Niet alleen t.o.v. de eersteklasreiziger. Ik heb gisteren - nu dat nog kan - nog eens een trein De Panne - Landen genomen, meer bepaald de 3613 met vertrek om 13:55 in De Panne en aankomst in Landen om 17:13. Die trein bestaat uit 1 ms 96, wat tot Leuven voldoende is, zonder meer. Tussen Leuven en Landen wordt dat echter een echte spitsuurtrein, en mogelijk heeft de vertraging van de 8312 voor wat extra reizigers gezorgd.Jeroen schreef:Of je kan het ook gewoon vragen, daar is niets mis mee.
Ik stap regelmatig met koffie en croissants op de trein waarbij de 2de klasse ongeveer 80% vol zit maar ik ben dus één van die types die graag een bank voor mij alleen heeft, zeker in een Break. Als ik een vrouwelijke TBG op het perron zie staan, stap ik er vriendelijk op af, zeg "Ik ga eens diep in uw ogen kijken en u lief vragen of ik niet in eerste mijn koffie mag opdrinken, het zit weer zo vol in tweede." Wel, in 90% van de gevallen lukt dat dus echt, tot mijn eigen grote verbazing. Mij niet gelaten maar het systeem is inderdaad oneerlijk naar de meerbetalende eersteklassereiziger toe.
Welnu, tussen De Panne en Brussel-Zuid werd reizigers consequent gevraagd om te verhuizen. Vanaf Brussel-Noord reisde zelfs een vier man sterke controleploeg mee, en ook die hadden weinig medelijden: verhuizen, ook met koffers. Vanaf Leuven veranderde dat: ik weet niet of de TBG zijn toestemming gegeven had, maar hij controleerde alle biljetten en kaarten zonder verpinken, en ik maak me sterk dat minstens 2/3 van de reizigers verkeerd zat.
Dat was niet alleen unfair tegenover de betalende eersteklasreizigers, maar ook tegenover al die tweedeklasreizigers die wel moesten verhuizen in het vorige deel van de rit. Voor alle duidelijkheid: dit was geen overbezette trein, waarin de veiligheid in het gedrang kwam. Het was wel een trein waarin niet alle tweedeklasreizigers een zitplaats vonden in tweede klas. Welnu, dat laatste zou geen argument mogen zijn om eerste klasse in wezen te declasseren. Wie een biljet tweede klas heeft, moet er volgens mij rekening mee houden dat hij soms moet staan. Dat geldt trouwens ook voor de eersteklasreiziger, al is de kans daar kleiner. Als men dat door de toepassing van het reglement niet meer kan handhaven, dan moet men maar omgekeerd redeneren: eersteklasreizigers krijgen systematisch het verschil terugbetaald als men eerste klasse open stelt voor iedereen. Het probleem zou dan nog wel eens snel opgelost kunnen zijn..