Getrokken treinen met een gemengde samenstelling
- Dieselfreak
Getrokken treinen met een gemengde samenstelling
Momenteel zijn er in de IC A naast de I11-rijtuigen nog wel eens een of meerdere I10's terug te vinden. Voor zover ik kan zien, is dat de enige getrokken trein in België met - soms - meerdere types rijtuigen. Zijn/waren er meer getrokken treinen met een gemengde samenstelling? Hoe zit het met de mogelijkheid verschillende soorten rijtuigen in één trein te laten rijden? Zijn alle rijtuigtypes met elkaar combineerbaar, of alleen bepaalde?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Getrokken treinen met een gemengde samenstelling
Zo uitzonderlijk is een gemengde samenstelling niet hoor, en bij mijn weten kun je (bijna) alle rijtuigen met elkaar combineren, zelfs enkeldeks en dubbeldeks. Voorwaarde is uiteraard wel dat ze allemaal toegelaten zijn op de bereden lijnen (wat bijvoorbeeld bij de IC-A en IC-O veel mogelijkheden weghaalt). Voor M5 is er nog de bijzonderheid dat het stuurstandrijtuig er steeds bij moet vanwege de omvormer. Bij trek-duwcombinaties moeten alle rijtuigen ook de nodige signalen kunnen doorsturen, maar bij een louter getrokken trein speelt dat allemaal niet.
Concreet denk ik aan de P-treinen waar meestal M4 en I6 of I10 gecombineerd worden, soms zelfs ook een paar M5'en of M6'en ertussen (weet niet uit het hoofd welke, maar het zijn er zeker een paar). En dan is er natuurlijk de fameuze trein 2106 op de IC-J waar 2 of 3 M6'en veelvuldig gecombineerd werden of worden met M4 en/of I6 en I10 (terwijl de tractie dan nog wisselde of nog steeds wisselt tussen HLE 13 en HLE 20).
Concreet denk ik aan de P-treinen waar meestal M4 en I6 of I10 gecombineerd worden, soms zelfs ook een paar M5'en of M6'en ertussen (weet niet uit het hoofd welke, maar het zijn er zeker een paar). En dan is er natuurlijk de fameuze trein 2106 op de IC-J waar 2 of 3 M6'en veelvuldig gecombineerd werden of worden met M4 en/of I6 en I10 (terwijl de tractie dan nog wisselde of nog steeds wisselt tussen HLE 13 en HLE 20).
heb is een P trein naar arlon gezien met 2 M6 rijtuigen en dan nog een paar I6 rijtuigen
P trein 7094 rijdt met een hle 21 ,met 3,M4 rijtuigen ik geloof nog een stuk of 3 I6en en dan weer een paar M4en.
variatie genoeg
P trein 7094 rijdt met een hle 21 ,met 3,M4 rijtuigen ik geloof nog een stuk of 3 I6en en dan weer een paar M4en.
variatie genoeg

Afgaand op de samenstelling die je vermeldt, is die P-trein naar Aarlen is hoogstwaarschijnlijk de bovengenoemde IC 2106...hle2127 schreef:heb is een P trein naar arlon gezien met 2 M6 rijtuigen en dan nog een paar I6 rijtuigen
variatie genoeg
er zijn dagelijks gemengde treinen te vinden
IC A = i6+i10+i11
IC O = i6+i10+i11
IC J = M6+i6+i10
IC J = Apm (SBB)+Bpm (SBB)+i6+i10
IC A = i6+i10+i11
IC O = i6+i10+i11
IC J = M6+i6+i10
IC J = Apm (SBB)+Bpm (SBB)+i6+i10
- Dieselfreak
I6 in de IC A? Ik neem heel vaak die trein, en ben die rijtuigen daar nog nooit tegengekomen! Op welke uren rijdt die IC A met I6-en dan?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
- trainfreak
Ik zie die trein vrij regelmatig, en telkens met een I6, dus ik denk dat er in elke IC-A wel 1 I6-rijtuig zit.Dieselfreak schreef:I6 in de IC A? Ik neem heel vaak die trein, en ben die rijtuigen daar nog nooit tegengekomen! Op welke uren rijdt die IC A met I6-en dan?
Deze hangt meestal kort bij de loc, als tweede rijtuig (of derde kan ook).
- Dieselfreak
Zeker dat het geen I10 is? De I10-en die soms meerijden in de IC A hebben gesloten ramen, die lijken van buiten sterk op de I6.trainfreak schreef:Ik zie die trein vrij regelmatig, en telkens met een I6, dus ik denk dat er in elke IC-A wel 1 I6-rijtuig zit.
- trainfreak
Ik ben vrij zeker dat het I6'en zijn ja.Dieselfreak schreef:Zeker dat het geen I10 is? De I10-en die soms meerijden in de IC A hebben gesloten ramen, die lijken van buiten sterk op de I6.trainfreak schreef:Ik zie die trein vrij regelmatig, en telkens met een I6, dus ik denk dat er in elke IC-A wel 1 I6-rijtuig zit.
Ik twijfel zelfs meer over er I10'en in de IC-A meerijden ...
- Dieselfreak
Op welke uren kom jij die I6-en tegen in de IC-A?trainfreak schreef:Ik ben vrij zeker dat het I6'en zijn ja.
- trainfreak
Daar let ik totaal niet op, als ik in Leuven ben dan zie ik er bijna altijd wel eentje ...Dieselfreak schreef:Op welke uren kom jij die I6-en tegen in de IC-A?trainfreak schreef:Ik ben vrij zeker dat het I6'en zijn ja.
Ik zal de volgende keer naar het uur kijken als ik er nog een zie ..
De rijtuigen en locs van de IC A en IC O worden allemaal in Oostende onderhouden en wisselen al eens van trein het is dus niet te zeggen dat altijd dezelfde trein met dezelfde rijtuigen te zien is. Zo is er elke dag de trein 7002/457 die van Oostende naar Visé gaat net om dat soort wissels te kunnen uitvoeren (uiteraard is er ook elke avond eentje die verder gaat tot Oostende).
die I6en zijn dan hopelijk goed om tegen 200km/h te rijden ik weet dat de meeste maar 160 mogen ..
Er zijn in principe 8 rijtuigen die 200 km/h mogen rijden.hle2127 schreef:die I6en zijn dan hopelijk goed om tegen 200km/h te rijden ik weet dat de meeste maar 160 mogen ..
De I6 en I10 hou je het makkelijkst uit elkaar aan de hand van hun onderkant: de I6 heeft een "rokje" (vanaf het perron zie je bijna niets van alle apparatuur tussen de draaistellen), de I10 niet en daar zie je dus alles zitten.
- Dieselfreak
Ik vraag me dus af hoe trainfreak zo zeker is dat het wel degelijk I6-en zijn die hij ziet en geen I10-en. Let je op de onderkant? Ga je er soms in zitten? Een I10 kom ik heel vaak tegen op de IC A, maar een I6 nooit.MIVB-reiziger schreef:De I6 en I10 hou je het makkelijkst uit elkaar aan de hand van hun onderkant: de I6 heeft een "rokje" (vanaf het perron zie je bijna niets van alle apparatuur tussen de draaistellen), de I10 niet en daar zie je dus alles zitten.