NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steven

Re: NMBS krijgt nieuwe structuur in 2013

Bericht door Steven »

Het poetsen van treinen laat men grotendeels al door privé bedrijven gebeuren, echter is de controle op het kuisen veel te laag waardoor ik persoonlijk vind dat de treinen niet proper genoeg zijn en zo kan ik nog wel meer zaken opnoemen. Uitbesteden is misschien soms goedkoper maar niet op deze manier. In gent was de wasstraat voor de treinen een tijdje technisch defect, het rare was dat in die periode de treinen (toen manueel ipv automatisch gewassen) properder waren.

Hoeveel delen er ook zijn, of nu iets tot de kerntaak behoord of niet maakt weinig uit als niet iedereen zijn best doet en er onvoldoende controle is dan loopt het fout in 1 of 100 delen. Men bespaart op reserve onderdelen, op onderhoud (reinigen), ..... kortweg men bespaart op heel veel maar niet op wat er moet bespaard worden volgens mij. Dan maakt het aantal delen in dat verhaal echt niets uit.
Asterix

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Ken jij 1 luchtvaartmaatschappij die zich tijdens de vlucht gaat gaan moeien met de luchtverkeersleiding of die gaat gaan bellen met het cabinepersoneel ?
De communicatie van de luchtverkeersleiding gebeurt enkel met de piloten en met andere luchtverkeersleidingen.
En er zijn overal heel duidelijke afspraken wie wat doet: ground, departure, approach, en-route, enz.
Een piloot gaat nooit op hetzelfde moment met verschillende diensten spreken.
In het bovenstaande schema zie ik zo maar eventjes 9 pijlen van en naar het vakje treinbestuurder.
Luchtvaartmaatschappijen hebben hun eigen dispatching die ook in contact staat met de piloten die aan het vliegen zijn. Er worden dan interne zaken geregeld zoals bijvoorbeeld materiaalinzet voor een volgende vlucht of problemen met werkroosters of zelfs techniek. Zelfs onvoorziene tussenstops worden bedisseld. Er wordt dan aan de luchtverkeersleiding een afwijking op het vluchtplan gevraagd. Dat lijkt dus een beetje op het treinverkeer met één verschil: het werkt allemaal en het geheel vormt ook geen problemen want maatschappij en luchtverkeersleiding zitten niet in dezelfde zak, er is geen Holding en-wat-weet-ik-nog-allemaal van machtsbastions. Méér zelfs, luchthavens en de info naar de passagiers toe worden nog eens beheerd door een andere instantie dan de luchtvaartmaatschappij en de luchtverkeersleiding en ook dat werkt wonderwel. Straf, hé...
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef: Hoeveel delen er ook zijn, of nu iets tot de kerntaak behoord of niet maakt weinig uit als niet iedereen zijn best doet en er onvoldoende controle is dan loopt het fout in 1 of 100 delen. Men bespaart op reserve onderdelen, op onderhoud (reinigen), ..... kortweg men bespaart op heel veel maar niet op wat er moet bespaard worden volgens mij. Dan maakt het aantal delen in dat verhaal echt niets uit.
Maar het opsplitsen zal wel de geldstromen zichtbaarder maken en zodoende ook de "postjescultuur" bemoeilijken.
Zoals de structuur nu is, vallen enkele nutteloze miljoenen niet echt op, maar in bedrijven met een budget van enkele tientallen miljoen wel.
Steven

Bericht door Steven »

pietje schreef:
Steven schreef: Hoeveel delen er ook zijn, of nu iets tot de kerntaak behoord of niet maakt weinig uit als niet iedereen zijn best doet en er onvoldoende controle is dan loopt het fout in 1 of 100 delen. Men bespaart op reserve onderdelen, op onderhoud (reinigen), ..... kortweg men bespaart op heel veel maar niet op wat er moet bespaard worden volgens mij. Dan maakt het aantal delen in dat verhaal echt niets uit.
Maar het opsplitsen zal wel de geldstromen zichtbaarder maken en zodoende ook de "postjescultuur" bemoeilijken.
Zoals de structuur nu is, vallen enkele nutteloze miljoenen niet echt op, maar in bedrijven met een budget van enkele tientallen miljoen wel.
ik denk dat je iets te naïef bent, ik denk dat we dat nooit echt gaan zien. Daarvoor is men iets te veel gewoon in ons landje om aan vriendjes of postjes cultuur te doen.
Adler

Bericht door Adler »

Steven schreef:
pietje schreef:
ik denk dat je iets te naïef bent, ik denk dat we dat nooit echt gaan zien. Daarvoor is men iets te veel gewoon in ons landje om aan vriendjes of postjes cultuur te doen.
Inderdaad. Jarenlang heeft men Haek laten doen en maar filialen en nevenbedrijfjes laten oprichten met vooral veel zeer dure consultants.
De regeringscommissarissen liepen er bij voor spek en bonen en lieten maar begaan.
En nu niemand nog enig zicht heeft waar alle miljoenen naar toe zijn en gaan, wil men de boel rechttrekken door alle activiteiten van de Holding over te hevelen naar Infrabel en naar de NMBS.
Alsof dat iets gaat helpen aan de geldverspilling, het zullen nog steeds 2 autonome politieke staatsbedrijven zijn.
K V B

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef:In de luchtvaart is het nog een stuk ingewikkelder hoor... En vooral de administratieve overhead is er gigantisch.
Waarom zou dat in de luchtvaart ingewikkelder zijn ?
Ken jij 1 luchtvaartmaatschappij die zich tijdens de vlucht gaat gaan moeien met de luchtverkeersleiding of die gaat gaan bellen met het cabinepersoneel ?
Ik denk niet dat er een luchtvaartmaatschappij is die dat niet doet...
De communicatie van de luchtverkeersleiding gebeurt enkel met de piloten en met andere luchtverkeersleidingen.
En er zijn overal heel duidelijke afspraken wie wat doet: ground, departure, approach, en-route, enz.
Een piloot gaat nooit op hetzelfde moment met verschillende diensten spreken.
In het bovenstaande schema zie ik zo maar eventjes 9 pijlen van en naar het vakje treinbestuurder.
Niemand spreekt tegelijkertijd met verschillende diensten. Maar een piloot staat wel degelijk in verbinding met verschillende diensten hoor. Daarom hebben ze ook altijd meerdere radios. Ik weet dat bijvoorbeeld voor korte vluchten van bijvoorbeeld van Antwperen naar Londen de piloten zowel met Antwerpen als met Londen spreken, want ze vertrekken maar pas uit Antwerpen als ze de clearance voor Londen hebben...

En het is inderdaad een kwestie van goede afspraken. In Zwitserland heeft een SBB machinist ook soms met de BLS dispatching te doen, soms zelfs als hij op sporen van SBB onderweg is...
vlaming78

Bericht door vlaming78 »

Afspraken moeten er altijd gemaakt worden, maar het is een illusie te denken dat dit véél makkelijker gaat wanneer de NMBS weer een eengemaakte onderneming zou zijn. Of er goede afspraken kunnen gemaakt worden hangt meer af van de wil van mensen, en die ontbreekt op dit ogenblik. Voor de vakbond is het eenheidsstatuut essentieel, en al de rest is voor hen bijzaak. Maar halstarrig vasthouden aan statutaire privileges en allerhande wantoestanden is in de huidige context gewoon plundering van de staatskas.

Daartegenover staat dat er een zéér grondige hervorming van de NMBS nodig is, of we gaan richting een faillissement (als dat trouwens nog te vermijden valt voor Logistics). De enige doelstelling die er dus in de huidige hervorming zou mogen zijn is een focus op de echte kerntaken van de NMBS (waarschijnlijk best in een tweeledige structuur, maar met een sterke reductie van dochterondernemingen (door verkoop, fusie,...) waarbij de nadruk komt te liggen op efficientieverbetering en het nemen van verantwoordelijkheid zonder vriendjespolitiek. Dit is de enige manier om de historische schuldenput te delgen.
Plaats reactie