NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Bron: GvA en HBvL
De NMBS krijgt in 2013 een nieuwe structuur. Dat heeft minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) in de Kamer gezegd. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen woensdag. Tegen juni zou Magnette klaar zijn met een nota over hoe die nieuwe NMBS er uit moet zien.
"De NMBS moet eenvoudiger en transparanter", zei Magnette. Hij zoekt op dit moment uit hoe hij de drieledige structuur (spoorinfrastructuur, vervoer en holding) het best verandert. Zijn voorganger Inge Vervotte (CD&V) was bij het vallen van de regering net bezig met een nota waarin ze weer naar een eenmaking wilde, maar dan wel met een aparte regulator die bijvoorbeeld de tarieven bepaalt en het verkeer regelt.
"We hebben ook bij het Rekenhof een studie besteld die de geldstromen in kaart moet brengen. Die studie is klaar in mei. Intussen probeer ik ook informatie in te winnen over hoe de spoorwegen in het buitenland georganiseerd zijn. In juni kom ik met een definitief verslag en een volledige analyse", aldus Magnette.
Na de voorstelling van zijn nota in juni, kan het debat in de Kamer starten. "In het najaar kunnen de wetswijzigingen worden gestemd en vanaf januari 2013 kan de hervorming ingaan", zegt Magnette.
Volgens Steven Vandeput, NMBS-specialist van de N-VA, is zo'n nieuwe structuur tegen 2013 "ontzettend ambitieus". "Ik vermoed dat Magnette dan ook niet veel gaat aanpassen", reageert hij.
De NMBS krijgt in 2013 een nieuwe structuur. Dat heeft minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) in de Kamer gezegd. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen woensdag. Tegen juni zou Magnette klaar zijn met een nota over hoe die nieuwe NMBS er uit moet zien.
"De NMBS moet eenvoudiger en transparanter", zei Magnette. Hij zoekt op dit moment uit hoe hij de drieledige structuur (spoorinfrastructuur, vervoer en holding) het best verandert. Zijn voorganger Inge Vervotte (CD&V) was bij het vallen van de regering net bezig met een nota waarin ze weer naar een eenmaking wilde, maar dan wel met een aparte regulator die bijvoorbeeld de tarieven bepaalt en het verkeer regelt.
"We hebben ook bij het Rekenhof een studie besteld die de geldstromen in kaart moet brengen. Die studie is klaar in mei. Intussen probeer ik ook informatie in te winnen over hoe de spoorwegen in het buitenland georganiseerd zijn. In juni kom ik met een definitief verslag en een volledige analyse", aldus Magnette.
Na de voorstelling van zijn nota in juni, kan het debat in de Kamer starten. "In het najaar kunnen de wetswijzigingen worden gestemd en vanaf januari 2013 kan de hervorming ingaan", zegt Magnette.
Volgens Steven Vandeput, NMBS-specialist van de N-VA, is zo'n nieuwe structuur tegen 2013 "ontzettend ambitieus". "Ik vermoed dat Magnette dan ook niet veel gaat aanpassen", reageert hij.
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Bron: GvA
Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) stelt vandaag zijn structuurplan van de Belgische spoorwegen voor. Er zijn twee scenario's, maar in beide voorstellen verdwijnt de NMBS Holding en dus ook Jannie Haek.
De Belgische spoorwegen zijn nu in handen van Infrabel (beheer spoor), NMBS (treinen en reizigers) en de Holding (treinstations).
Magnette stelt voor om de NMBS Holding te dumpen. Dat wil zeggen dat de spoorwegen in handen komen van spoorwegoperator NMBS en spoornetbeheerder Infrabel. In een tweede scenario komt er één overkoepelend bedrijf, met mogelijk zes divisies. Elke divisie krijgt dan één verantwoordelijkheid. Zo zou een bedrijf instaan voor de reizigers, het ander voor het treinpersoneel en nog een voor het beheer van de stations.
Twee weken geleden had Magnette een ontmoeting met eurocommissaris voor Transport Siim Kallas. Die is voorstander van een tweedelige structuur, met de NMBS en Infrabel die de touwtjes in handen nemen.
Goed nieuws voor Marc Descheemaecker (NMBS-topman) en Luc Lallemand (Infrabel). Jannie Haek, van de Holding, moet eruit.
Volgens treinexpert Herman Welter is het een goede zaak dat de Belgische spoorwegen afslanken. "Dit bespaart ons heel wat geld", zegt Welter. "Sinds 2005 zijn de treinen minder stipt gaan rijden. Net omdat de structuur van de spoorwegen zo ingewikkeld is."
De afschaffing van de drieledige structuur zou een kostenbesparing opleveren van 100 miljoen euro.
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Ofwel: men heeft de Nederlandse situatie met NS en ProRail bekeken en gaat die nu ook in België implementeren? 
Ik vraag me wel af hoe dit praktisch zal uitpakken, want als ik me niet vergis voert de Holding nu sommige taken zoals aanwerven van personeel en ICT uit. Gaat dit dan ook volledig opgesplitst worden tussen NMBS en Infrabel? En hoe zit dit met statuten e.d.?

Ik vraag me wel af hoe dit praktisch zal uitpakken, want als ik me niet vergis voert de Holding nu sommige taken zoals aanwerven van personeel en ICT uit. Gaat dit dan ook volledig opgesplitst worden tussen NMBS en Infrabel? En hoe zit dit met statuten e.d.?
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Vandaag heeft de ministerraad het voorstel voor een tweeledige structuur goedgekeurd en lijkt de andere piste van één geïntegreerde structuur, zoals de vakbonden dat willen, dus van de baan.
Het voorstel van Magnette moet nu nog verder uitgewerkt worden.
Ondertussen heeft Jos Digneffe al laten weten radicaal tegen te zijn.
Het zullen dus nog leuke tijden worden met de vanzelfsprekende stakingen.
De dagen van Haeks bollenwinkel zijn in elk geval geteld maar de keizer van Oostende zal wel een ander goed betaald jobke voor hem hebben zeker.
Het voorstel van Magnette moet nu nog verder uitgewerkt worden.
Ondertussen heeft Jos Digneffe al laten weten radicaal tegen te zijn.
Het zullen dus nog leuke tijden worden met de vanzelfsprekende stakingen.
De dagen van Haeks bollenwinkel zijn in elk geval geteld maar de keizer van Oostende zal wel een ander goed betaald jobke voor hem hebben zeker.
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Lijkt. De Jos heeft al laten weten radicaal tegen te zijn, de Jos zal dus weer gaan staken, de Jos zal weer zijn slag thuis halen, en er komen dus nu mogelijk geen drie, maar ZES bedrijven, met zes directies, en dus waarschijnlijk een nog loggere structuur, nog meer bureaukes. Dat belooft!Adler schreef:Vandaag heeft de ministerraad het voorstel voor een tweeledige structuur goedgekeurd en lijkt de andere piste van één geïntegreerde structuur, zoals de vakbonden dat willen, dus van de baan.
Het voorstel dat nu op tafel ligt lijkt de goede eerste stap te zijn die nodig is om van de NMBS een competitief en performant bedrijf te kunnen maken (let wel: de eerste stap, zeker niet de laatste), maar zoals gewoonlijk is de Jos tegen, dus zal de uiteindelijke oplossing weer een heel stuk verwaterd zijn, naar alle waarschijnlijkheid een maat voor niks, en dan zijn we weer vertrokken voor een stuk of tien verloren jaren. Zo gaat dat bij de NMBS...
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
En zou men B-logistic nu eindelijk echte een apart bedrijf durven maken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Ik viel bijna achterover toen ik "de Jos" zijn reactie zag van 6 directies. Die gast heeft ze echt niet allemaal op een rij ze. Al is het natuurlijk wel zijn job om zo'n onzin uit te kramen aangezien het zijn taak is om zoveel mogelijk postjes te creëren. Dus op dat vlak doet hij wel goed zijn werk. Laten we gewoon hopen dat er niemand (terecht) naar hem luistert.
Nota: dit is niets tegen hem persoonlijk, hij zal waarschijnlijk regelmatig ook gelijk hebben in wat hij zegt.
Nota: dit is niets tegen hem persoonlijk, hij zal waarschijnlijk regelmatig ook gelijk hebben in wat hij zegt.
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Zes kan makkelijk.
Grote werkplaatsen apart, logistics, IBFC, TUCrail, het franse filiaal OSB (?), materieelverhuur à la AKIEM.
Er kan veel, zes slanke directies vragen misschien minder volk dan drie grote....
Maar dan moet men ze weer niet belasten met "verplichte" huur van personeel en materieel van de mastodont..
En dat zal de Jos niet willen, want dan gaan zijn leden onder verschillende statuten lopen.....
Grote werkplaatsen apart, logistics, IBFC, TUCrail, het franse filiaal OSB (?), materieelverhuur à la AKIEM.
Er kan veel, zes slanke directies vragen misschien minder volk dan drie grote....
Maar dan moet men ze weer niet belasten met "verplichte" huur van personeel en materieel van de mastodont..
En dat zal de Jos niet willen, want dan gaan zijn leden onder verschillende statuten lopen.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Ik hoop vooral dat Infrabel eindelijk een echt volledig apart bedrijf wordt dat volledige zeggenschap over de stations krijgt. dat zou al een hoop miserie schelen.dentheo schreef:En zou men B-logistic nu eindelijk echte een apart bedrijf durven maken ?
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Teach2 schreef:Lijkt. De Jos heeft al laten weten radicaal tegen te zijn, de Jos zal dus weer gaan staken, de Jos zal weer zijn slag thuis halen, en er komen dus nu mogelijk geen drie, maar ZES bedrijven, met zes directies, en dus waarschijnlijk een nog loggere structuur, nog meer bureaukes. Dat belooft!
Ik denk dat jullie het begrip 'directie' van Mr. Digneffe verkeerd begrijpen, en zijn voorstel slecht inschatten.Glodenox schreef:Ik viel bijna achterover toen ik "de Jos" zijn reactie zag van 6 directies. Die gast heeft ze echt niet allemaal op een rij ze. Al is het natuurlijk wel zijn job om zo'n onzin uit te kramen aangezien het zijn taak is om zoveel mogelijk postjes te creëren. Dus op dat vlak doet hij wel goed zijn werk. Laten we gewoon hopen dat er niemand (terecht) naar hem luistert.
Nota: dit is niets tegen hem persoonlijk, hij zal waarschijnlijk regelmatig ook gelijk hebben in wat hij zegt.
Er zijn altijd al een aantal directies geweest, je kan namelijk niet zonder. Het zijn de pijlers van een spoorbedrijf. Of zouden julle pakweg een treinbegeleider, een electromechanicus seininrichting en een callcenter-verkoper eenzelfde rechstreekse baas geven? Ergens moet je wel opsplitsen he.
Momenteel zijn dit de directies. (Daarnaast bestaan nog een aantal kleinere ondersteunende diensten.)
NMBS: Technics, Mobility, Europe
Infrabel: Infrastructuur, Toegang tot het Net, Netwerk
NMBS-Holding: Human Resources, Financiën, Patrimonium, Strategie en Coördinatie
In totaal is dat 10. Dus Mr. Digneffe zijn voorstel slankt dat aantal zeer sterk af. Je moet al Mobility en Europe samengooiën, Patrimonium onder Infrastructuur steken, Toegang tot het Net naar het ministerie verhuizen en Strategie en Coördinatie opdoeken of zoiets...

(Of hij vergeet misschien gewoon die van de Holding erbij te tellen...)
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Dat voorstel van een opdeling van de NMBS-groep in 6 divisies kwam niet van Jos Digneffe maar was het tweede voorstel van minister Magnette.nahoj schreef: Ik denk dat jullie het begrip 'directie' van Mr. Digneffe verkeerd begrijpen, en zijn voorstel slecht inschatten.
Van die 2 voorstellen vond Jos Digneffe het tweede dus het beste (of het minst slechte), wat ik persoonlijk ook vind.
Ook de DB bijvoorbeeld is opgedeeld in een aantal entititeiten (veel meer dan 6).
Zes vind ik inderdaad ook weinig gezien het grote aantal verschillende activiteiten binnen de groep.
Zoals je zegt bestaan die divisies nu eigenlijk ook al binnen de NMBS-groep.
Dat voorstel van een opdeling in een aantal afzonderlijke boekhoudkundig onafhankelijke afdelingen is overigens niet nieuw en is destijds reeds voorgesteld toen Etienne Schouppe nog baas was van de NMBS, dus lang voordat Infrabel bestond.
Nu gaat men dus de splitsing tussen de NMBS en Infrabel nog groter maken terwijl een van de redenen van de hervorming is dat ze nu al niet kunnen samenwerken.
Ik kan die redenering eerlijk gezegd niet volgen.
Als ze niet kunnen samenwerken met een gemeenschappelijke holding boven hen, hoe gaan ze dan kunnen samenwerken als die er niet meer is ?
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
De communicatie tussen NMBS en Infrabel zal er zo zeker niet op verbeteren.
Waarom niet gewoon één geheel en enkel Toegang Net apart.
Volgens mij moet ook TC naar Toegang Net, dan kan er ook geen discussie ontstaan over het al dan niet voorrang geven aan een trein van verschillende SO.
Als er later ook privé ondernemingen komen bij het reizigersverkeer wie zal er dan oordelen over een aansluiting van de verschillende SO ?
Er zal dan ook geen heibel ontstaan nadat het hoofd van RDV zich even met de regeling van het treinverkeer komt moeien (zoals enkele dagen geleden).
TC beslist op een volledige onafhankelijke manier en de rest moet zich maar aanpassen.
Of TC nu altijd voor de beste oplossing zorgt wil ik in het midden laten, maar men kan steeds overleggen en niet uw wil komen opleggen omdat je nu toevallig de hoogste in rang bent (maar wel van een andere onderneming
).
Waarom niet gewoon één geheel en enkel Toegang Net apart.
Volgens mij moet ook TC naar Toegang Net, dan kan er ook geen discussie ontstaan over het al dan niet voorrang geven aan een trein van verschillende SO.
Als er later ook privé ondernemingen komen bij het reizigersverkeer wie zal er dan oordelen over een aansluiting van de verschillende SO ?
Er zal dan ook geen heibel ontstaan nadat het hoofd van RDV zich even met de regeling van het treinverkeer komt moeien (zoals enkele dagen geleden).
TC beslist op een volledige onafhankelijke manier en de rest moet zich maar aanpassen.
Of TC nu altijd voor de beste oplossing zorgt wil ik in het midden laten, maar men kan steeds overleggen en niet uw wil komen opleggen omdat je nu toevallig de hoogste in rang bent (maar wel van een andere onderneming

-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Zou wel iets naders zijn in Belgie ...NMBS deels aangestuurd en gefinancierd door de provincies (kantons)Klassiekje schreef:We zouden beter eens een voorbeeld nemen aan Zwitserland.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013
Als ik de het politieke landschap in Zwitserland bekijk heb ik de indruk dat je de Zwitserse kantons eerder met het Vlaamse niveau dan met de Belgische provincies moet vergelijken.dentheo schreef: ...NMBS deels aangestuurd en gefinancierd door de provincies (kantons)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overheid_van_Zwitserland