Is dat zo ? Op dat bijna onmogelijk uur ?kika schreef:Ik begrijp niet zo goed hoe of waarom Thalys zoveel mensen uit Essen trekt (merendeel stapt op in Keulen).
Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Wel, dat is deels zijn vraag, of er inderdaad al veel mensen op die trein uit Essen zitten. In theorie zou het interessant kunnen zijn, je hebt geen ticket nodig voor voor- of natransport, als je in een van de stations opstapt, maar zeker de terugreis kan je sneller doen door in Keulen over te stappen...
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Een paar antwoorden.
Alle Thalys stellen (en de tri-courant TGV's) moeten dringend een diepgaand onderhoud krijgen om een brand zoals onlangs te vermijden. Het is geen mid-live renovatie. Dit is voorzien binnen 3 jaar. Deze keer worden alleen de motrices onder handen genomen. Vandaar de (tijdelijke?) opschorting van de Waalse as en de Oostende om dit te kunnen doen. Vergeet ook niet dat in deze periode de Amsterdam/Brussel - Marseille rijdt in UM.
De eeuwige discussie over het al dan niet toelaten van "gewone" binnenverkeer biljetten/reizigers blijft dus duren. Het moet toch duidelijk zijn dat dit nooit zal gebeuren tenzij er, zoals nu, een al dan niet vrij hoge toeslag betaald wordt. Thalys is in wezen een privé-operator die haar eigen regels oplegt en doet toepassen. Moest er ooit een privé-operator bijkomen in binnenverkeer dan zal deze ook de tickets van de andere (NMBS) operator niet aannemen en zal er moeten betaald worden als je hun treinen gebruikt.
Die Thalys Lille-Amsterdam is waarschijnlijk niet helemaal correct. Het zou om een TGV verbinding gaan ingelegd door de SNCF regio Nord-Pas de Calais. Er is ook sprake van een regelmatige verbinding tussen Maubeuge/Valencienne -Lille - Brussel. Deze zou gereden worden met de NOL (North of London) Eurostarstellen van 14 rijtuigen die na jaren ongebruikt in Engeland stonden (een korte verhuurperiode aan een privéoperator daar gelaten) en nu teruggekeerd zijn naar Frankrijk. Deze NOL's hebben nog hun origineel interieur.
Alle Thalys stellen (en de tri-courant TGV's) moeten dringend een diepgaand onderhoud krijgen om een brand zoals onlangs te vermijden. Het is geen mid-live renovatie. Dit is voorzien binnen 3 jaar. Deze keer worden alleen de motrices onder handen genomen. Vandaar de (tijdelijke?) opschorting van de Waalse as en de Oostende om dit te kunnen doen. Vergeet ook niet dat in deze periode de Amsterdam/Brussel - Marseille rijdt in UM.
De eeuwige discussie over het al dan niet toelaten van "gewone" binnenverkeer biljetten/reizigers blijft dus duren. Het moet toch duidelijk zijn dat dit nooit zal gebeuren tenzij er, zoals nu, een al dan niet vrij hoge toeslag betaald wordt. Thalys is in wezen een privé-operator die haar eigen regels oplegt en doet toepassen. Moest er ooit een privé-operator bijkomen in binnenverkeer dan zal deze ook de tickets van de andere (NMBS) operator niet aannemen en zal er moeten betaald worden als je hun treinen gebruikt.
Die Thalys Lille-Amsterdam is waarschijnlijk niet helemaal correct. Het zou om een TGV verbinding gaan ingelegd door de SNCF regio Nord-Pas de Calais. Er is ook sprake van een regelmatige verbinding tussen Maubeuge/Valencienne -Lille - Brussel. Deze zou gereden worden met de NOL (North of London) Eurostarstellen van 14 rijtuigen die na jaren ongebruikt in Engeland stonden (een korte verhuurperiode aan een privéoperator daar gelaten) en nu teruggekeerd zijn naar Frankrijk. Deze NOL's hebben nog hun origineel interieur.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Daar past 50-60% meer volk in dan in een Thalys.... Ze verwachten dan toch wel veel volk op die speciale verbindingen..TMTHALYS schreef: Deze zou gereden worden met de NOL (North of London) Eurostarstellen van 14 rijtuigen die na jaren ongebruikt in Engeland stonden (een korte verhuurperiode aan een privéoperator daar gelaten) en nu teruggekeerd zijn naar Frankrijk. Deze NOL's hebben nog hun origineel interieur.
Hebben die NOL stellen ETCS ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Hallo,
Voor een Amsterdam-Lille (FR) had het eigenlijk ideaal geweest hadden die Albatrossen deftige treinen geweest (lees betrouwbaar en makkelijk homologeerbaar), dan kon je de fyra enkele keren per dag tot Lille doortrekken.
Groeten,
Joris De Mol
Voor een Amsterdam-Lille (FR) had het eigenlijk ideaal geweest hadden die Albatrossen deftige treinen geweest (lees betrouwbaar en makkelijk homologeerbaar), dan kon je de fyra enkele keren per dag tot Lille doortrekken.
Begrijpelijk, als je dat zou toelaten, dan zitten de thalyssen binnen de kortste keren vol met reizigers die daar niet thuishoren. Trouwens in het buitenland moet je voor Fernverkehr ook een toeslag betalen. Anderszijds drukt dat dan ook de bezettingsgraad op lijnen waar die liefst iets hoger zou zijn, en voordeel dat de EC's destijds wel hadden, dat waren binnenlandse en buitenlandse treinen in 1, wat voor sommige verbindingen wel een goede oplossing was.TMTHALYS schreef:
De eeuwige discussie over het al dan niet toelaten van "gewone" binnenverkeer biljetten/reizigers blijft dus duren. Het moet toch duidelijk zijn dat dit nooit zal gebeuren tenzij er, zoals nu, een al dan niet vrij hoge toeslag betaald wordt. Thalys is in wezen een privé-operator die haar eigen regels oplegt en doet toepassen. Moest er ooit een privé-operator bijkomen in binnenverkeer dan zal deze ook de tickets van de andere (NMBS) operator niet aannemen en zal er moeten betaald worden als je hun treinen gebruikt.
Groeten,
Joris De Mol
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Het is niet overal zo. In Zwitserland rijden de TGVs' Parijs-Basel-Zürich tussen Basel en Zürich in de IC kadans, en zijn met binnenlandse biljetten gewoon toegankelijk.Joris schreef:Begrijpelijk, als je dat zou toelaten, dan zitten de thalyssen binnen de kortste keren vol met reizigers die daar niet thuishoren. Trouwens in het buitenland moet je voor Fernverkehr ook een toeslag betalen.TMTHALYS schreef: De eeuwige discussie over het al dan niet toelaten van "gewone" binnenverkeer biljetten/reizigers blijft dus duren. Het moet toch duidelijk zijn dat dit nooit zal gebeuren tenzij er, zoals nu, een al dan niet vrij hoge toeslag betaald wordt. Thalys is in wezen een privé-operator die haar eigen regels oplegt en doet toepassen. Moest er ooit een privé-operator bijkomen in binnenverkeer dan zal deze ook de tickets van de andere (NMBS) operator niet aannemen en zal er moeten betaald worden als je hun treinen gebruikt.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
NOL hebben (nog) geen ETCS maar dat is niet nodig om tussen Maubeuge/Valenciennes en Brussel te rijden.dentheo schreef:Daar past 50-60% meer volk in dan in een Thalys.... Ze verwachten dan toch wel veel volk op die speciale verbindingen..TMTHALYS schreef: Deze zou gereden worden met de NOL (North of London) Eurostarstellen van 14 rijtuigen die na jaren ongebruikt in Engeland stonden (een korte verhuurperiode aan een privéoperator daar gelaten) en nu teruggekeerd zijn naar Frankrijk. Deze NOL's hebben nog hun origineel interieur.
Hebben die NOL stellen ETCS ???
Naar Nederland via de HSL is uitgesloten want deze NOL's kunnen niet op 1500 volt rijden wel op 3KV en 25KV èn 750 volt derde rail al vermoed ik dat het sleepstuk hiervoor al verwijderd.
Voordeel is ook dat je net zoals bij de ex E* stellen (18 hv) die tussen Lille en Paris Nord gebruikt worden ook bij de ex-NOL's de helft van de rijtuigen kan afsluiten. Dus 7 hv in gebruik, 14 indien nodig.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Maar als je Maubeuge beter met Brussel wil verbinden, is een trein naar Quevy of Jeumont dan niet een veel betere oplossing? Maubeuge is dichter bij Brussel dan bij Lille, dus omrijden via Lille kan onmoglijk sneller zijn...TMTHALYS schreef: NOL hebben (nog) geen ETCS maar dat is niet nodig om tussen Maubeuge/Valenciennes en Brussel te rijden.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Geraken die Eurostars voor de wintersport daar zonder 1500 V te moeten gebruiken ??? Het zuiden van Frankrijk is toch 1500 VTMTHALYS schreef: Naar Nederland via de HSL is uitgesloten want deze NOL's kunnen niet op 1500 volt rijden wel op 3KV en 25KV èn 750 volt derde rail al vermoed ik dat het sleepstuk hiervoor al verwijderd.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Dus als ik het goed begrijp heeft SNCF plannen om zelf met TGV's naar Amsterdam te rijden? Dat zou dan eventueel kunnen met tri-courante TGV-Réseau stellen mits deze voorzien worden van ETCS en ATB zoals in de Thalys PBA stellen. Ik moet overigens nog eerst zien dat het gebeurt.TMTHALYS schreef:Die Thalys Lille-Amsterdam is waarschijnlijk niet helemaal correct. Het zou om een TGV verbinding gaan ingelegd door de SNCF regio Nord-Pas de Calais. Er is ook sprake van een regelmatige verbinding tussen Maubeuge/Valencienne -Lille - Brussel. Deze zou gereden worden met de NOL (North of London) Eurostarstellen van 14 rijtuigen die na jaren ongebruikt in Engeland stonden (een korte verhuurperiode aan een privéoperator daar gelaten) en nu teruggekeerd zijn naar Frankrijk. Deze NOL's hebben nog hun origineel interieur.
Ik heb in het boek "Spoorwegen 2012" gelezen dat SNCF eind 2011 de lease van de NOL stellen zou hebben beeindigd omdat er genoeg nieuw TGV materieel zou zijn ingestroomd maar ik heb onlangs bij Lille nog een NOL stel gefotografeerd dus die rijden in elk geval nog voor SNCF. Lijkt me wel dat deze stellen eerdaags ook aan een grote revisie toe zijn? Zou in elk geval leuk zijn als de NOL stellen ook naar België gaan komen

Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Ooit werd er gezegd dat dit de treinstellen waren voor Brussel-Londen en daarom rustig iets korter mochten...en natuurlijk werd er gedacht aan bestemmingen in England (Nord of London).Taurus schreef: Zou in elk geval leuk zijn als de NOL stellen ook naar België gaan komen
Zijn die ooit niet in Brussel geweest ? Eerste jaren ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Een aantal stellen werden aangepast om op 1500 volt te kunnen rijden. Ze worden inderdaad gebruikt in de winter om naar Bourg Saint Maurice te rijden. In de zomer zorgen ze voor de verbinding Londen-Avignon Ville.dentheo schreef:Geraken die Eurostars voor de wintersport daar zonder 1500 V te moeten gebruiken ??? Het zuiden van Frankrijk is toch 1500 VTMTHALYS schreef: Naar Nederland via de HSL is uitgesloten want deze NOL's kunnen niet op 1500 volt rijden wel op 3KV en 25KV èn 750 volt derde rail al vermoed ik dat het sleepstuk hiervoor al verwijderd.
Overigens, in de jaren negentig werd de Brussel - Nice een tijdje met een voor 1500 volt aangepast E* stel gereden.
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Ik heb zelf een paar keer een Brussel - Londen gedaan in 1995 met een NOL omdat er geen "gewoon" stel beschikbaar was.dentheo schreef:Ooit werd er gezegd dat dit de treinstellen waren voor Brussel-Londen en daarom rustig iets korter mochten...en natuurlijk werd er gedacht aan bestemmingen in England (Nord of London).Taurus schreef: Zou in elk geval leuk zijn als de NOL stellen ook naar België gaan komen
Zijn die ooit niet in Brussel geweest ? Eerste jaren ?
Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Dus theoretisch gezien zou het mogelijk zijn dat er een voor 1500 V aangepast NOL-stel van Amsterdam naar Lille en terug gaat sporen? Over de HSL-Zuid?
Dat wordt leuk voor spotters
Dat wordt leuk voor spotters

Re: Tot eind 2012 minder Thalys-treinen wegens werkzaamheden
Na inbouw ETCS.. is daar nog plaats voor, het motorrijtuig zit al "bomvol".
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide