fiets met de trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Rob

Re: fiets met de trein

Bericht door Rob »

MIVB-reiziger schreef:Al verschillende keren meegemaakt dat de TBG in de I11 op de IC-A vroeg om m'n fiets in het gangpad te zetten naast het gehandicaptentoilet in het stuurstandrijtuig
Vanochtend heb ik dit meegemaakt met de IC-A van 08.37 uur in Leuven: ik bied mijn fiets braafjes en ruim op tijd aan bij de TBG die voor het wagenwijd openstaande deurgat van de bagageruimte staat, en als hij 'Brussel-Noord' hoort als bestemming, zegt hij: 'zet maar op het platform'... :o
Uiteraard was ik daar heel erg blij mee, want er was plaats zat in het gangpad naast het gehandicaptentoilet, en ik was op die manier niet afhankelijk van de TBG om de fiets in Brussel-Noord uit te laden. Van een consequente houding naar de reiziger is echter geen sprake (cf. openingspost).
kika

Bericht door kika »

Het is ook niet vanzelfsprekend om die honderden treinbegeleiders identiek gedrag te laten vertonen, die syncroonvertoningen in Noord-Korea vragen ook enige oefening :lol: Als iemand consequent regels opvolgt, zelf weigert na te denken en de regels an sich suboptimaal zijn, klagen we ook, en terecht. Ik ben blij dat bij bvb. M6 er meer rekening mee gehouden wordt met fietsen, rolstoelen en kinderwagens, idem met de Desiro. Zo'n gesloten bagageafdeling is niet meer van deze tijd, en ik kan me niet herinneren dat het 30 jaar geleden anders was. De realiteit is dat je minder vertraging oploopt als het grootste deel van de reizigers met fiets/kinderwagen/.. vlot en zelfstandig op en af de trein geraken. Je kan ook niet verwachten dat de TBG altijd aan die kant van de trein kan zijn, die heeft ook nog andere taken. Met een beetje goodwill van beide kanten en verstandige(re) keuzes en materieelinzet van de NMBS komen we al een heel eind. Nu nog stations beter toegankelijk maken, daar hadden ze al 30 jaar eerder mee mogen beginnen.
Steve

Bericht door Steve »

kika schreef:Het is ook niet vanzelfsprekend om die honderden treinbegeleiders identiek gedrag te laten vertonen, die syncroonvertoningen in Noord-Korea vragen ook enige oefening :lol: Als iemand consequent regels opvolgt, zelf weigert na te denken en de regels an sich suboptimaal zijn, klagen we ook, en terecht. Ik ben blij dat bij bvb. M6 er meer rekening mee gehouden wordt met fietsen, rolstoelen en kinderwagens, idem met de Desiro. Zo'n gesloten bagageafdeling is niet meer van deze tijd, en ik kan me niet herinneren dat het 30 jaar geleden anders was. De realiteit is dat je minder vertraging oploopt als het grootste deel van de reizigers met fiets/kinderwagen/.. vlot en zelfstandig op en af de trein geraken. Je kan ook niet verwachten dat de TBG altijd aan die kant van de trein kan zijn, die heeft ook nog andere taken. Met een beetje goodwill van beide kanten en verstandige(re) keuzes en materieelinzet van de NMBS komen we al een heel eind. Nu nog stations beter toegankelijk maken, daar hadden ze al 30 jaar eerder mee mogen beginnen.
Ik vind het daarentegen wel enigszins frustrerend dat je zelfs op aangepast materieel zoals de M6 en de Desiro (of nog: de aangepaste Breaks of het door de TBG toegewezen gangpad in de I11) de volle pot moet betalen om je fiets mee te nemen, ongeacht de afgelegde afstand en het moment (dus ook in het weekend, 's avonds enzovoort). Dit terwijl je alles zelfstandig kunt doen zonder tussenkomst van de TBG, en je ook niemand hindert.

Bij de MIVB (metro en (lagevloer)tram) is de kans veel groter dat je reizigersbewegingen minstens ietwat hindert, maar toch is het meenemen van de fiets volledig gratis (wel strikt verboden in de spits).
overweg13

Bericht door overweg13 »

Rob schreef: Vanochtend heb ik dit meegemaakt met de IC-A van 08.37 uur in Leuven: ik bied mijn fiets braafjes en ruim op tijd aan bij de TBG die voor het wagenwijd openstaande deurgat van de bagageruimte staat, en als hij 'Brussel-Noord' hoort als bestemming, zegt hij: 'zet maar op het platform'... :o
Uiteraard was ik daar heel erg blij mee, want er was plaats zat in het gangpad naast het gehandicaptentoilet, en ik was op die manier niet afhankelijk van de TBG om de fiets in Brussel-Noord uit te laden. Van een consequente houding naar de reiziger is echter geen sprake (cf. openingspost).
Gek genoeg heb ik net gelezen dat deze trein last heeft van chronische overbezetting...
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:
Rob schreef:Vanochtend heb ik dit meegemaakt met de IC-A van 08.37 uur in Leuven: ik bied mijn fiets braafjes en ruim op tijd aan bij de TBG die voor het wagenwijd openstaande deurgat van de bagageruimte staat, en als hij 'Brussel-Noord' hoort als bestemming, zegt hij: 'zet maar op het platform'... :o
Gek genoeg heb ik net gelezen dat deze trein last heeft van chronische overbezetting...
In het eerste en laatste rijtuig zijn er niet altijd staande reizigers. Idem bij de trein van een uur eerder. Het is momenteel iets minder druk dan normaliter. Misschien door de examentijd.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie