30 mei 2012 Barvaux - Wéris

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
Paul
Contacteer:

30 mei 2012 Barvaux - Wéris

Bericht door Paul »

Goedemorgen,

Telkens als Vic een wandel- en reisverslag post, bekruipt mij de goesting om hem na te volgen. Geïnspireerd door een van zijn laatste verslagen trok ik gisteren richting Wéris. Door een stuk van GR57 te combineren met de "Variante des Dolmens" maakte ik vanuit het station van Barvaux een rondwandeling van naar schatting 18 à 20 km. (Een gedetailleerde beschrijving vond ik op http://www.trekkings.be/gr57barvauxhotton.htm en http://www.trekkings.be/gr57variantedolmenweris.html). Ik kwam voorbij de dolmens en menhirs van Wéris en Oppagne, de mooie dorpskern van Wéris waar het Dolmeniusbier lekker smaakte, de witgekalkte Pierre Haina en 'Le lit du diable'. Prachtig wandelweer, veel rust en stilte, bloemen, fluitende vogels en vergezichten - en natuurlijk een interessante treinreis die als volgt verliep.

Heenreis:

Sint-Niklaas 9:18 (+4) - Berchem 9:37 (+4) MS96 nr 534
Berchem 9:52 - Brussel-Noord 10:23 (stipt) HLE 1826 met M6
Brussel-Noord 10:42 (+2) - Marloie 12:16 (+2) MS96 nr 518
Marloie 12:30 (+2) - Barvaux 12:48 (+2) klassiekjes 597 en 153

Ik had ook om 9:31 kunnen vertrekken via Lokeren en Dendermonde, maar het liet zich aanzien dat de stoptrein naar Dendermonde met 6 à 10 minuten vertraging zou vertrekken en ik wilde het risico niet lopen de eerste aansluiting van de dag al te missen. Daarom koos ik de iets langere route via Berchem met ruimere overstapmarges.

De werken voor het viersporig maken tussen Brussel en Ottignies zorgden voor een erg trage rit, maar toch bleef de vertraging van de IC naar Luxemburg beperkt tot 2 minuten bij aankomst in Marloie. Blijkbaar is de dienstregeling voldoende ruim bemeten. Ook in het station van Gembloux wordt gewerkt, en aan de Maasbrug in Namen, waardoor we op tegenspoor reden tot Naninne.

In Marloie vertrokken we met 2 minuten vertraging wegens wachten op de kruisende treinen. Even stonden drie uit klassieke stellen bestaande stoptreinen zij aan zij in het station: op spoor 1 de L Luik-Jemelle, op spoor 2 de L Namen-Libramont en op spoor 3 mijn L Jemelle-Luik. Het was woensdag en dus werd de stoptrein naar Luik in Marche-en-Famenne bestormd door scholieren. Daarmee was het ook gedaan met de rust in de pluchen eerste-klassezetels van stel 153. Gelukkig was het maar voor even.

Terugreis:

Barvaux 17:48 (+6) - Liège-Guillemins 18:38 (+5) gerenoveerd klassiekje 609
Luik-Guillemins 19:00 (stipt) - Leuven (-2) 19:34 HLE 1858 met I11
Leuven 19:35 (stipt) - Berchem 20:13 (+10) break 396
Berchem 20:37 (+6) - Sint-Niklaas 21:03 (+3) duikbril 914

In Bomal kruisen we een P-trein en tussen Hamoir en Rivage rijden we op tegenspoor, ik vermoed wegens werken aan een of meerdere bruggen over de Ourthe. Van de "technische storing in het station van Tilff" die eerder op de dag door Railtime gemeld werd, is niets meer te merken.

De IC Eupen-Oostende geeft van katoen op de HSL2 en stilletjes hoop ik dat hij wat te vroeg in Leuven zal aankomen, zodat ik daar de niet-voorziene aansluiting met de IC naar Antwerpen kan halen en zo een half uur eerder thuis ben. Maar kort voor Leuven, na de spanningswissel 25kV - 3kV, maakt onze trein een soort noodstop en alle lichten vallen uit... Blijkbaar moet de loc opnieuw opgestart worden en dat duurt even. (Is dat een kinderziekte van type 18? Heeft het te maken met de spanningswissel of de seinsystemen?). Toch komen we nog om 19:32 in Leuven aan en kan ik op mijn gemak naar spoor zeven. De IC naar Antwerpen vertrekt stipt, maar sukkelt tussen Nekkerspoel en Berchem achter een stop- of goederentrein aan. De IC van 20:22 naar Oostende zal ik dus niet meer halen, maar zelfs zonder vertraging zou het niet gelukt zijn, want die IC was afgeschaft. Wellicht nog een gevolg van het 'persoonsongeval' tussen Brugge en Oostende? Dan maar met de stoptrein van 20:37 huiswaarts na een geslaagde treintour met voldoende gevarieerd rollend materieel.

Vriendelijke groet,

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje

Re: 30 mei 2012 Barvaux - Wéris

Bericht door groentje »

Een leuk verslag van een leuke wandeling. Heb je ook foto's genomen?
Paul
Contacteer:

Bericht door Paul »

Enkele foto's met smartphone, vooral van de megalieten en de landschappen, die horen niet thuis op dit forum. En ook twee in het stationnetje van Barvaux. Bedenkelijke kwaliteit, maar omdat groentje het vraagt:
Barvaux1.jpg
Barvaux2.jpg
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje

Bericht door groentje »

Een sfeerfotootje van het landschap kan ook, hoor. In elk geval, bedankt, het geeft een idee, en vooral goesting!
Plaats reactie