer 1 minuut 40 tussen twee treinen in dezelfde richting. Op zich is dat niet zo heel veel natuurlijk. Dat lijkt me wel kunnen om een overweg dan dicht te houden (zeker als er een trein in de andere richting tussenzit).
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

er zit gewoon één sectie tussen en afhankelijk van de snelheid op die lijn is een sectie minstens 1500m lang op lijnen van 160km/u, 1200m voor 140km/u en 1000m voor 120km/u.
Als een trein in de sectie ACHTER zijn voorligger komt, dan gaat die dubbel geel krijgen om dan te moeten stoppen aan het einde van zijn sectie, dat is het begin van de volgende sectie waar de voorgaande trein in zit dus.
K'zou het es moeten tekenen, of snap je het 8)
Robin

Bericht door Robin »

ik geloof bij de HSL dat als men 300 wilt rijden er 7 secties moeten vrij zijn. Staat me zoiets van voor bij de opendeurdag van blok 12 in Berchem
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dieselfreak

2012 schreef:Als een trein in de sectie ACHTER zijn voorligger komt, dan gaat die dubbel geel krijgen om dan te moeten stoppen aan het einde van zijn sectie, dat is het begin van de volgende sectie waar de voorgaande trein in zit dus.
K'zou het es moeten tekenen, of snap je het 8)
Ik snap het ongeveer. Toch zou een tekening wellicht nog duidelijker zijn.
dentheo

Bericht door dentheo »

kika schreef:
Dieselfreak schreef:Ik heb het echter nog nooit meegemaakt dat de overweg gesloten bleef na de eerste trein en een tweede trein uit dezélfde richting kwam.
1 van links, 2 van rechts gevolgd door 2 van links is zo'n beetje het meeste wat ik zelf heb meegemaakt. Een antwoord op hoe ver uit elkaar, weet ik niet.
Bij een automatische overweg heb je dan "bijna" een overwegstoring, te lang gesloten.
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
kika schreef:
Bij een automatische overweg heb je dan "bijna" een overwegstoring, te lang gesloten.
met drie treinen die normaal rijden zal je normaal geen overweg in alarm krijgen hoor, dit kan vlot op minder dan tien minuten.
dentheo

Bericht door dentheo »

sorry, ik telde er vijf ......
Theo
Groeten vanop de Heide
K V B

Bericht door K V B »

kika schreef:
edit: Vergeten bij te vertellen dat het geen Belgische overweg was, maar een Duitse. Geen idee hoe de spoorwegbeveiliging daar werkt.
Ik heb op de fietsroute naar mijn werk een overweg waar als ie dicht gaat altijd twee treinen komen, een in de ene, en een in de andere richting. En dat op enkelspoor nota bene...
Robin

Bericht door Robin »

K V B schreef:
kika schreef:
Ik heb op de fietsroute naar mijn werk een overweg waar als ie dicht gaat altijd twee treinen komen, een in de ene, en een in de andere richting. En dat op enkelspoor nota bene...
Toen ik vroeger naar Kalmthout ging met de L trein bleef de overweg ook altijd gesloten omdat er vlak achter een 25.5 reed met goederen naar NL.
Gebeurt soms nog op sommige plekken.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie