Dag,
Laat ons in dit nieuwe topic voortaan van tijd tot tijd even stilstaan bij spoorweggerelateerde gebeurtenissen die precies één of meerdere decennia geleden plaatsvonden en een dermate belangrijke impact (op menselijk, technologisch of economisch vlak) hebben nagelaten dat het zovele jaren later nog steeds relevant is om er even over na te denken.
Vandaag geef ik daarvoor een trieste aanzet, door even te herinneren aan één van de zwartste pagina’s uit de Belgische spoorweggeschiedenis, die precies 30 jaar geleden (op dinsdag 13 juli 1982) geschreven werd. Een splinternieuwe Break (311) reed op kop van trein 955 richting kust, maar zou zijn bestemming nooit bereiken. Ter hoogte van Aalter boorde het stel zich namelijk achterin de omnibus 5882 en veroorzaakte het een treinramp die tot op de dag van vandaag nog steeds beklijft. De materiële ravage was enorm, maar vooral ook de menselijke tol was met vijf overledenen aanzienlijk. Intussen weten we jammer genoeg dat later nog vele anderen een soortgelijk noodlot te beurt zou vallen.
Wie in verband hiermee een reactie of een persoonlijke ervaring wenst te delen of wie in de toekomst zelf bij een andere ingrijpende gebeurtenis – positief of negatief – wil stilstaan, mag gerust aanvullen. Andere onderwerpen kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op het materieel (eerste of laatste inzet van een bepaald type) of de ingebruikname van spoorweginfrastructuur, enzovoort.
Groeten,
Dag op dag...
Re: Dag op dag...
Was dat de 311 ? En ja, een van de vele rampen die helaas gewoon in de doofpot geschoven werden en waarvan we dus ook nooit de waarheid zullen weten, helaas.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: Dag op dag...
Ja, maar het stel werd hersteld (of grotendeels opnieuw gebouwd, zeg maar) en rijdt momenteel dus nog steeds rond. Het is zelfs al gemoderniseerd.Was dat de 311 ?
Groeten,