Adieu HLE 23 ( ex-type 123) NMBS

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Plaats reactie
etoile du nord
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Adieu HLE 23 ( ex-type 123) NMBS

Bericht door etoile du nord »

Even een kleine bijdrage over deze unieke locomotief type 123 ( HLE23) met een respectabele leeftijd van 1 jaar ouder dan ondergetekende
Zij was , samen met type 122 ( 1954 ) , DE elektrische lok uit m'n kinderjaren , ik zag ze vele malen van buiten en van binnen . Ik zal nog eens m'n oude diadoos moeten doorzoeken .... (even geduld)

Ze waren bedoeld voor internationale treinen en piekuurtreinen tussen Brussel en Luxemburg. Op deze lijn komen vrij veel hellingen en bochten voor. Hiervoor was het nodig om een locomotief te bouwen die voor deze lijn geschikt was en eveneens in de gemengde dienst kon gebruikt worden. De locs reden met K-rijtuigen, M1-, M2- en M4-rijtuigen, maar ook I-rijtuigen. In de goederendienst slepen ze zowel allerhande bloktreinen als gemengde goederentreinen
Afbeelding Bij deze reeks werden meer verbouwingen uitgevoerd dan bij reeks 22. Ze werden allemaal geleverd met spaakwielen, deze werden in de loop der jaren vervangen door gesloten wielen. Ze worden soms gekoppeld in treinschakeling (multiple) aan locomotieven van reeks 26.
Hun gewicht werd opgevoerd naar 92 t ( ipv 89 t ) voor een betere adhesie bij het starten

ZE WAREN -ALS EERSTE LOKS IN EUROPA - UITGERUST MET EEN RECUPERATIEREMSYSTEEM ( de "klassieke" NMBS treinstellen hadden dit reeds )

Recuperatief remmen maakt gebruik van het feit dat een elektromotor ook als generator ( dynamo ) kan werken. Door tijdens het (af)remmen de motor – aangedreven door het voertuig of werktuig – als generator te schakelen, zal deze de bewegingsenergie omzetten in elektrische energie. De opgewekte energie kan vervolgens teruggeleverd worden aan de bovenleiding. Doordat de generator een extra belasting vormt voor het voertuig zal de snelheid hiervan afnemen.

Bij treinen die op gelijkspanning rijden zoals in Nederland en België is de energiebesparing beperkt: de gelijkrichter in het onderstation kan de opgewekte gelijkspanning niet omzetten in een wisselspanning. De opgewekte energie moet dus gebruikt worden door een (andere) trein in de betreffende bovenleidingsectie, bijvoorbeeld voor treinverwarming. Het voordeel van deze rem is de afwezigheid van slijtage. Nadeel is de gecompliceerde elektrische tractieschakeling . De rem werkt alleen op aangedreven assen.
De tractiemotoren ACEC 729 ( die dus ook als generator dienst doen ) zijn met "neusophanging" en drijven de assen aan via verende enkelvoudige tandwielen

Voorbeeld van motor met neusophanging : Afbeelding
Afbeelding
pronkie001
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Bericht door pronkie001 »

TSP rit van afgelopen zaterdag 23 juni was perfect geregeld.
Het weer zat enorm mee,beter dan vandaag.

een korte foto impressie
voor all foto's zie: https://picasaweb.google.com/1002943387 ... ocReeks23B
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Bericht door Robin »

zelf ook paar gemaakt te Brussel:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lukas
Berichten: 1689
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Bericht door Lukas »

Hoi,

pronkie001 en Robin,

Bedankt voor de mooie foto's!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
pronkie001
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Bericht door pronkie001 »

Graag gedaan :mrgreen:
etoile du nord
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Bericht door etoile du nord »

Prachtige foto's , nogmaals bedankt ! Het was inderdaad een prachtige dag en prachtig weer , kon niet beter !
Had reeds een topic geopend , zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=10136
Samen te voegen ?
Afbeelding
pronkie001
Berichten: 212
Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
Locatie: Amersfoort (Nederland)
Contacteer:

Re: TSP afscheidsrit Loc-Reek 23

Bericht door pronkie001 »

etoile du nord schreef: Had reeds een topic geopend , zie http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=10136
Samen te voegen ?
Had ik niet gezien, u mag ze samenvoegen.
etoile du nord
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Adieu HLE 23 ( ex-type 123) NMBS

Bericht door etoile du nord »

Wat laat , maar toch nog enkele beeldjes
Afbeelding Afbeelding Binche ,carnavalstad , Unesco werelderfgoed , en één van de mooiste historische stations van het land
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Farciennes , de laatst uitgebate Waalse koolmijn "Le Roton" op de achtergrond
Afbeelding Te Lobbes , met de St.Ursmarus , de oudste kerk van België ( 9de eeuw )

Afbeelding Te Erquelinnes , vroeger belangrijk grensstation met Frankrijk
Afbeelding Cuesmes
Afbeelding
Afbeelding
etoile du nord
Berichten: 556
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Eerst Ronse , nu Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Adieu HLE 23 ( ex-type 123) NMBS

Bericht door etoile du nord »

Foto's van de 2365 :
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Stuurcabine - tractieregelingswiel en ampèremeters
Afbeelding De alombekende controlelampen van de HLE23
Afbeelding Afbeelding Deel van het elektrische recuperatieremsysteem en compressorgroep (RE)
Afbeelding Afbeelding Nokkenas schakelwals J(eumont)-H(eidmann) (LI) en motorventilatorgroep (RE)
Afbeelding
Plaats reactie